• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Multilingual Contents for Immersive Peace Learning and Evaluation by Empathy

Research Project

Project/Area Number 17H01997
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Fujiki Takashi  長崎大学, 教育学部, 特任教授 (00218992)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小清水 貴子  静岡大学, 教育学部, 准教授 (70452852)
倉田 伸  長崎大学, 教育学部, 准教授 (80713205)
瀬戸崎 典夫  長崎大学, 情報データ科学部, 准教授 (70586635)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
KeywordsVR / 平和学習 / 多言語 / 共感性 / メディアの活用 / VRの共感性 / 没入型平和学習 / コンテンツ開発
Outline of Final Research Achievements

We have developed a multilingual immersive peace learning content with English, Chinese and Korean subtitles added to the basic Japanese audio content. Then, using an empathy scale in the field of psychology (multidimensional empathy scale), we conducted a viewing survey of 121 Japanese and 165 non-Japanese (group of 24 nationalities). As a result, Japanese people's empathy was most dominated by consideration for others (other-oriented reaction). On the other hand, it was clarified that empathy for non-Japanese people is dominated by susceptibility to influence from others (influence) and thinking from the standpoint of others (acquisition of perspective).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

VR環境による没入型平和学習は長崎ならではのものであり,そのための多言語コンテンツ開発は国内外で唯一のものである。また本コンテンツは,長崎原爆を共感的に理解し,平和希求の心情を育てることを意図しているため,国際平和に寄与できる。学術的な意義としては,本平和学習環境の開発とその環境がもたらす共感性やその国際比較は未開拓分野であり,本コンテンツの視聴を通した調査研究の成果は学術的な貢献度も高い。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 共感性がVR 平和コンテンツ視聴に与える影響の国際比較2021

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44 Pages: 157-160

    • NAID

      40022496095

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] バーチャル原子野を用いた平和学習の実践と教育的効果2020

    • Author(s)
      藤木卓,倉田伸,小清水貴子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 6 Pages: 71-84

    • NAID

      120006974796

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツ評価の国際比較に関する考察2020

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第63回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツのHMD視聴に関する検討2020

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回九州支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツの共感反応モデルに関する考察2019

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツの多言語化と共感性の検討2018

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会(信州大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] バーチャル原子野を用いた小学校における平和学習の実践と評価2017

    • Author(s)
      藤木卓,倉田伸,小清水貴子,織田芳人
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi