Project/Area Number |
17H02003
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
MORITA Yusuke 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (20314891)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
辻 宏子 明治学院大学, 心理学部, 教授 (20374754)
瀬戸崎 典夫 長崎大学, 教育学部, 准教授 (70586635)
北澤 武 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80453033)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | STEM教育 / 空間的思考力 / タンジブル教材 / 教師教育 / バーチャルリアリティ / 空間的思考 / 論理的思考 / 教材開発 / タンジブル学習 / 実践研究 / タンジブルユーザインタフェース / VR / AR / 天体学習 / プログラミング教育 / インタフェース |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we conducted research on the following three points. First, we extracted learning contents related to spatial thinking abilities from the subjects (science, mathematics, technology, and information) in the Japanese National Curriculum Guidelines (Course of Study, MEXT) related to the STEM field, and developed teaching materials. Second, tangible teaching materials in which real and virtual objects are linked were developed for astronomy learning. Also, tangible teaching materials for learning spatial figures, and game-based learning materials for learning the concept of numbers were developed. Then, the teaching and learning materials were evaluated by students. Moreover, a STEM education program was tried for the students of a teacher training university who aspired to become a Math, Science, or Information, Technology teacher, and the usefulness was verified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本申請課題では、次の3点について研究を行った。まず、日本の学習指導要領において、STEM領域に関連する教科(理科、数学、技術、情報)から、空間的思考力に関連する学習内容を抽出し、教材を開発した。開発した教材は、実物体と仮想物体が連動した天体学習のためのタンジブル教材、空間図形を学ぶためのタンジブル教材、数の概念を学ぶためのゲーム型学習教材であった。次に、STEM 学習を実践授業に導入することを想定し、実践的評価を実施した。 また、教員を志望する教員養成系大学の学生に対し、STEM教育プログラムを試行し、有用性を検証した。
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