Project/Area Number |
17H02037
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Hanaoka Shinya 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (90467027)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
奥村 誠 東北大学, 災害科学国際研究所, 教授 (00194514)
久保 幹雄 東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (60225191)
間島 隆博 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (30392690)
伊呂原 隆 上智大学, 理工学部, 教授 (60308202)
橋本 英樹 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (70548114)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
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Keywords | 人道支援ロジスティクス / ラストマイル輸送 / 緊急支援物資輸送 / プッシュ型 / プル型 / 支援物資輸送 / 仮設ロジスティクスハブ / 複数輸送機関 / ドローン / カンバン方式 / バケツリレー方式 / 事前巡回路戦略 |
Outline of Final Research Achievements |
This research developed a simulation model assuming the introduction of the Kanban method as a pull-type goods transportation for the last mile distribution of emergency relief goods on the uncertain demand information. In a case study of Kumamoto earthquake, as a result of the influence of the timing of switching from the push type to the pull type, the earliest shift to the pull type reduces the number of transport vehicles and the average inventory of goods, and eliminates the waiting time for transport vehicles at the collection point.In addition, the waiting time for transportation vehicles at the collection point and the time required for a single transportation are shorter when the secondary collection point is provided, however there exists evacuation centers where the time of shortage of relief supplies becomes longer.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
熊本地震発生後,プッシュ型の緊急支援物資輸送が実施されたものの,不十分な情報共有等のために二次集積所におけるトラックの待ち時間や物資滞留が発生し,ラストマイル輸送は失敗した。プル型の物資輸送方式であるカンバン方式の導入を想定したラストマイル輸送として,本研究で構築したシミュレーションモデルを用いることにより,プッシュ型からプル型へ切り替えるタイミングや二次集積所の活用の影響について,支援物資不足の避難所数,輸送車両台数,集積所での車両待ち時間,支援物資需要量,支援物資平均在庫量,一回の輸送にかかる平均時間を算出し,その判断を支援できる。
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