Project/Area Number |
17H02305
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Kyoto University of Art and Design (2019) Tokai University (2017-2018) |
Principal Investigator |
INUI Yoshiko 京都造形芸術大学, 芸術学部, 非常勤講師 (40183008)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小勝 禮子 京都造形芸術大学, 芸術学部, 非常勤講師 (80370865)
種田 和加子 藤女子大学, 文学部, 教授 (90171868)
日比野 利信 北九州市立自然史・歴史博物館, 歴史課, 学芸員 (90372234)
塩谷 もも 島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (90456244)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | 近代日本 / 着物 / 洋装 / 日本髪 / 女子教育 / 博覧会 / 芸者 / 女流画家 / 文化伝承 / ハイカラ / 洋館 / 近代化 / 服飾 / メディア / 海外流出 / ジェンダー / 女性表現 / 女性画家 / 花柳界 / 近代風俗 / 浮世絵 / 制服 / 階層の可視化 / 明治 |
Outline of Final Research Achievements |
This year, two research report presentations (on April 26, 2019 and on June 28, 2019 with 6 speakers) and two workshops (on September 26, 2019 and on November 10, 2019 with 11 participants) have been held. I spent the second half of the year writing and editing the report. As a summary of research results, the report “Research on generation of modern Japan through clothing --- HAIKARA style and elegance” was published on March 1, 2020, in which the papers of seven researchers were introduced. It’s impossible to cover the wide variety of clothing (including clothes and hairstyles) in Modern Japan, which corresponds mainly to the Meiji era and widely ranges to the Showa era. However, each of discussions is completely original and unique at least.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2017年度と2018年度に続いて、花柳界文化に関する研修会を実施した。これに関する直接的な成果は研究協力者である田中圭子と小川知子による論文および著書であるが、その他のすべての分担者と協力者にとっても、近代日本の芸術・文芸に頻出するにもかかわらず、その現場を見たこともない花柳界を体験することは、不要不急である基礎研究という営みにおいて実に貴重であった。 また、互いの専門が少しずつ違う研究者が一堂に会する研究発表会の場は、言うまでもなく互いを補い合う非常に有効なものであった。服飾メジャーではない美術・歴史等の分野では当閑に付されてきた服飾を考えることで見えてきた諸相を今後も考察したい。
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