• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of a Cognitive Diagnostic Japanese Listening Test for Learning Improvement

Research Project

Project/Area Number 17H02349
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

SHIMADA Megumi  日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (50302906)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 孫 媛  国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 准教授 (00249939)
谷部 弘子  東京学芸大学, 学内共同利用施設等, 名誉教授 (30227045)
保坂 敏子  日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (00409137)
澁川 晶  国際基督教大学, 教養学部, インストラクター (60322327)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥12,870,000 (Direct Cost: ¥9,900,000、Indirect Cost: ¥2,970,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsアトリビュート / Qマトリックス / 認知診断モデル / CEFR / 日本語教育 / 聴解能力 / 日本語聴解テスト / 認知診断テスト / 回顧的口頭報告 / オンラインテスト / Moodle / B1 / 教育評価・測定 / 聴解テスト / Webテスト
Outline of Final Research Achievements

This study developed a Japanese listening test for cognitive diagnostic assessment at level B1 of the Common European Framework of Reference (CEFR). We first defined the attributes necessary for listening comprehension in Japanese, primarily based on the CEFR descriptions, and then created test items to measure these attributes. Two kinds of surveys were conducted to validate the test: type 1 acquired answers to the test from learners of the Japanese language, whereas type 2 obtained retrospective verbal reports from learners to understand their answering processes. We thus completed the final version of the Cognitive Diagnostic Japanese Test - Listening B1, which consists of 29 items. Additionally, we implemented the tests online on Moodle, a learning management system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育分野ではじめて,聴解領域のアトリビュートを設定し,認知診断テストを開発した。言語テスト分野における認知診断テスト研究では,既存の大規模テストを利用する例が多く,本研究のようにテスト自体をゼロから開発する研究はほとんどない。この手法を用いることにより,適切なアトリビュートの設定,テスト自体の修正が可能であり,より適切な認知診断が実現でき,本研究の学術的意義は大きい。また,このテストでは,学習者や指導者に,今後どのような点を強化したらいいかアドバイスを提供できる。単に能力測定を行うのではなく,今後の学習の方向性を示すことができるという点で,言語教育評価における意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ハワイにおける借用語「kakuma」2020

    • Author(s)
      島田めぐみ・高橋久子・本田正文
    • Journal Title

      国語語彙史の研究

      Volume: 39 Pages: 75-90

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高度外国人材に求められる「仲介」スキルとは-CEFR 2018 補遺版におけるmediationの分析を通して-2020

    • Author(s)
      葦原恭子・塩谷由美子・島田めぐみ
    • Journal Title

      琉球大学国際教育センター紀要

      Volume: 4 Pages: 11-35

    • NAID

      120006859988

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者にみられる日本語のジェンダー規範意識2019

    • Author(s)
      髙橋美奈子・谷部弘子・本田明子
    • Journal Title

      Kotoba

      Volume: 40 Issue: 0 Pages: 72-89

    • DOI

      10.20741/kotoba.40.0_72

    • NAID

      130007778639

    • ISSN
      0389-4878, 2424-2098
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育におけるデザイン研究のすすめ2019

    • Author(s)
      保坂敏子
    • Journal Title

      日本大学大学院総合社会情報研究科紀要

      Volume: 20 Pages: 157-168

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語聴解テスト予備試験結果の分析 ー認知診断テストの開発を目指してー2019

    • Author(s)
      島田めぐみ,保坂敏子,澁川晶,孫媛,谷部弘子
    • Journal Title

      東アジア日本語教育・日本文化研究

      Volume: 22 Pages: 1-15

    • NAID

      40021936819

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語認知診断テストの開発-聴解テストを例に-2019

    • Author(s)
      島田めぐみ・孫媛・谷部弘子・保坂敏子・澁川晶
    • Organizer
      日本テスト学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語聴解認知診断テスト開発のための予備調査2019

    • Author(s)
      島田めぐみ・孫媛・保坂敏子・澁川晶・谷部弘子
    • Organizer
      日本言語テスト学会第22回(2019年度)全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 回顧的口頭報告による聴解テスト項目の検証2019

    • Author(s)
      澁川晶・谷部弘子・島田めぐみ・保坂敏子・孫媛
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育と研究の繋がり-統計分析を例に-2019

    • Author(s)
      島田めぐみ
    • Organizer
      モンゴル日本語教師会 第12回 日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語聴解認知診断テストの開発― 予備試験の開発と分析 ―2019

    • Author(s)
      澁川晶
    • Organizer
      ICUグローバル言語教育研究センター 第4回 研究例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 改訂版タキソノミーから見たJFスタンダードの特徴2019

    • Author(s)
      保坂敏子・藤本かおる
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然談話に見る文末表現「カネ」2019

    • Author(s)
      谷部弘子
    • Organizer
      現代日本語研究会第 28 回ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業改善のための視点と授業デザイン2019

    • Author(s)
      谷部弘子
    • Organizer
      中国日本語教育研究会 第7回大学日本語教師の専門性向上に向けたシンポジウムおよび中堅教師研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育におけるこれからの評価研究を考える2018

    • Author(s)
      李在鎬・伊東祐郎・島田めぐみ・近藤ブラウン妃美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 真正性の高い日本語聴解テストの開発2018

    • Author(s)
      島田めぐみ・谷部弘子・孫媛・保坂敏子・澁川晶
    • Organizer
      The 2018 International Conference on Japanese Language Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語聴解テスト予備試験の分析結果ー認知診断テストの開発を目指してー2018

    • Author(s)
      島田めぐみ・保坂敏子・澁川晶・孫媛・谷部弘子
    • Organizer
      東アジア日本語教育日本文化研究学会2018年度国際学術発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語認知診断テストの開発例と課題2018

    • Author(s)
      島田めぐみ・谷部弘子・孫媛
    • Organizer
      JOPT研究集会「JOPTの新しい船出」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 真正性の高い日本語聴解テストの開発2018

    • Author(s)
      島田めぐみ・保坂敏子・澁川晶・孫媛・谷部弘子
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語聴解テストが測定する技能-日本語聴解認知診断テストの開発を目指して-2017

    • Author(s)
      島田めぐみ・保坂敏子・澁川晶・孫媛・谷部弘子
    • Organizer
      東アジア日本語教育・日本文化研究学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diagnostic Classification of Students' Knowledge States based on Their Item Response Data2017

    • Author(s)
      Yuan Sun, Shunya Inoue and Yi Sun
    • Organizer
      6th Japanese-German Symposium on Classification
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 新日本語教育を学ぶ-なぜ,なにを,どう教えるか2020

    • Author(s)
      遠藤織枝・岩田一成・金田智子・小柳かおる・島田めぐみ・福田倫子・本田弘之・谷部弘子
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059731
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語認知診断テスト研究会(Facebookページ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi