Project/Area Number |
17H02352
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Hayashi Ryoko 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20347785)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
磯村 一弘 獨協大学, 国際教養学部, 非常勤講師 (00401729)
阿部 新 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (00526270)
松田 真希子 金沢大学, 国際機構, 教授 (10361932)
金村 久美 名古屋経済大学, 経済学部, 教授 (20424955)
ALBIN Aaron 神戸大学, 国際文化学研究科, 講師 (60794526)
峯松 信明 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (90273333)
金 愛蘭 日本大学, 文理学部, 准教授 (90466227)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
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Keywords | 学習者音声 / 韻律 / アクセント / イントネーション / 音声アーカイブ / 日本語音声 / 日本語学習者 / 音声指導 / 学習支援ツール / WEB韻律学習支援ツール / 日本語教育 / 音声 / 音声データベース / WEB教材 |
Outline of Final Research Achievements |
In order for Japanese learners to acquire natural Japanese pronunciation, prosody education about accents and intonation is important in the early stages of learning. In this research project, in order to better understand the typical problems of phonetic interference from a learner's mother tongue, we collected prosody data from Japanese learners, mainly from the learners who have never been in Japan. We then constructed a data archive on WEB. We also conducted research about instruction and teaching materials for Japanese prosody and verified their effects in domestic and overseas educational settings. Finally, we developed and improved web-based prosody learning support tools on internet.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、海外で日本語を外国語として学ぶ学習者数は年々増大し、およそ385万人の学習者が国内外におり、「自然な発音」を身につけたいと望んでいる。国内においても外国人が日本語を使ってコミュニケーションをする機会が飛躍的に増えつつある中、日本語学習者が自然で伝わりやすい音声を身につけられるよう、効果的な音声指導法を研究・確立・普及し、音声教育教材・学習支援ツールの開発を行なっていくことは、重要な課題であり、急務であると言える。本研究は、1989~1996年頃、鮎澤他によって行われた日本語韻律の習得研究を、インターネット、ICTが一般化した現在の手法をによって見直し、教育研究に生かすことを目的とする。
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