Project/Area Number |
17H02355
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Toda Takako 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (30292486)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
千 仙永 東京大学, グローバルキャンパス推進本部, 助教 (90780172)
大久保 雅子 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (80835611)
李 在鎬 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | 日本語教育 / 音声学 / 発音 / e-Learning / ICT / MOOC / 言語習得 / 音声 / オンライン学習 / MOOCs / eラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
We have distributed worldwide “Japanese Pronunciation for Communication", the first Japanese language education course on edX, which was jointly developed by Harvard University and MIT. 1. An operational survey was conducted on Japanese learners/non-native teachers of foreign countries. 2. The educational effect was verified by statistical analysis of peer assessment. In addition, learning behaviour was analysed based on the statistical results of the video playback log. 3. Japanese learners were interviewed and qualitative analysis was conducted. We also conducted an evaluation study of Japanese native speakers. The research results have been presented at academic conferences and seminars in Japan, China, Korea, the United States, Vietnam, Thailand, France, Italy, Germany, Austria, the United Kingdom, Canada, and Australia.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
JPCは総登録者数が88,792名(2023年6月19日現在)に至り、「開かれた学びの場」を創出し、世界中の「日本語を学びたい・教えたい人たち」に学習機会を提供した。また、コロナ禍で教室活動が困難な状況下で、認証付き受講者数が増加した。このことは、大学等の教育機関がJPC受講を単位認定に利用したり、学習者がよりよい将来に向けてキャリアアップのためにJPCを利用したりしたということを示唆している。 本研究成果により、オンライン日本語教育を進化させ、ポストコロナ時代における次世代の学習支援のあり方を提案することができた。
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