• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on cross-referential learners' corpora of English, Chinese and Japanese though international educational collaboration at secondary and tertiary levels

Research Project

Project/Area Number 17H02357
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Mochizuki Keiko  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90219973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)
申 亜敏  東京外国語大学, 国際日本研究センター, 研究員 (40723276)
野村 恵造  東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (60172813)
石川 慎一郎  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (90320994)
赤堀 侃司  公益財団法人学習情報研究センター, その他部局等, その他 (80143626)
于 康  関西学院大学, 国際学部, 教授 (90309401)
小柳 昇  東京外国語大学, 国際日本研究センター, 研究員 (40705860)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Keywords双方向学習者コーパスの研究 / 英語スピーキング縦断的研究 / ICTによる効果的な外国語教育 / 母語の認知体系と第二言語習得の相関性 / 学習者の母語に基づく外国語語教育 / 脳科学と第二言語習得 / アスペクトの第二習得研究 / 有界的認知の類型論と第二言語習得の関係 / 高校生英語スピーキング・英作文縦断的研究 / CEFR準拠英語対話能力の評価 / ICTを用いた発信型外国語教育開発 / 英語・中国語・日本語学習者コーパス / 学習者の母語の認知体系と第二言語習得の相関性 / テンス・アスペクトの第二言語習得 / AIによる英作文添削・解説文付与システム開発 / 脳科学的視点からみたICT教育とリアル教育比較 / 高大・産学連携ICT英語教育 / CEFRによる「やりとり」評価法研究 / 国際連携日本語学習者コーパス研究 / 国際連携中国語教育研究 / 日本語母語話者のための外国語教育開発 / 高大連携ICT英語教育 / 英語スピーキング教育 / 学習者コーパス / CEFRによる外国語能力評価法 / 英語・中国語・日本語対照言語学 / 言語習得と脳科学 / 高校生英語能力縦断的研究 / AIと外国語教育 / 双方向英語・中国語・日本語学習者コーパス比較研究 / 高大連携ICT英語表現教材 / 国際連携学習者コーパス研究 / CEFR準拠ライティング評価法開発 / 誤用研究 / 高校英語スピーキング・ライティング教育 / 英語学習者コーパスにおける誤用の類型 / 中国語学習者コーパスにおける誤用の類型 / 日本語教育における誤用の類型 / CEFRによる言語能力評価法 / 高校生英語力縦断的研究
Outline of Final Research Achievements

First, the “Longitudinal Research on High School Students’ English Conversation and Compositions” project collected data from 50 students at Nagano Prefectural Ueda Senior High School and Tokushima Prefectural Joto Senior High School monthly over the course of 20 months. Students’ development was measured from the perspectives of accuracy, complexity and fluency, and the Cefr-J framework.Second, a three-way learner corpus of English, Chinese and Japanese was used to examine which characteristics of Japanese affect and hinder acquisition of English ,Chinese and Japanese by learners. The acquisition of auxiliary verbs expressing aspect and modality was found to be difficult, thus contributing to research in second language acquisition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に、高校生50名による英語「対話」スピーキングの20か月に及ぶ縦断的データを収集したことは、学術・教育上の希少価値があり、英語スピーキング教育開発に大きく貢献する。また、地方の公立高等学校の教員・教育企業・大学との連携で、ICT教育ネットワーク基盤形成、地方の高等学校へのICT英語教育への提供を行った。さらに、高校教員との協働研究、一般公開の国際シンポジウム開催・学会発表を行い、広く社会に研究を発信した。第二に、英語・中国語・日本語の三方向学習者コーパス研究により、学習者の母語に応じた効果的な英語教育・中国語教育及び留学生への日本語教育研究、教材開発・教育現場への応用が可能となった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (162 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (13 results) Journal Article (42 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 21 results,  Open Access: 14 results) Presentation (71 results) (of which Int'l Joint Research: 28 results,  Invited: 29 results) Book (26 results) Remarks (7 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of California, Los Angeles/San Francisco State University/Case Western Reserve University(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Leeds(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Beijing Language and Culture University(中国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] National Taiwan University/National Taiwan Normal University(その他の国・地域  台湾)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] The Chinese University of HongKong/University of Macau(その他の国・地域  香港/マカオ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハーバード大学/カリフォルニア州立大学ロサンゼルス校/サンフランシスコ州立大学(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] リーズ大学(英国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北京大学(中国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾大学/台湾師範大学(その他の国・地域(台湾))

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハーバード大学/スタンフォード大学/ペンシルバニア州立大学(米国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] リーズ大学(英国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北京大学(中国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立台湾師範大学(台湾)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Acquisition of Tense and Aspect in Cross-Referential Learners' Corpora of English, Chinese and Japanese2020

    • Author(s)
      望月圭子・申亜敏・小柳昇
    • Journal Title

      日本語・日本学研究 / 東京外国語大学国際日本研究センター [編]

      Volume: 10 Pages: 137-152

    • DOI

      10.15026/94619

    • NAID

      120006825002

    • ISSN
      21860769
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/2968

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] L1 Influence on Use of Tense/Aspect by Chinese and Japanese Learners of English2020

    • Author(s)
      Newbery-Payton, Laurence , Mochizuki, Keiko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 4 Pages: 67-93

    • DOI

      10.24546/81011994

    • NAID

      120006811191

    • ISSN
      2187-6746
    • Year and Date
      2020-03-17
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] English Learner Corpus Studies: Past, Present, and Future2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      IEICE ESS Fundamentals Review

      Volume: 12 Issue: 4 Pages: 280-289

    • DOI

      10.1587/essfr.12.4_280

    • NAID

      130007622281

    • ISSN
      1882-0875
    • Year and Date
      2019-04-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コーパス調査に基づく「文体・位相・語感」の記述の可能性―日本語学習者のための発信型辞書の開発を見据えて―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      語彙・辞書研究会第56回研究発表会予稿集(三省堂)

      Volume: 56 Pages: 8-21

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 習得研究の資料としての学習者コーパスの可能性と課題2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Volume: 30 Pages: 106-111

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The ICNALE Spoken Dialogue: A new dataset for the study of Asian learners’ performance in L2 English interviews2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      English Teaching (Korean Association of Teachers of English)

      Volume: 74(4) Pages: 153-177

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人手校閲及び自動校閲による学習者英作文の修訂結果の比較―ICNALE Edited Essaysのデータを用いて―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies(英語コーパス学会語彙研究会)

      Volume: 2 Pages: 31-49

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] チューリングテストによるAIと人の 特徴分析の予備的研究2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      AI時代の 教育学会

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • NAID

      130008088689

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業におけるICT活用と情報教育2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      電子情報通信学会 通信ソサイエティマガジン

      Volume: 13 Pages: 86-91

    • NAID

      130007700415

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「まずは調査方法について明らかにしておく。」間違いはどこに?2019

    • Author(s)
      于 康
    • Journal Title

      《日語偏誤与日語教学研究》

      Volume: 4 Pages: 191-200

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中国語と日本語におけるアスペクト複合動詞の習得-"有界的"認知からみた中国語・日本語双方向コーパス分析2018

    • Author(s)
      望月圭子
    • Journal Title

      Journal of Errors in Use and Japanese Language Teaching

      Volume: 第三号 Pages: 83-100

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における複合動詞の 習得 ~英語の句動詞・中国語の 補語との比較から~2018

    • Author(s)
      望月圭子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 第96号 Pages: 183-204

    • NAID

      120006528472

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acquisition of Tense/Aspect markers in Learners Corpora of English/Chinese/Japanese2018

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki, YaMing Shen, Zhang Zheng, Laurence Newbery-Payton
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Asia-Pacific Corpus Linguistics Conference (APCLC 2018)

      Volume: 4 Pages: 331-334

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Assigning CEFR-J levels to English texts based on textual features.2018

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference (APCLC 2018)

      Volume: 4 Pages: 463-467

    • NAID

      120006706963

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] S-genitives and Of-genitives Seen in English Native/ Non-native Speakers’ Essays: A Study Based on the ICNALE Written Essays2018

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference (APCLC2018)

      Volume: 4 Pages: 166-173

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「わたしはマイク・ミラーです」を再考する:日本語コーパスの教育応用をめぐって2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      高知大学留学生教育

      Volume: 12 Pages: 5-22

    • NAID

      40021881586

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparison of three kinds of alternative essay-rating methods to the ESL Composition Profile2018

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching

      Volume: 8(4) Pages: 32-44

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Critical Survey of JACET English Word Lists: Reconsideration of the Validity of the Frequency Integration Method2018

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies

      Volume: 1 Pages: 53-80

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語母語の日本語学習者の発話における使用語彙の変遷:発達段階の差と個体の差をめぐって2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      『第4回学習者コーパス・ワークショップ&シンポジウム「第2言語習得における語彙の役割」予稿集』 ,

      Volume: 4 Pages: 62-76

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日語偏語語料庫建設与標箋設計的原則.2018

    • Author(s)
      于康
    • Journal Title

      《日語研究10》

      Volume: 10 Pages: 93-109

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科におけるプログラミング教育の指導案の評価方法に関する調査と考察2018

    • Author(s)
      永田 衣代・星 千枝・小田 理代・後藤 義雄・赤堀 侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 3 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プログラミング教育における論理的な思考とは何か2018

    • Author(s)
      赤堀 侃司
    • Journal Title

      学習情報研究論文誌

      Volume: 第261 巻 第4 号 Pages: 56-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国語と日本語におけるアスペクト複合動詞の習得 ―「有界的」認知からみた中国語・日本語双方向学習者コーパスの分析―2018

    • Author(s)
      望月圭子
    • Journal Title

      日本語誤用と日本語教育研究/Journal of Error in Use of Japanese and Japanese Language Teaching

      Volume: 3 Pages: 1-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Multiple Viewing of Captions and Subtitles on English Proficiency2018

    • Author(s)
      Anzai, Y. and Akahori, Kanji
    • Journal Title

      Proceedings of eLmL 2018: The Tenth International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning

      Volume: 2018 Pages: 1-3

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング教育における論理的な思考とは何か2018

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      学習情報研究論文誌

      Volume: 第261巻 Pages: 56-61

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校からのプログラミング教育2018

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      情報学教育研究2018

      Volume: 2018

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング教育の現状についての考察2018

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 2

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] How L2 Learners' Critical Thinking Ability Influences Their L2 Performance: A Statistical Approach2018

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      Advances in Social Science, Education and Humanities Research

      Volume: 145 Pages: 70-75

    • DOI

      10.2991/iconelt-17.2018.17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learner Corpus Studies in Asia and the World2018

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 3 Pages: 1-323

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ESP語彙研究の地平2018

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      石川 有香(編)『ESP語彙研究の地平』(金星堂)

      Volume: 1 Pages: 2-20

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] L2日本語語彙の習得プロセスについて―LARPコーパスに見る台湾人学習者による日本語作文の縦断分析―2018

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究レポート

      Volume: 400 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバルキャリア人の育成をめざす新しい小学校英語教育の創造―神戸大学附属小学校「グローバル英語教育」の理念と実践―2018

    • Author(s)
      石川 慎一郎/石田 麻衣子/杉山 はるか/吉田真由美
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 14 Pages: 1-13

    • NAID

      120006410626

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学入試改革は日本の英語教育を変えるか2017

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      語研ジャーナル

      Volume: 16 Pages: 23-27

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] EUにおけるCEFR改訂の最新動向について2017

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      平成27-29年度科学研究費助成事業 基盤研究(B) 研究プロジェクト 「アジア諸語の社会・文化的多様性を考慮した通言語的言語能力達成度評価法の総合的研究」成果報告書(2015-2017)

      Volume: 2017 Pages: 85-94

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Corpus-based Study of the Size and the Level of the Vocabulary Used by Japanese Learners of English at Different Proficiency Levels2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      東京外国語大学国際ワークショップ予稿集「外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ICT」2017

      Volume: 1 Pages: 31-39

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Reconsideration of the Needed Sample Size in Learner Corpus Studies2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      国立国語研究所言語資源活用ワークショップ2017発表論文集

      Volume: 1 Pages: 153-162

    • NAID

      120006668414

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代日本語における「デ」格の意味役割の再考:コーパス頻度調査に基づく用法記述の精緻化と認知的意味拡張モデルの検証2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      計量国語学(計量国語学会)

      Volume: 31-2 Pages: 99-115

    • NAID

      130007556055

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] From Principle to Practice: Integration of the Principles of English as a Lingua Franca, Content and Language Integrated Learning, Deep Active Learning, and Cooperative Language Learning in the Design of Communicative English Language Teaching for Japanese College Students2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      大学英語教育学会中部支部紀要

      Volume: 15 Pages: 11-27

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] コーパスと英語教育:語彙・語法文法・産出指導へのコーパスの寄与2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      英語教育徹底リフレッシュ:グローバル化と21世紀型の教育

      Volume: 1 Pages: 14-25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル体験学習と探究学習が高校生の教科学力およびグローバル能力に与える影響2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      信学技報(電子情報通信学会 思考と言語研究会)

      Volume: TL2017-46 Pages: 13-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育における複合動詞2017

    • Author(s)
      小柳 昇
    • Journal Title

      「多言語からみた日本語複合動詞と日本語教育」第一回研究会予稿集

      Volume: 1 Pages: 123-130

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「女性として、大学生だけでなく、大学院生まで就職難にぶつかるようだ。」2017

    • Author(s)
      于 康
    • Journal Title

      日語偏誤与日語教学研究

      Volume: 2 Pages: 143-146

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The CEFR: Learning, teaching, assessment in Europe and beyond2020

    • Author(s)
      Barry O’Sullivan, Masashi Negishi, Meg Malone
    • Organizer
      The CEFR: a road map for future research and development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] How Linguistic Typology Affects Second Language Acquisition of “Boundedness” in Chinese: Insights from Learners' Corpora of Chinese2019

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki and Zhang Zheng
    • Organizer
      International Association of Chinese Linguistics
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] English Learner Dialogue Corpus and Applications2019

    • Author(s)
      Keiko MOCHIZUKI, Laurence NEWBERY-PAYTON, ZHANG Zheng, Kaoru IMAI, Yuri AMANO, Kana SHIMOTORI, Tomohito NAKANO, Maksim TIKHONENKO, Masaki MURAI and Yuna YAMAMOTO
    • Organizer
      International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring Japanese as a Lingua Franca through Long Distance Education Tagging and Analyzing Conversation Data2019

    • Author(s)
      Noboru OYANAGI, Yukie KOBAYASHI, Keiko MOCHIZUKI and Kana SHIMOTORI
    • Organizer
      International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語と中国語のアスペクト複合動詞の習得:学習者コーパスからの知見2019

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      国際ワークショップ「日本語の習得:テンス・アスペクト」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interactive English Speaking Education Through ICT: Collaborations Among High School, University and Industry2019

    • Author(s)
      Keiko MOCHIZUKI, ZhangZHENG, Mie HOSHIZAWA, Yurie KAWANO and Yuri AMANO
    • Organizer
      The Japan Association of College English Teachers, Kanto Chapter
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校・大学・産学連携のICT英語ライティン グ・スピーキング教育2019

    • Author(s)
      望月圭子・張正・ローレンスニューベリーペイトン ・ 矢嶋直美・ 望月吉弥
    • Organizer
      一般公開ワークショップ「高校・大学・産学連携の英語スピーキング教育」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] L1 Influence on Use of Tense/Aspect by Chinese and Japanese Learners of English2019

    • Author(s)
      Newbery-Payton Laurence and Mochizuki Keiko
    • Organizer
      ESRC-AHRC UK-Japan SSH Connection Grants Seminar LCSAW (Learner Corpus Studies in Asia and the World) 4th Meeting Kobe Joint Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語のアスペクト・モダリティの習得: 学習者コーパスからの知見2019

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      日本中国語学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] L2 Fluency and Body Language Use of Asian Learners of English A Study Based on the ICNALE Spoken Dialogue2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      2019 Joint Conference of Linguistic Societies in Korea & JWLLP-26
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 『BTSJ自然会話コーパス』を用いた 話者属性研究の方法について ―男女大学生の文末詞使用を例に―2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      国立国語研究所 第1回 語用論コーパス科研成果発表会 『語用論的分析のための1000人自然会話コーパス』構築の趣旨と活用法
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Learner Corpus Studies and TESOL in Asia The ICNALE Project2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      2019 Joint International Conference on English Teaching and Learning in Korea
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] New perspectives on contrastive interlanguage analysis: An outline of the ICNALE project2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      ESRC-AHRC UK-Japan SSH Connection Grants Seminar LCSAW (Learner Corpus Studies in Asia and the World) 4th Meeting Kobe Joint Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] コーパス調査に基づく「文体・位相・語感」の記述の可能性―日本語学習者のための発信型辞書の開発を見据えて―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第56回語彙・辞書研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者コーパスの歴史-学習者のL2 使用を総体としてとらえるために2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      ロシア語教育研究集会2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Task Influence on Learner Speeches: An Analysis of the ICNALE Spoken Dialogue Module2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      The 28th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] L2の発信力って結局なんなのだろう―学習者コーパス研究の10 余年をふりかえって―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      日英言語文化学会第73回定例研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 習得研究の資料としてのLCの可能性と課題―規模の制約と一般化の制約をめぐって―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)第30回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Gathering a Posteriori Validity Evidence of a Computer-based Speaking Test for Japanese University Admission2019

    • Author(s)
      Yujia ZHOU, Jamie DUNLEA, Masashi NEGISHI, Barry O’SULLIVAN, Asako YOSHITOMI
    • Organizer
      日本言語テスト学会(JLTA)第 22 回(2019年度)全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] High School Students’ Perceptions of a Computer-based Speaking Test for Japanese university admission2019

    • Author(s)
      Zhou Yujia, Masashi Negishi, Asako Yoshitomi
    • Organizer
      第2回JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assigning CEFR and CEFR-J levels to Lexile measures: A corpus-based approach2019

    • Author(s)
      Satoru Uchida, Masashi Negishi
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language assessment transition in a Japanese university2019

    • Author(s)
      Yujia Zhou, Kevin Rutherford, Judith Fairbairn, Jamie Dunlea, Masashi Negishi, Barry O’Sullivan
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-Jのテスト・タスク開発概観2019

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      CEFR-J Symposium 2019 in 京都
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コーパスで外国語教育はどう変わるか: 「未来志向の日本語教育」のためにコーパスができること2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      筑波大学 CEGLOC 日本語・日本事情遠隔教育拠点シンポジム「未来志向の日本語教育」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言葉を数えてわかることとわからないこと-新しい日本語教育の創造のためにコーパスができることー2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会第44回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How Cognitive Typology Affects Second Language Acquisition of Spatial / Temporal Cognition: Insights from Learners' Corpora of English and Chinese.2018

    • Author(s)
      Keiko MOCHIZUKI , Zhang Zheng, Laurence Newbery-Payton.
    • Organizer
      6th International Workshop on Advanced Learning Sciences. University of Pittsburgh.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Acquisition of Tense/Aspect markers in Learners Corpora of English/Chinese/ Japanese"2018

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki, YaMing Shen, Zhang Zheng, Laurence Newbery -Payton
    • Organizer
      Asia Pacific Corpus Linguistics 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語・中国語教育における アスペクト複合動詞の習得~ 日本語・中国語学習者コーパスにみられる非用と誤用2018

    • Author(s)
      張正・望月圭子
    • Organizer
      レキシコンフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京外国語大学での超級(C1レベル) 日本語教育と C1レベル留学生による 共通語としての日本語の特徴2018

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      The 12th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies The Hong Kong Polytechnic University.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高大連携・産学連携・ICTによる高校 英語ライティング・スピーキング遠隔教育2018

    • Author(s)
      望月圭子・星澤美衣 ・今井薫・張正.
    • Organizer
      外国語教育学会第22回 研究報告大会。
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Linking the Global Test of English Communication (GTEC) to CEFR Levels.2018

    • Author(s)
      Masashi Negishi, Yoji Kudo, Yasuko Okabe, Yuko Kashimada, Mika Hama, Yuko Umakoshi
    • Organizer
      LTRC 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assigning CEFR-J levels to English texts based on textual features.2018

    • Author(s)
      S.Uchida and M. Negishi
    • Organizer
      4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference (APCLC 2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] GTECスコアとCEFR関連づけ調査 A1/PreA1レベル2018

    • Author(s)
      根岸 雅史・岡部 康子・鹿島田 優子
    • Organizer
      全国英語教育学会 京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Collecting a Priori Validity Evidence during the Development of a Computer-based Speaking Test for Japanese University Admission Purposes.2018

    • Author(s)
      Zhou Yujia, Jamie Dunlea, Masashi Negishi, Asako Yoshitomi
    • Organizer
      第1回JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「英語学習に関する継続調査」から考える指導のあり方2018

    • Author(s)
      根岸雅史、酒井英樹
    • Organizer
      上智大学・ベネッセ英語教育シンポジウム コミュニケーション活動につながるプラクティスと教師の働きかけとは
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 新教育課程にむけて~よりよい指導を考える~2018

    • Author(s)
      吉田研作、田中茂範、根岸雅史、アレン玉井光江、金森強
    • Organizer
      上智大学・ベネッセ英語教育シンポジウム コミュニケーション活動につながるプラクティスと教師の働きかけとは
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Aspects of L2 Learners’ English Speeches: A Study Based on the ICNALE2018

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      The 21st Conference of the Oriental COCOSDA (International Committee for the Co-ordination and Standardisation of Speech Databases and Assessment Techniques )
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語・日本語教育研究の新視点-コーパスから得られる言語事実を立脚点として-2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      高知大学国際連携推進センター主催平成30年度講演会及びワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育研究者のための統計入門2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      高知大学国際連携推進センター主催平成30年度講演会及びワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人英語学習者のL2発信技能:学習者コーパスに基づくアジア圏国際比較の視点から2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第58回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コーパスに基づくL2ライティング指導:よい作文とはなにか2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      大阪大学「教員のための英語リフレッシュ講座2018」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学英語教育改革の現状 ―大規模国立大学の取り組みを例に―2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      龍谷大学学修支援・教育開発センター 自己応募研究プロジェクト中間報告会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語・日本語教育研究者のためのコーパス入門 ~計量的言語研究の魅力と課題~2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      東京外国語大学大学院国際日本学研究院 日本語教育専攻学生のための研究セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] L2語彙力の発達をどう見取るか?どう数えるか?2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第四回 学習者コーパス・ワークショップ & シンポジウム ―第二言語習得における語彙の役割―
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 上から目線と距離の研究2018

    • Author(s)
      于康
    • Organizer
      于康(2018.5) 「2018年日本語教育と日本学研究国際シンポジウム」.於同済大学.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How Cognitive Typology Affects Acquisition of Spatial/Aspectual Grammar in Chinese as L2?: Based on Mutiple Learners Corpora of English and Chinese2018

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      Stanford University
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 今回の科研の目的とtask-test 作成の方法論と概要2018

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      CEFR-J 2018 Symposium
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京外国語大学-ブリティッシュ・カウンシルによる入試用スピーキング・テスト開発-CEFR-J×27でつなぐアドミッション・カリキュラム・ディプロマー2018

    • Author(s)
      根岸雅史・安田智恵(ブリティッシュ・カウンシル)
    • Organizer
      CEFR-J 2018 Symposium
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on the Relationship between L2 Fluency and L2 Proficiency of Japanese Learners of English2018

    • Author(s)
      Ishikawa Shinichiro
    • Organizer
      Focus on Language2018
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Characteristic errors made by Japanese learners of foreign languages: a corpus based comparison of learners in Japan, China and Taiwan2017

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki, Ya-Ming Shen, Noboru Oyanagi他
    • Organizer
      外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ ICT 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中国語・英語からみた日本語のアスペクト複合動詞2017

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      日本語の誤用と日本語教育及び第二言語習得研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語・中国語の複合動詞対照研究2017

    • Author(s)
      望月圭子・申亜敏
    • Organizer
      東京外国語大学国際日本研究センター国際日本語教育部門「多言語からみた日本語複合動詞と日本語教育 」第一回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化時代の英語運用能力の育成と大学入試:英語の資格・検定試験の大学入試への活用2017

    • Author(s)
      根岸雅史、吉田研作、青山彰
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会 平成27年度研究大会(第10回)企画討論会①
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching to the test? the impact of four skills tests on English language teaching in Japan2017

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      東京外国語大学国際ワークショップ「外国語教育の変革 国際連携・高大連携・ICT
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スピーキング力を伸ばしてい る学校はどんな学校か?ー GTEC for STUDENTS 4技能 のスコア分析からー2017

    • Author(s)
      根岸 雅史(東京外国語大学)、 加藤 由美子(ベネッセ教育総合 研究所)、森下 みゆき(ベネッセ 教育総合研究所)、鹿島田 優 子(ベネッセコーポレーショ
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] GTEC CBTスコアとCEFRレベル関連付け調査2017

    • Author(s)
      岡部康子、根岸雅史、投野由紀夫他
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人高校生スピーキング データから見る発達傾向 ―語彙・文法・テキスト3観点から―2017

    • Author(s)
      高橋有加・根岸 雅史
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] スピーキングテストの出来とコミュ ニケーションの意欲は関係する か―Willingness to Communicate による分析―2017

    • Author(s)
      根岸雅史・郭 淑佳 ・岡部康子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] EUにおけるCEFR改訂の最新動向について2017

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      言語教育(CERE)国際ワークショップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語4技能の指導と評価について2017

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      神奈川県教育委員会 平成29年度教科等別教育課程説明会(外国語)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] CLIL, AL, and ELF 英語教育を変える3つの視点2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japanese Learners’ L2 English Outputs2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      国際ワークショップ「外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ ICT」2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ICNALE独話・対話モジュールの開発と活用 変数としての発話モード2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ICNALE- Edited Essays:エラーアナリシスを超えて2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ワークショップ:学習者コーパス研究入門:日本語学習者・ 英語学習者のL2産出をどう評価するか2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How L2 Learners’ Critical Thinking Ability Influences Their L2 Performance: A Statistical Approach2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shinichiro
    • Organizer
      2017 International Conference English Language Teaching
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A Frontier in Learner Corpus Studies: For Better Understanding of L2 Learners2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shinichiro
    • Organizer
      英語コーパス学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] L2学習者の「文体」―学習者コーパス分析からの知見―2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shinichiro
    • Organizer
      日本文体論学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教材コーパス・入試コーパス・学習者コーパスに見る日本人学習者の連語使用:インプットとアウトプットの差を探る2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部基礎理論研究部会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Evaluation of Learners’ L2 English Essays: Comparison of Three Approaches2017

    • Author(s)
      Ishikawa Shinichiro
    • Organizer
      International Conference on ESP, New Technologies and Digital Learning
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 言語の可視化をめぐって: こころと言葉の交響2017

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)中部支部外国語教育基礎研究部会第5回年次例会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] Learner Corpus Studies in Asia and the World Vol.42020

    • Author(s)
      Ishikawa, Shin'ichiro et.al.
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      Kobe University
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ジェンダーと英語教育―学際的アプローチ―2020

    • Author(s)
      石川 有香、相川 真佐夫、石川 慎一郎、江利川 春雄、小林 直美、原 隆幸、トニー・ブルース、森住 衛、矢野 円郁
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866920818
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本語学習者コーパスI-JAS入門2020

    • Author(s)
      迫田 久美子、石川 慎一郎、李 在鎬
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248256
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教材・テスト作成のための CEFR-J リソースブック2020

    • Author(s)
      投野由紀夫、根岸雅史
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] NEW CROWN 1―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] NEW CROWN 2―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] NEW CROWN 3―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      129
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] AI時代を生きる子供たちの資質・能力 新学習指導要領に対応2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      9784906768622
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第4巻 日語複合助詞的偏誤研究 上2019

    • Author(s)
      于康他
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517834274
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第5巻 日語複合助詞的偏誤研究 下2019

    • Author(s)
      于康他
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517835233
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『レキシコン研究の新たなアプローチ』2019

    • Author(s)
      【編】影山 太郎/岸本 秀樹 【著】石川 慎一郎/益岡 隆志/他全12名
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874247873
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Revised Big Dipper English Communication 32019

    • Author(s)
      石川 慎一郎(代表)/他全9名
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      数研出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 探究の力を育む課題研究:中等教育における新しい学びの実践2019

    • Author(s)
      【編】林 創/【著】林 創/石川 慎一郎/岩見 理華/他全9名
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      学事書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 言語分析のフロンティア2019

    • Author(s)
      【編】仁科 恭徳/吉村 由佳/吉川祐介【著】赤野 一郎/有吉 淳一郎/石川 慎一郎/他全25名
    • Total Pages
      373
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] コアレックス英和辞典 第3版2018

    • Author(s)
      野村 恵造
    • Total Pages
      2080
    • Publisher
      旺文社
    • ISBN
      9784010751275
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] プログラミング教育の考え方とすぐに使える教材集2018

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      4906768474
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] これならできる小学校教科でのプログラミング教育2018

    • Author(s)
      赤堀 侃司、久保田 善彦、つくば市教育局総合教育研究所
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      4487811848
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学びを支える教育工学の展開2018

    • Author(s)
      日本教育工学会、山西 潤一、赤堀 侃司、大久保 昇
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623063623
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] CROWN Jr. 52018

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      三省堂書店
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] CROWN Jr. 62018

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      三省堂書店
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Journal of Errors in Use and Japanese Language Teaching2018

    • Author(s)
      于康・林璋等
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新:日本語教育のためのコーパス調査入門2018

    • Author(s)
      李 在鎬/石川 慎一郎/砂川 有里子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] テストが導く英語教育改革-「無責任なテスト」への処方箋2017

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385363561
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 英語のスタイル―教えるための文体論入門(第4章「期の選択とレジスター」(10頁)を執筆)2017

    • Author(s)
      野村恵造
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327410964
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] リーダーズ英和中辞典 〈第2版〉 [並装]2017

    • Author(s)
      野村 恵造(監修)
    • Total Pages
      2308
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784767412436
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 日語格助詞的偏誤研究 中2017

    • Author(s)
      于康
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/sla-en/sla2019/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/ict/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ ICT 2017

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語・中国語・日本語学習者誤用検索サイト

    • URL

      http://ngc2068.tufs.ac.jp/corpus/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 論文「日本語教育における複合動詞の習得 ~英語の句動詞・中国語の補語との比較から~」

    • URL

      http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/92406

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 望月圭子研究室論文サイト

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/paper/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ ICT 2017

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/project/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 20192019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際ワークショップ「日本語の習得:テンス・アスペクト」2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ ICT 20172017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-08-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi