Project/Area Number |
17H02359
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Nishida Rieko 大阪大学, 言語文化研究科(言語文化専攻), 准教授 (90624289)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
マキュワン 麻哉 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (00757354)
RYAN STEPHEN 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (30327225)
入江 恵 学習院大学, 国際社会科学部, 教授 (30406863)
八島 智子 関西大学, 外国語学部, 教授 (60210233)
オオガボールドウィン クィント 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (20536304)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
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Keywords | CLIL / EMI / 縦断調査 / 言語運用能力 / 動機づけ / 情意 / 縦断研究 / 大学英語学習者 / 内容言語統合型学習 / 情意要因 |
Outline of Final Research Achievements |
The present research reports on a longitudinal study which aimed to investigate possible changes in tertiary students’ proficiency, intrinsic motivation (knowledge, accomplishment, stimulation), possible self (ideal L2 self, ought-to L2self), international posture, and perceived language competency based on CLIL (Content and Language Integrated Learning) and EMI (English Medium Instructions). Four different institutes, Osaka University, Kansai University, Gakushuin University and Waseda University, offered CLIL and/or EMI and 896 students participated in the study. The results of this study showed increases in proficiency, motivation and other affective factors in general.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究目的を遂行し、教育的枠組みの構築を行い、理論実践的研究の成果を基盤として、国内大学におけるCLIL、EMIの教育的枠組みの構築を行い、教育実践現場への提言を行うことを可能とした。本研究を通して、研究分野のみならず、教育分野においても、国内における CLIL、EMI の実現可能性を探り、学習者レベルに応じた CLIL や EMI のカリキュラム構想や指導案、教材の開発への提案を可能とし、学習者傾向について主に心理的側面から教育現場へと伝えることが可能となった。 実証研究と教育介入とを融合させ、教育実践現場への提言を行うことを可能とした。
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