Project/Area Number |
17H02392
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese history
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Ohashi Yukihiro 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30386544)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清水 有子 (森 有子 / 清水有子) 明治大学, 文学部, 専任准教授 (00727927)
平岡 隆二 京都大学, 人文科学研究所, 准教授 (10637622)
岸本 恵実 大阪大学, 文学研究科, 准教授 (50324877)
折井 善果 慶應義塾大学, 法学部(日吉), 教授 (80453869)
牧野 元紀 昭和女子大学, 人間文化学部, 准教授 (80569187)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
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Keywords | キリシタン / 異文化交流 / 異文化 / 日本史 / 宗教史 / 思想史 |
Outline of Final Research Achievements |
This research focused on the trends surrounding Christians, which had had a great impact on the nation and society of early modern Japan, and seeked to investigate the actual state of pre-modern cross-cultural exchange and its historical significance. In particular, the research focused on the global information media nature of Christian books that connected Europe, China, Southeast Asia, and Japan, and noted that the Christian culture was reinterpreted with a multiplicity that transcended Japan-Europe exchange. As a result, the research clarified what kind of fusion and friction had occurred with existing cultures and ideas in East Asia, where European culture and ideas had flowed in, and how it had conversely had an effect on the Christian world in Europe.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義として、第1にキリシタン文化には厳しい弾圧を経てもなお残ったものと消滅ないしは変容したものがあったという事例を明示したこと、第2に近世期のキリスト教会ではヨーロッパでもアジアでも厳しい弾圧を経験した日本が意識されていたことを明らかにしたこと、第3に潜伏という手段でキリシタン・非キリシタンは共存していたという事実を指摘した上でその条件を探り出したこと、があげられる。その上で、東アジア各地域のみならずヨーロッパとの文化比較の方法を確立したことが本研究の学術的意義である。あわせて、異文化が出会うときに生じる融合と摩擦の問題を考える上で、恰好の素材を提供するという社会的意義を有する。
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