Project/Area Number |
17H02574
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Otemon Gakuin University (2020-2021) Kobe University (2017-2019) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
南 知惠子 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
平野 光俊 大手前大学, 総合経営学部, 教授 (10346281)
松尾 睦 北海道大学, 経済学研究院, 教授 (20268593)
西村 順二 甲南大学, 経営学部, 教授 (60198504)
小宮 一高 兵庫県立大学, 国際商経学部, 教授 (90335836)
清水 信年 流通科学大学, 商学部, 教授 (70330529)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥10,790,000 (Direct Cost: ¥8,300,000、Indirect Cost: ¥2,490,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 小売業 / 仕入活動 / プロセス革新 / マーチャンダイジング / 組織 / 関係性管理 / PB / EC / 組織学習 / 関係性 / 内部組織 / 企業間関係 / 情報化 / サプライチェーン / 流通システム / 組織改革 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted surveys of merchandise division heads at Japanese retail companies to verify the hypotheses regarding merchandising process innovation. For example, we did empirical studies of process innovation on private labels and e-commerce in retailing, which focused on the influence of organizational structure and inter-organizational relationship management on merchandising process innovation in retailing. These researches were published as research papers in refereed journals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの小売企業研究では、小売企業の出店戦略、EC 戦略、店舗管理などの販売局面を重視する傾向があり、小売企業の仕入戦略や仕入活動に関わる研究は、社会的にも理論的にも重要性が高いにも関わらず、あまり行われていなかった。とりわけ、小売企業の仕入活動に関わるプロセス革新に関する実証的な研究が少ないと言える。しかし、近年の小売業におけるPB の拡大を背景とする研究課題や、小売企業やEC企業へのパワーシフトに伴って小売企業の仕入活動をどのように改革するのかという課題を解明することは、社会的にも重要な関心を持たれているとともに、小売企業研究やチャネル研究の発展に寄与することが期待される。
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