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Tracking of Information Gathering and Preference Construction in Shopping Behavior of EC and Real Shop

Research Project

Project/Area Number 17H02578
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

YAMAMOTO shoji  関西学院大学, 経営戦略研究科, 教授 (80220466)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森藤 ちひろ  流通科学大学, 人間社会学部, 教授 (10529580)
山本 奈央  名古屋市立大学, 大学院経済学研究科, 准教授 (70551662)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords選好構成 / 選択過程 / 店舗実験 / eコマース / オムニチャネル / 意思決定 / ECサイト / 店舗購買 / 情報処理 / 経営学 / 商学 / 消費者行動 / 認知心理学 / デジタルマーケティング / 電子商取引 / 認知科学
Outline of Final Research Achievements

The primary objective of this research is to develop a system to operate an experimental device in the cloud to track the process of preference construction following the Grant-in-Aid for Scientific Research (Kiban B: 24330135) and to change the system to HTML5. This objective was approximately completed in FY 2017, but the detection of the scroll position within the page that the subject is viewing was not implemented on other devices due to technical and budgetary difficulties in implementing the system on anything other than a Windows PC. Experiments were conducted on the field using the internet and real stores in FY 2018 using this system, and the function of the system was confirmed. The additional surveys of the study was conducted only online due to the spread of covid-19 infection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、当初予定されていた消費者の選好構成の過程を追跡するシステムをクラウド上で実現するという目的を達成した。特にモバイル環境での実験が可能となったことで消費者が店舗や自宅で行う情報収集と意思決定の途中で構成する選好を理解することが出来るようになったことが大きな成果であった。実験ではオムニチャネルの状況を実査でシミュレートすることが出来るようになり、実証的な観点から実験者が設定できる自由度が高まることでオンライン上での実験が容易に設定できるこのシステムをクラウド上で使える環境を用意することができた。また、本システムのサービス研究への拡張性を理論的に検討したことは次の研究に繋がると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (14 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Motives for Travel in Domestic Medical Tourism2020

    • Author(s)
      森藤 ちひろ
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 39 Issue: 4 Pages: 42-52

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.020

    • NAID

      130007822943

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
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    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Identifying characteristics of indicators of sedentary behavior using objective measurements2020

    • Author(s)
      Yamamoto K, Matsuda F, Matsukawa T, Yamamoto N, Ishii K, Kurihara T, Yamada S, Matsuki T, Kamijima M, Ebara T
    • Journal Title

      Journal of Occupational Health

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: n/a

    • DOI

      10.1002/1348-9585.12089

    • NAID

      130007803149

    • ISSN
      1341-9145, 1348-9585
    • Year and Date
      2020-01-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 財の代替性によるサービスの進化 : カーシェアリングサービスの実証研究2020

    • Author(s)
      三浦玉緒、山本昭二
    • Journal Title

      ビジネスアンドアカウンティングレビュー

      Volume: 26 Pages: 135-154

    • NAID

      120006939960

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Can self-monitoring mobile health apps reduce sedentary behavior? A randomized controlled trial2020

    • Author(s)
      Yamamoto K, Ebara T, Matsuda F, Matsukawa T, Yamamoto N, Ishii K, Kurihara T, Yamada S, Matsuki T, Tani N, Kamijima M.
    • Journal Title

      Journal of Occupational Health

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: n/a

    • DOI

      10.1002/1348-9585.12159

    • NAID

      130007942325

    • ISSN
      1341-9145, 1348-9585
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 17.家事労働と消費者行動2019

    • Author(s)
      森藤 ちひろ
    • Journal Title

      JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES

      Volume: 60 Issue: 9 Pages: 706-710

    • DOI

      10.11419/senshoshi.60.9_706

    • NAID

      130007711454

    • ISSN
      0037-2072, 1884-6599
    • Year and Date
      2019-09-25
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    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 7.ソーシャルメディア時代のブランドによる自己表現2018

    • Author(s)
      山本 奈央
    • Journal Title

      JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES

      Volume: 59 Issue: 11 Pages: 856-861

    • DOI

      10.11419/senshoshi.59.11_856

    • NAID

      130007521380

    • ISSN
      0037-2072, 1884-6599
    • Year and Date
      2018-11-25
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      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The shift of the relationship of customer participation and customer satisfaction in delayed benefit services2018

    • Author(s)
      森藤ちひろ
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 21 Issue: 1 Pages: 13-28

    • DOI

      10.5844/jsmd.21.1_13

    • NAID

      130006594599

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 行動変容促進型サービスにおける自己効力感の役割-医療サービスを事例に-2018

    • Author(s)
      森藤ちひろ
    • Journal Title

      流通科学大学論集-流通・経営編-

      Volume: 31-1 Pages: 123-146

    • NAID

      120006502044

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      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 意図的/非意図的中断に着目した 服薬アドヒアランスの影響要因に関する実証研究2018

    • Author(s)
      櫻井秀彦・岸本桂子・森藤ちひろ
    • Journal Title

      日本ファーマシューティカルコミュニケーション学会会誌

      Volume: 16-2 Pages: 4-12

    • NAID

      40021728747

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      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 行動変容促進型サービスにおける行動獲得に関する質的研究-医療・健康関連サービスを事例に-2018

    • Author(s)
      森藤ちひろ・岸本桂子・櫻井秀彦
    • Journal Title

      サービス学会第7回国内大会発表論文集

      Volume: 7 Pages: 407-412

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      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売業における感情と満足に関する探索的研究 制御焦点理論をもとに2018

    • Author(s)
      山本奈央
    • Journal Title

      名古屋市立大学経済学会ディスカッションペーパー

      Volume: 624 Pages: 1-19

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      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小売業における感情と満足に関する探索的研究 制御 焦点理論をもとに2018

    • Author(s)
      山本奈央
    • Journal Title

      名古屋市立大学経済学会ディスカッションペーパー

      Volume: 624 Pages: 1-19

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      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングにおける大学図書館の役割-ラーニング・コモンズにおける教職員協働の重要性-2017

    • Author(s)
      森藤ちひろ・島田奈美
    • Journal Title

      流通科学大学論集-流通・経営編

      Volume: 30 Pages: 133-157

    • NAID

      40021305659

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      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 医療サービスにおける自己効力感が健康に関わる行動に与える影響2017

    • Author(s)
      森藤ちひろ
    • Journal Title

      サービス学会第6回国内大会論文集

      Volume: 6 Pages: 21-25

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    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 制御焦点理論に基づく情報提示がスマートフォンアプリの継続利用に与える影響2019

    • Author(s)
      山本 奈央,栗原 崇浩,松木 太郎,松河 剛司,松田 文子,庄司 直人,石井 賢治,榎原 毅
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ソーシャルメディア上での自己呈示がブランドに与える影響2019

    • Author(s)
      山本 奈央
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第59回コンファレンス
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      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 行動変容促進型サービスにおける行動獲得に関する質的研究-医療・健康関連サービスを事例に-2019

    • Author(s)
      森藤ちひろ・岸本桂子・櫻井秀彦
    • Organizer
      サービス学会第7回国内大会
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  • [Presentation] Patterns of Servitization in Manufacturing2018

    • Author(s)
      Miura、 Tamao and Shoji Yamamoto
    • Organizer
      10th Servsig 2018
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    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 家事分担から見た消費者行動の分析2018

    • Author(s)
      森藤ちひろ・小沼光代
    • Organizer
      第56回消費者行動研究コンファレンス
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  • [Presentation] 家事の分担構造から見た消費者像の考察2018

    • Author(s)
      森藤ちひろ
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
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  • [Presentation] 服薬アドヒアランスに関する意図的/非意図的な中断行動に関する実証研究2018

    • Author(s)
      櫻井秀彦・森藤ちひろ・岸本桂子
    • Organizer
      日本社会薬学会第37年会
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  • [Presentation] 医療サービスにおける意図的/非意図的な消費中断行動に関する患者エンパワメントの影響2018

    • Author(s)
      櫻井秀彦・森藤ちひろ・岸本桂子
    • Organizer
      第57回消費者行動研究コンファレンス
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  • [Presentation] 医療サービスにおける自己効力感が健康に関わる行動に与える影響2018

    • Author(s)
      森藤ちひろ
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
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  • [Presentation] 医療サービス財の意図的/非意図的消費中断行動の影響構造2017

    • Author(s)
      櫻井秀彦、岸本桂子、森藤ちひろ
    • Organizer
      第3回日本商業学会北海道部会
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  • [Book] ヘルスケア・サービスのマーケティング2021

    • Author(s)
      森藤 ちひろ
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      9784805112113
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  • [Book] サービスと消費者行動2020

    • Author(s)
      山本 昭二、森藤ちひろ、山本奈央
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      9784805111895
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  • [Remarks] サービスマーケティング研究室

    • URL

      http://www.servicequality.jp/

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  • [Remarks] サービス・マーケティング研究室

    • URL

      http://www.servicequality.jp/

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Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

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