• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of moral insight in multi-faced conflict situations

Research Project

Project/Area Number 17H02629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

SHUTO Toshimoto  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30187504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 樟本 千里  岡山県立大学, 保健福祉学部, 講師 (10413519)
利根川 智子  東北福祉大学, 教育学部, 准教授 (40352546)
上岡 紀美  仙台白百合女子大学, 人間学部, 准教授 (00582529)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords道徳発達 / 対人葛藤 / 攻撃行動 / 道徳的不活性化 / 心の理論 / 社会的認知 / 共感 / 道徳的感情 / 自己調整 / 親の養育スタイル / 道徳的判断 / 道徳的洞察 / 社会的領域理論 / 認知の歪み / いじめ / 多面的対人葛藤 / 道徳教育 / 幼児教育 / 家庭教育 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

Fifteen types of studies were conducted to consider social cognitive processes of moral engagement and disengagement. The results indicated that the three types of cognitive distortions were related to moral disengagement in high school students and older participants. Moral concepts' distortion was mainly related to immoral personality and uncooperative interpersonal relationships. Moral disengagement was transformable in university students through systematic interpersonal support activities. In elementary school students, a high interest in others' feelings could affect moral engagement, whereas obedience to adults' authority might lead to moral disengagement. Five-year-old children could make moral judgments based on the intentions of behaviors, which did not always need the Theory of Mind acquisition. Based on the above results, we developed a model in which moral insight develops along with moral concepts and transforms into personality factors by developing a pattern.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は道徳的概念の活性化をもたらす要因が他者の感情への焦点づけであり、その初期発達には大人の共感的コミュニケーションを活かした関わり方が関係することを示した。また、青年期以降の道徳的不活性化には3つの側面があり、道徳的に歪んだ「正当化」が歪んだパーソナリティと関連すること、歪んだ「正当化」は対人援助の経験とその内省により変容することを示した。これらの成果は、道徳発達のプラスの側面をより明確に説明できるようになっただけでなく、攻撃行動とその傍観、さらには反道徳的なパーソナリティをも説明可能になることを示唆する。道徳発達に関する教育心理学研究と教育実践にとって有意義な示唆をもたらしたといえる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (23 results) (of which Open Access: 19 results,  Peer Reviewed: 14 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 大学生における幼少期に受けた俗信的しつけの経験と現在の道徳的判断タイプとの関連<教育科学>2020

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・上岡紀美・樟本千里
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 69 Issue: 2 Pages: 135-142

    • DOI

      10.24561/00019063

    • NAID

      120006901525

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019063/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Hello Friends! : 国際教育交流活動の実践記録からグローバルな保育を考究する<教育科学>2020

    • Author(s)
      鈴木靜・首藤敏元
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 69 Issue: 2 Pages: 143-151

    • DOI

      10.24561/00019064

    • NAID

      120006901507

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019064/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of Childhood Experiences of Discipline Using Superstitious Sayings on Current Parenting Attitudes in Parents of Young Children2020

    • Author(s)
      Tonegawa Tomoko, Ueoka Kimi, Kusumoto Chisato , Shuto Toshimoto
    • Journal Title

      Bulletin of Tohoku Fukushi University

      Volume: 44 Pages: 145-158

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects of parents' feelings and methods of managing child rebellion on children's self regulation traits2020

    • Author(s)
      Ueoka Kimi, Kusumoto Chisato, Tonegawa Tomoko, & Shuto Toshimoto
    • Journal Title

      Bulletin of Sendai Shirayuri Women`s College

      Volume: 24 Pages: 13-27

    • NAID

      40022303827

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児の社会道徳的逸脱行為に対する親の領域調整と関わり方2020

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部(教育科学),

      Volume: 69(1) Pages: 99-108

    • NAID

      120006860690

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Types of utterances in the development of pretend play2020

    • Author(s)
      Ida Megumi, & Shuto Toshimoto
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部(教育科学),

      Volume: 69(1) Pages: 109-118

    • NAID

      120006860691

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Characteristics and psychological consequences of Japanese adolescents' personal autonomy2019

    • Author(s)
      Chisato Kusumoto, Kimi Ueoka, Tomoko Tonegawa, & Toshimoto Shuto
    • Journal Title

      岡山県立大学保健福祉学部紀要

      Volume: 25 Pages: 49-64

    • DOI

      10.15009/00002272

    • NAID

      120006585524

    • URL

      https://oka-pu.repo.nii.ac.jp/records/2301

    • Year and Date
      2019-03-12
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a Multifaceted Cooperativeness Scale based on a three-factor solution2019

    • Author(s)
      Tobari Maine、Shuto Toshimoto、Oyama Tomoko、Nao Fumiko
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Issue: 2 Pages: 167-177

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.17242

    • NAID

      130007668783

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 対話的アプローチによる保育実習の振り返りの授業実践とその課題2019

    • Author(s)
      利根川智子・音山若穂・織田栄子・上村裕樹・三浦主博
    • Journal Title

      東北福祉大学教職研究

      Volume: 2019 Pages: 143-162

    • NAID

      120006882332

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学生における対人的攻撃行動場面での社会道徳的領域調整の発達2019

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部(教育科学)

      Volume: 68(2) Pages: 21-31

    • NAID

      120006734075

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現在の子育て支援利用者から将来の提供者へ:地域子育て指向性と関連する子育て関連要因の分析2019

    • Author(s)
      笹井美佐・首藤敏元
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部(教育科学)

      Volume: 68(2) Pages: 33-47

    • NAID

      120006734076

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保護者評定による保育園児と幼稚園児の協調性と親の子育てスタイル2019

    • Author(s)
      登張真稲・名尾典子・田村沙織・首藤敏元・大山智子
    • Journal Title

      人間科学研究(文教大学人間科学部)

      Volume: 40 Pages: 153-163

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 対話的アプローチが実習事後指導における協同性に及ぼす影響についての一検討2019

    • Author(s)
      利根川智子・音山若穂・三浦主博・和田明人・上村裕樹・織田栄子
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 43 Pages: 35-50

    • NAID

      120006591178

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乳幼児期の非認知能力を育む関わりに関する研究―保育者の言葉かけを中心として―2019

    • Author(s)
      上岡紀美
    • Journal Title

      家庭教育研究

      Volume: 24 Pages: 25-33

    • NAID

      40021957583

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園と小学校に求められる連携・接続とは何か? ~「勉強って何?」幼小接続実践7年間の記録から~2019

    • Author(s)
      鈴木靜・首藤敏元
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 63-69 Pages: 63-69

    • NAID

      120006595167

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese Adults’ Personal-Moral Judgments on Self-Priority/Sacrifice Solutions for Family Conflicts.2018

    • Author(s)
      Toshimoto Shuto, Katsumi Ninomiya, & Kanako Sugiyama
    • Journal Title

      Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 67(2) Pages: 109-124

    • NAID

      120006533483

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「子ども暮らし」を中心とした実践から幼児教育の質を探求する2018

    • Author(s)
      鈴木靜・首藤敏元
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 67(2) Pages: 139-151

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アジアの日本語幼稚園に通う幼児の異文化体験と異文化適応2018

    • Author(s)
      首藤敏元・近藤茜・伊多波美奈
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 67(1) Pages: 11-27

    • NAID

      120006416598

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 親評定による多面的に捉えた児童の協調性と親の養育スタイルとの関係2018

    • Author(s)
      登張真稲・名尾典子・田村沙織・大山智子・首藤敏元
    • Journal Title

      人間科学研究(文教大学人間科学部)

      Volume: 39 Pages: 185-195

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教諭免許状取得の特例講座を受講する保育士の保育者効力感の特徴~領域「人間関係」の保育者効力感の観点から2018

    • Author(s)
      京林由希子・中村光・佐藤和順・中野菜穂子・池田隆英・新山順子・樟本千里
    • Journal Title

      岡山県立大学保健福祉学部紀要

      Volume: 24 Pages: 59-65

    • NAID

      120006408781

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 乳幼児期の発達や学びの評価の検討~言葉の領域に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      樟本千里・岩立京子・西坂小百合・松井智子・岩立志津夫
    • Journal Title

      岡山県立大学保健福祉学部紀要

      Volume: 24 Pages: 67-80

    • NAID

      40021695511

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者養成課程におけるキャリア教育の課題-卒業生の動向調査から-2018

    • Author(s)
      高野亜紀子・日野さくら・利根川智子・和田明人
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 42 Pages: 31-45

    • NAID

      120006413536

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Beliefs of east asian adolescents regarding maternal love and moral autonomy2017

    • Author(s)
      Choe, S. J., Xu, Y., & Shuto, T.
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 66(2) Pages: 185-193

    • NAID

      120006389445

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 集団規範の違反に対する幼年期の子どもの道徳的判断2021

    • Author(s)
      樟本千里・首藤敏元・利根川智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会発表論文集, p.210.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の反抗・反発に対する親の態度と言葉かけ2020

    • Author(s)
      上岡紀美・利根川智子・樟本千里
    • Organizer
      日本保育学会第73回発表論文集, p.265-266.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 発話からとらえた幼児の遊びの展開2020

    • Author(s)
      井田恵・首藤敏元
    • Organizer
      日本保育学会第73回発表論文集, p.805-806.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者志望学生の批判的思考と道徳的な認知のゆがみ2020

    • Author(s)
      利根川智子・上岡紀美・樟本千里
    • Organizer
      日本保育学会第73回発表論文集, p.1003-1004.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者の隠された悪意に対する幼児の道徳的判断2020

    • Author(s)
      樟本千里・首藤敏元・上岡紀美・利根川智子
    • Organizer
      日本保育学会第73回発表論文集, p.1149-1150.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の道徳的判断と「心の理論」との関連2020

    • Author(s)
      樟本千里・首藤敏元・利根川智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集, p.41.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育実習前後における学生の保育省察力と批判的思考,道徳的不活性化の変容2020

    • Author(s)
      利根川智子・首藤敏元・樟本千里
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集, p.63.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アプローチを用いた保育実習振り返りの授業実践 ―学生の学びと実践における課題―2020

    • Author(s)
      利根川智子・織田栄子
    • Organizer
      第4回日本保育者養成教育学会研究大会(福山市立大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 役割取得、規則遵守等の未就園児と小学生の得点の比較と性差2020

    • Author(s)
      登張真稲・名尾典子・田村沙織・首藤敏元・大山智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会(大阪), 277.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ごっこ遊びの意図の共有の有無と叩く「ふり行為」への道徳的判断2020

    • Author(s)
      樟本千里・首藤敏元・上岡紀美・利根川智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会(大阪), 440.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の協同性と意図的保育から保育者の資質向上を考える―園内省察会を通して―2019

    • Author(s)
      樟本千里・伊藤智里
    • Organizer
      OPUフォーラム2019 岡山県立大学 2019.5
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 期待や規範から外れた幼児の行動場面での親の感情とかかわり方2019

    • Author(s)
      上岡紀美・利根川智子・首藤敏元
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会論文集, p.581
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Childhood Experiences of Discipline Using Superstitious Sayings on Current Parenting Attitudes in Parents of Young Children,2019

    • Author(s)
      Tonegawa Tomoko, Ueoka Kimi, Kusumoto Chisato and Shuto Toshimoto
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education Research Association International Conference(Taipei), p.503
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2019 Effects of parents' feelings and methods of managing child rebellion on children's self-regulation traits.2019

    • Author(s)
      Ueoka Kimi, Kusumoto Chisato, Tonegawa Tomoko, & Shuto Toshimoto
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education Research Association International Conference (Taipei), pp.488-489.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Types of utterances in the development of pretend play.2019

    • Author(s)
      Ida Megumi, & Shuto Toshimoto
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education Research Association International Conference (Taipei), pp.486-487.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実習指導におけるピアインタビューを活用した省察力育成の試み2019

    • Author(s)
      利根川智子・織田栄子・音山若穂・三浦主博
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第3回研究大会(東北福祉大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の環境逸脱行為に対する親のかかわり方2019

    • Author(s)
      利根川智子・樟本千里・上岡紀美・首藤敏元
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会発表, PS9-13, p.586.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳幼児期の非認知能力を育む関わりに関する研究―保育者の言葉かけを中心として―2018

    • Author(s)
      上岡紀美
    • Organizer
      日本家庭教育学会第33回大会口頭発表レジュメ集, pp.36-37
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育のなかで子どもの社会情動発達をどう支えるか―保育者養成の立場から―【子どもの社会性と情動の発達に関わる実践家養成の現場から 子どもの発達を支援する人々に向けたアクションリサーチ】2018

    • Author(s)
      上岡紀美
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会発表論文集, pp.54-55.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校6年生における道徳的判断タイプと適応との関連2018

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会東北大学川内北キャンパス),P3-49, p.307.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] お手伝いに関する親子の価値判断2018

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会(宮城学院女子大学), P-B-11-2, p.835.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生における迷信的しつけの経験と道徳的判断タイプとの関連2018

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会発表論文(東北大学・仙台国際会議場), 2PM-093.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Characteristics and psychological consequences of Japanese adolescents' personal autonomy.2018

    • Author(s)
      Chisato Kusumoto, Kimi Ueoka, Tomoko Tonegawa, & Toshimoto Shuto
    • Organizer
      The 126th Annual convention of American Psychology Association, (Moscone Center, San Francisco, CA.), #1054.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学6年生における道徳的判断タイプと適応との関連2018

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会発表論文集, p.307.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の道徳的判断における社会道徳的領域調整の発達2017

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会発表論文集, p.832.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多面的協調性尺度の3因子解の検討2017

    • Author(s)
      登張真稲・名尾典子・首藤敏元・大山智子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会発表論文集, p.50.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の社会道徳的逸脱場面における親の領域調整と関わり方2017

    • Author(s)
      首藤敏元・利根川智子・樟本千里・上岡紀美
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会発表論文集, p.190.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 3因子で捉えた大学生の協調性とビッグ5、創造性との関連2017

    • Author(s)
      登張真稲・名尾典子・首藤敏元・大山智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会発表論文集, p.408
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 子育て支援員が抱く保育観について-子育て支援員研修受講者へのアンケート調査から-2017

    • Author(s)
      上岡紀美
    • Organizer
      日本家庭教育学会第32回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 思いやりを育む異年齢保育の取り組み-異年齢活動を通した年長児の学び-2017

    • Author(s)
      池田絹三枝・川井裕之・今田一二・樟本千里
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会発表論文集, p.877.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 思いやりを育む異年齢保育の取り組み-クラスでの気持ちの共有を目的とした保育者の関わり-2017

    • Author(s)
      川井裕之・池田絹三枝・今田一二・樟本千里
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会発表論文集, p.878.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育番組「おかあさんといっしよ」におけるパラ言語の活用2017

    • Author(s)
      下郡啓夫・吉永早苗・新開よしみ・樟本千里・上條晴夫・村中李衣
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集, (43), 35-38.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi