• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Psychological mechanism of students' deep conceptual understanding and its application to their learning of school subjects

Research Project

Project/Area Number 17H02632
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Fujimura Nobuyuki  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (20270861)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橘 春菜  名古屋大学, 教育基盤連携本部, 特任准教授 (10727902)
石橋 優美  共立女子大学, 家政学部, 助教 (60804797)
鈴木 豪  群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (40802905)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥13,130,000 (Direct Cost: ¥10,100,000、Indirect Cost: ¥3,030,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords概念的理解 / 教科学習 / 教育心理学 / 探究 / 協同 / 本質 / 学習観 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study examined a psychological mechanism of conceptual understanding by administrating individual experiments, individual interviews, and questionnaire studies to elementary, junior-high, and high school students. It revealed that, based on variability of students' thinking, inquiries about commonalities and causal relationships among students' various thoughts, as well as considerations about purposes and principles of the thoughts, lead to their deep conceptual understanding of learning contents. Moreover, according to intervention studies administered in classrooms in elementary, junior-high, and high schools, it was suggested that classroom learning of subject matters based on the psychological mechanism, especially collaborative learning triggered by questions regarding commonalities and causal relationships among leaners' various thoughts, as well as by those concerning essential features of learning contents, contributes to each learner's deep conceptual understanding.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

深い概念的理解は教授・学習心理学や学習科学の主要な研究テーマの一つであり,本研究の成果は,概念的理解の深化メカニズムやその評価方法,教科を越えた学習モデルなどに関する実験的・実践的検証を行っている点に学術的意義があると考えられる。また,深い概念的理解やそれにもとづく非定型問題の解決は21世紀の知識基盤社会における重要なリテラシーと考えられることから,本研究の成果は,各児童・生徒の概念的理解の深化に有効な学習方法の実証的提案という点で社会的意義も有すると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 中学生における概念的理解の促進過程:日常的事象に関連づけた介入が科学的概念の理解に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      石橋優美・藤村宣之
    • Journal Title

      児童学研究

      Volume: 44 Pages: 51-61

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教科教育の心理学(3)教科教育の改善に資する授業実践研究,実験・調査研究のあり方を探る2019

    • Author(s)
      藤村宣之・小野田亮介・蛯名正司・橘 春菜・石井秀宗・藤田 豊・石橋優美・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の考えの共通点発見後の追加質問が課題解決に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的事象の本質を捉える思考を促す介入について―学習者自らが性質を抽象化するためにはどのような発問が有効か―2019

    • Author(s)
      青柳尚朗・藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究と協同を通じた子どもたちの「深い学び」2019

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      言語処理学会第25回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科教育の心理学:(2)授業実践研究の展開に実験・調査研究の発想や成果をどのように生かすか2018

    • Author(s)
      藤村宣之・石橋優美・鈴木 豪・一柳智紀・町 岳・小田切 歩・湯澤正通・鹿毛雅治
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会 自主企画シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科教育の心理学:(1)授業実践を見通した実験・調査研究をどう進めるか2017

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・石橋優美・鈴木 豪・工藤与志文・中谷素之
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会自主企画シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代の教育方法(改訂版) (藤村宣之「第6章 学力をどう高めるか──学力論」を単独執筆)2019

    • Author(s)
      田中耕治・鶴田清司・橋本美保・藤村宣之
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641221253
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 協同的探究学習で育む「わかる学力」―豊かな学びと育ちを支えるために―2018

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・名古屋大学教育学部附属中・高等学校
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082735
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi