• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning and job supports for children with developmental disorders by the theory of working memory

Research Project

Project/Area Number 17H02635
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

YUZAWA MASAMICHI  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10253238)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 愛子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)
上手 由香 (小嶋由香)  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20445927)
川合 紀宗  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20467757)
中島 健一郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20587480)
中尾 敬  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40432702)
服巻 豊  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60372801)
湯澤 美紀  ノートルダム清心女子大学, 人間生活学部, 准教授 (80335637)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥19,370,000 (Direct Cost: ¥14,900,000、Indirect Cost: ¥4,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Keywords学習 / 発達障害 / ワーキングメモリ / 児童 / 生徒 / 特別支援 / 就労 / 発達 / アセスメント / 教育 / 学習障害 / 学習支援 / 就労支援 / 支援 / 児童生徒
Outline of Final Research Achievements

Our studies have obtained three main results: 1) We have made a simple test battery of working memory for first graders. The scores of the test battery at the beginning of the first grade predicted the skills of reading, writing, and mathematics at the end of the first grade. 2) We made the working memory assessments of children with learning difficulties, and analyzed the relationships between working memory and learning difficulties. The apparent relationships between learning difficulties and developmental disorders were mediated by problems in working memory. 3) Scores in working memory at the start of nursing care predicted the development of professional skills in the nurses in a year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校において発達障害の児童生徒が普通学級に5%程度いることが指摘され、それらの児童生徒に対する支援を工夫することが教育的な課題となっている。本研究は、読み書きの発達にリスクを抱える児童を早期に見出すことのできる簡易なワーキングメモリテストを開発した点で、学習障害を抱える児童生徒を早期に支援する道筋を示唆した。また、すでに学習に問題を抱えている児童生徒に対して、ワーキングメモリのアセスメントから、学習の問題の原因の解明とそれに基づいた支援の方向性を示唆することができた。最後に、発達障害等を抱える青年の就労の持続性に関する基礎データを収集したことに社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (25 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 授業デザインがワーキングメモリの小さい生徒の授業態度に及ぼす影響:先行学習を取り入れた授業に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      水口啓吾・湯澤正通
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 31 Pages: 67-79

    • NAID

      40022332355

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ハイプレッシャー状況が引き起こすワーキングメモリ課題成績低下に対する短期筆記開示の効果2020

    • Author(s)
      則武良英・武井祐子・寺崎正治・門田昌子・竹内いつ子・湯澤正通
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 68 Pages: 134-146

    • NAID

      130007935457

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読み書きの困難とその学習支援:ワーキングメモリ理論の観点から2020

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 68 Pages: 390-397

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新人看護師のバーンアウト傾向と心のゆとりの関連 ―再評価・気晴らしの媒介効果の検証―2019

    • Author(s)
      小林亮太・則武良英・庵野真代・土井康文・河原剛・重松潤 ・湯澤正通・横田怜子・中尾敬
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 19 Pages: 10-18

    • NAID

      40022220096

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワーキングメモリの発達と児童生徒の学習:読み書き・算数障害への支援2019

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 188-201

    • NAID

      130008131420

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童・生徒用集団式ワーキングメモリアセスメントテストの作成2019

    • Author(s)
      湯澤正通・蔵永瞳・齊藤智・水口啓吾・渡辺大介・森田愛子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 253-265

    • NAID

      130008131405

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒におけるワーキングメモリと学習困難:ウェブにおけるアセスメントの試み2019

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通・蔵永瞳
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 266-277

    • NAID

      130008131406

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校入時のワーキングメモリが予測する児童読み書き困難2019

    • Author(s)
      小澤郁美・湯澤正通・福屋いずみ・小田真実・福丸奈津子・梶木育子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 278-287

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Relationship Between Test Anxiety, Working Memory and Expressive Writing Interventions2018

    • Author(s)
      則武良英・湯澤正通
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 67 Issue: 67 Pages: 201-209

    • DOI

      10.15027/46827

    • NAID

      120006549397

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032319

    • Year and Date
      2018-12-21
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Perception, Speech, and Learning English by Native Japanese Speakers2018

    • Author(s)
      小田真実・湯澤正通
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 67 Issue: 67 Pages: 171-178

    • DOI

      10.15027/46823

    • NAID

      120006549393

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032315

    • Year and Date
      2018-12-21
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育心理学から考える“チーム学校”2018

    • Author(s)
      湯澤正通・植阪友理・吉田甫・白水始・外山紀子・市川伸一
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 57

    • NAID

      130007983879

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習困難を予測するワーキングメモリ―最近10年間の研究の進展2017

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26 Pages: 484-487

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 新人看護師の感情制御における情緒的消耗感とワーキングメモリの関係2020

    • Author(s)
      則武良英・小林亮太・湯澤 正通
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒用集団式ワーキングメモリアセスメントテスト作成2019

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生に対するフォニックス指導の有効性の検討2019

    • Author(s)
      小田真実・湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情制御と学習態度は中学2年生のテスト不安を低減するか?2019

    • Author(s)
      則武良英・湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児のかな読みの習得におけるバインディングの役割2019

    • Author(s)
      小田真実・湯澤正通
    • Organizer
      第17回日本ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英単語記憶再生にプロソディと文脈が及ぼす影響2018

    • Author(s)
      小田真美・湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリの観点から授業の協同過程を考える2018

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語環境での英語の音声習得とワーキングメモリ2018

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 童生徒の抱える問題の原因を探る:ワーキングメモリアセスメントに基づいた支援2018

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学生のワーキングメモリ容量と学力,生活アンケートとの関連2018

    • Author(s)
      梶木育子・湯澤正通・小澤郁美・小田真実・則武良英・小池薫
    • Organizer
      第16回日本ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校1年生における児童のワーキングメモリと読み書き能力の関連2018

    • Author(s)
      小田真実・湯澤正通・則武良英・小澤郁美・梶木育子・小池薫
    • Organizer
      第16回日本ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知的再評価におけるワーキングメモリと自尊感情の関連2018

    • Author(s)
      則武良英・湯澤正通
    • Organizer
      第16回日本ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ課題の系列情報と項目情報の記憶は,幼児の加算とかな読みの発達とどのように関連するか2018

    • Author(s)
      小澤郁美・湯澤正通
    • Organizer
      第16回日本ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校入学時点の児童のワーキングメモリと9ヶ月後の算数の計算スキルの習得2018

    • Author(s)
      小池薫・湯澤正通・福屋いずみ・梶木育子・小澤郁美・小田真実
    • Organizer
      第16回日本ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児におけるソースモニタリングとワーキングメモリ課題の項目情報と系列情報の記憶との関連2018

    • Author(s)
      小澤郁美・湯澤正通
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリと実行機能の定型発達・非定型発達―更新(ワーキングメモリ)の観点から―2018

    • Author(s)
      小澤郁美・湯澤正通
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ課題の系列情報と項目情報の記憶は,幼児の数スキルとどのように関連するか2017

    • Author(s)
      小澤郁美・湯澤正通
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校入学時点児童のワーキングメモリと読み・算数スキルの習得 9ヶ月後の算数スキルの予測2017

    • Author(s)
      小池薫・湯澤正通・福屋いずみ・小田真実・小澤郁美・梶木育子
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校入学時点の児童のワーキングメモリと読み・算数スキルの習得―音韻認識との関連―2017

    • Author(s)
      小田真実・湯澤正通・小澤郁美・梶木育子・福屋いずみ・小池薫
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校入学時点の児童のワーキングメモリと読み・算数スキルの習得―9か月後の読みスキルの予測―2017

    • Author(s)
      福屋いずみ・湯澤正通・小田真実・小澤郁美・梶木育子・小池薫
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生のワーキングメモリとメタ認知に関する研究:ワーキングメモリ容量が自己評価にどのような影響を及ぼすのか2017

    • Author(s)
      福丸奈津子・湯澤正通
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 二重課題がワーキングメモリとソースモニタリングへ及ぼす影響2017

    • Author(s)
      小澤 郁美・湯澤 正通
    • Organizer
      日本認知心理学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の観察・実験場面における動機づけモデルの検討2017

    • Author(s)
      鈴木達也,草場実,湯澤正通
    • Organizer
      日本教育工学会第33回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生のワーキングメモリと理科の学力の関係(Ⅱ)-動機づけモデルにおける調整効果-2017

    • Author(s)
      草場実,鈴木達也,湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会67回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生のワーキングメモリと理科の学力の関係(Ⅰ)-メタ認知の差異に着目して-2017

    • Author(s)
      鈴木達也,草場実,湯澤正通
    • Organizer
      日本理科教育学会67回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 知的発達の理論と支援2018

    • Author(s)
      湯澤正通、本郷一夫
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760895736
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ワーキングメモリと英語入門: 多感覚を用いたシンセティック・フォニックスの提案2017

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通・山下 桂世子・藤堂 栄子
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829870
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ワーキングメモリを生かす効果的な学習支援: 学習困難な子どもの指導方法がわかる!2017

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      学研プラス
    • ISBN
      4058007737
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 児童生徒のワーキングメモリと学習支援

    • URL

      http://home.hiroshima-u.ac.jp/hama8/index.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi