• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Distributed Leadership System Approach to Improve Shared Governance in Public Schools and the Learning Environment Survey

Research Project

Project/Area Number 17H02658
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

TSUBOI Yoshimi  北海道大学, 教育学研究院, 名誉教授 (50115664)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 辻村 貴洋  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10546790)
宮田 延実  人間環境大学, 看護学部, 教授 (10742520)
渡部 昭男  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (20158611)
篠原 岳司  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20581721)
柳林 信彦  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (30516109)
松原 信継  清泉女学院大学, 人間学部, 教授 (30593545)
伊藤 健治  東海学園大学, 教育学部, 准教授 (30781471)
藤岡 恭子  岐阜協立大学, 経済学部, 教授 (60457918)
福島 賢二  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90582164)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Keywords分散型リーダーシップ / 共同統治 / 学習環境調査 / 教育委員会 / 教育長 / 学校自治 / 校長 / 学校づくり / 学校運営協議会 / 教育ガバナンス / 教育委員会制度 / 教育自治
Outline of Final Research Achievements

We developed the school improvement program which consists of two elements: One is the learning environment survey and the other is the discussion and dialogue space called ‘school improvement council’ among students, parents, teachers and community peoples, based upon survey data. The distributed leadership practice is a product of the joint interaction of school leaders, followers and aspects of their situation. The theory shifts focus from school principals and the superintendent to the web of students, parents, teachers and community people. Our program implementation study suggests that student outcomes are more likely to improve when leadership sources are distributed throughout the school community and when teachers are empowered in areas of importance to them. The research found that discussion and dialogue among them is crucial to understanding leadership practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育委員会・議会から、エビデンス・ベースで学校改善の進捗状況を示すことが求められている。そこで、わたしたちは、学校づくりの目標として4つの視点=学力の向上/市民性を育む/対話と協働/地域に開かれた学校づくりを掲げ、児童生徒、保護者、教職員、住民の四者に対する学習環境調査により子どもや学校の意識状況をデータで示し、このデータに基づき四者が対話するなかで学校づくりを進めていく実践的プログラムを開発した。また、これを実施する手引き『ハンドブック』を編集した。http://hdl.handle.net/2115/77280より閲覧、複写可。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 職場選択において学生が重視する条件についての一考察―介護職を目指す学生の就労意識調査を通して2020

    • Author(s)
      大仲聡子、宮田延実、岡崎強
    • Journal Title

      名古屋経営短期大学紀要

      Volume: 61 Pages: 149-157

    • NAID

      120006839841

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教育無償化」論議の経緯と特徴(3):2017年第194回~2019年第200回の国会審議から2020

    • Author(s)
      渡部昭男
    • Journal Title

      教育科学論集(神戸大学大学院人間発達環境学研究科教育科学論コース編)

      Volume: 23 Pages: 21-30

    • NAID

      120006818773

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 医療的ケア児への「合理的配慮」の供与に関する考察―米国のIDEA(個別障害者教育法)の観点から2020

    • Author(s)
      松原信継
    • Journal Title

      清泉女学院大学人間学部研究紀要

      Volume: 17 Pages: 51-61

    • NAID

      120006813074

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対話と合意の学校づくり2020

    • Author(s)
      篠原岳司
    • Journal Title

      教育

      Volume: 889 Pages: 6-13

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] すべての子どもが自分らしく生きるために~子どもの発達環境とファシリテーターとしての学校関係専門職員の役割2019

    • Author(s)
      坪井由実
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 14 Pages: 91-93

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生まれ変わりの信念が心理的な危機に陥った子どもに及ぼす影響2019

    • Author(s)
      宮田延実
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 34 Pages: 106-115

    • NAID

      40022319868

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 権利としての教育無償化2019

    • Author(s)
      渡部昭男
    • Journal Title

      経済

      Volume: 291 Pages: 71-82

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] カンボジアにおける参加型実践の教育的意義2019

    • Author(s)
      藤岡恭子・伊藤嘉人
    • Journal Title

      岐阜協立大学論集

      Volume: 53(1) Pages: 87-103

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育行政学からみる異年齢・異学年教育の新制度論的考察:中学校・高校の動向から2019

    • Author(s)
      篠原岳司
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 65-74

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後道徳教育の議論の争点と実践的課題―勝田守一の道徳教育論の批判的考察を通して2019

    • Author(s)
      福島賢二
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 101 Pages: 56-65

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカの教育政策の今日的展開から考える教育の正統性の問題2018

    • Author(s)
      篠原岳司
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 25 Pages: 81-89

    • NAID

      130007656765

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの自己制御の発達と達成経験との関係―他者と協同する学校行事を通して2018

    • Author(s)
      宮田延実
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 19 Pages: 9-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「チーム学校」時代に求められる学校事務職員の資質・能力ーガバナンス概念とリーダーシップ論を軸にして2018

    • Author(s)
      松原信継
    • Journal Title

      愛知教育大学教育ガバナンス講座『教育ガバナンス研究』

      Volume: 1(創刊号) Pages: 1-14

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国都市学区における「学校風土」概念の教育行政学的検討2018

    • Author(s)
      藤岡恭子
    • Journal Title

      鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要 人文科学・社会科学編

      Volume: 1 Pages: 229-247

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生のキャリア形成を促進する特別活動の役割2018

    • Author(s)
      宮田延実
    • Journal Title

      日本特別活動紀要

      Volume: 26 Pages: 39-47

    • NAID

      40021523210

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育委員会・首長・住民・教職員による公教育の「共同化」をどうすすめているか(趣旨と論点)2017

    • Author(s)
      坪井由実
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 198-199

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育委員会は首長/他部局/地域・住民との共同をどう進めているか(総括)2017

    • Author(s)
      渡部昭男
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 213-216

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育にかかる資源調達・配分の多様化と教育行政改革(総括)2017

    • Author(s)
      渡部昭男
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 194-197

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国都市学区における大学研究者のアクションリサーチと指導助言2017

    • Author(s)
      藤岡恭子
    • Journal Title

      鈴鹿大学短期大学部『生活コミュニケーション学研究所年報 生活コミュニケーション学』

      Volume: 8 Pages: 21-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校教育におけるシティズンシップ教育の課題2017

    • Author(s)
      伊藤健治
    • Journal Title

      東海学園大学教育研究紀要

      Volume: 2巻1号 Pages: 53-61

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 行政における専門職の責任と統制ー教育行政を事例として2017

    • Author(s)
      村上祐介
    • Journal Title

      年報行政研究

      Volume: 52 Pages: 69-88

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 分散型リーダーシップによる学校と教育委員会の新しい関係形成の実践的研究2019

    • Author(s)
      坪井由実、伊藤健治、篠原岳司、福島賢二、藤岡恭子、松原信継
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「障害」をめぐる紛争解決(合理的配慮を含む)にADRうぃ活用する意義と課題―米国におけるメディエーション(mediation)の実践を参考にして2019

    • Author(s)
      松原信継
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会課題研究Ⅱ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの発達環境とファシリテーターとしての教育関係専門職員の役割2018

    • Author(s)
      坪井由実
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第13回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 鳥取県南部町における地域と学校の協働を土台とした新展開2018

    • Author(s)
      永江多輝夫・渡部昭男・藤岡恭子・伊藤健治
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How We Manage and Change a Modern School?: Education, Management, Politics2018

    • Author(s)
      末松裕基・小林啓一・辻村貴洋
    • Organizer
      International Society for Teacher Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 都道府県立高等学校の学校設置者移管に関する研究: 北海道奥尻高等学校を事例に2018

    • Author(s)
      篠原岳司・高嶋真之・大沼春子
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における平等主義的分配事業の現状と困難―ある学習支援事業を通して2018

    • Author(s)
      福島賢二
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Diving into a Reality of School Management in Japan: Based on not Political Discourse but Grass-Rooted Dialogue2017

    • Author(s)
      末松裕基、辻野けんま、高橋望、辻村貴洋、安藤知子、井本義宏
    • Organizer
      Education and School Leadership Symposium(スイス:ツーク教育大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカの教育政策の今日的展開から考える教育の正統性の問題2017

    • Author(s)
      篠原岳司
    • Organizer
      日本教育政策学会第24回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における特別活動を通したキャリア形成支援の実際と展望2017

    • Author(s)
      宮田延実
    • Organizer
      日本特別活動学会第26回東海大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「学習環境調査に基づく対話のある学校づくり」ハンドブック2020

    • Author(s)
      坪井由実、伊藤健治、辻村貴洋、福島賢二、藤岡恭子、松原信継、宮田延実、柳林信彦、渡部昭男
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      なし(科研費による研究成果をまとめたもの)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ジェームズ・カマーの学校開発プログラム研究2020

    • Author(s)
      藤岡恭子
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923124
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育制度を支える教育行政2019

    • Author(s)
      汐見 稔幸、奈須 正裕、青木 栄一、村上祐介(第11章)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085392
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化時代の教育改革(分担執筆「地方自治体における教育のガバナンス改革)2019

    • Author(s)
      東京大学教育学部教育ガバナンス研究会(村上祐介ほか)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513463
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 能力・貧困から必要・幸福追求へ2019

    • Author(s)
      渡部 昭男
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806530
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教える・学ぶ2019

    • Author(s)
      松本 伊智朗、佐々木 宏、鳥山 まどか、篠原岳司(第6章)
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347905
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] アメリカ文化事典2018

    • Author(s)
      アメリカ学会、松本 悠子、久保 文明、遠藤 泰生、篠原岳司、坪井由実ほか293名
    • Total Pages
      960
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621302140
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な未来のための教育制度論2018

    • Author(s)
      鈴木敏正、篠原岳司ほか9名
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762027642
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育行政学(改訂版)2017

    • Author(s)
      横井 敏郎、伊藤健治、篠原岳司、辻村貴洋、坪井由実ほか8名
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917092
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教師のための教育学シリーズ 4 教育経営論2017

    • Author(s)
      末松裕基、篠原岳司、辻村貴洋ほか7名
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026140
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi