• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on the Generation of People' s Educational Thoughts in the Transition Period

Research Project

Project/Area Number 17H02659
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Miyazaki Takashi  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10190761)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 向谷地 生良  北海道医療大学, 看護福祉学部, 特任教授 (00364266)
大高 研道  明治大学, 政治経済学部, 専任教授 (00364323)
照本 祥敬  中京大学, 教養教育研究院, 教授 (10227530)
小栗 有子  鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (10381138)
辻 智子  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20609375)
岡 幸江  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50294856)
荻原 克男  北海学園大学, 経済学部, 教授 (70242469)
宋 美蘭  北海道大学, 教育学研究院, 専門研究員 (70528314)
内田 純一  高知大学, 教育研究部総合科学系地域協働教育学部門, 教授 (80380301)
白水 浩信  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (90322198)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords民衆 / いのち / 赦し / 地域 / 窮境 / コミュニティ・ストーリー / ダブルバインド / 集合的記憶 / 文化的記憶 / 地域健康学習 / 民衆思想 / 社会的教育学 / 生命 / 相互扶助 / 地域づくり / 平等 / 協働 / 記憶 / 生命思想 / 集団的自助 / アニマシオン / 相互自助 / 暮らし / 平等思想 / 民衆教育 / 自立 / 日常 / 学習の階型論 / 世界維持のための概念装置 / 教育思想
Outline of Final Research Achievements

By analyzing examples of practices related to local health, welfare, and social education, We have characterized the new educational thought that is emerging in contemporary society as follows : (1) the possibility of the concept of the people as a fundamental category of education, (2) "life" as a fundamental value in popular thought, (3) the logic of practices that make "life" conscious, (4) reconstruction of the system as forgiveness and a shift in the concept of the world, and (5) Possibility of popular educational thought. Life" is a value constructed from various aspects of life, subsistence, and activity, and it is the basis for the systemic nature of popular educational thought.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日常生活者としての民衆を教育学の基礎範疇として措定することにより、学習主体の概念を拡張しつつ、社会を創造する学習と教育の論理を導く可能性を示した。日常生活者にとっての根源的価値を生命・生存・活動の三相からなる「いのち」として剔出したことによって、現代の教育を批判的に検討する際に頻出する「いのち」という概念が、どのような教育実践と教育思想を生み出す可能性を有するのかを明らかにすることができ、また赦しの論理を仮説的に整理することにより、様々な価値が対立する現代社会における平和を志向する教育の論理を検討する手がかりを示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 限界状況における価値意識の再構成-地域健康学習における生命思想の生成に着目して2021

    • Author(s)
      宮崎隆志・内田純一・阿知良洋平・大高研道
    • Journal Title

      社会教育研究

      Volume: 39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協働の経験が生み出す思想2019

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      にじ

      Volume: 668 Pages: 68-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 暮らしの思想の生成論理2019

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      日本の社会教育

      Volume: 63 Pages: 195-207

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域社会教育学としてのSocial Pedagogyの展開可能性2019

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      社会教育研究

      Volume: 37 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域づくりにおける住民主体の学習活動と協同の展開過程2019

    • Author(s)
      大高研道
    • Journal Title

      日本の社会教育

      Volume: 63 Pages: 168-180

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] nformal Educatorとしての伝承者 : 人の一生を育てる伝承を事例に2019

    • Author(s)
      岡幸江
    • Journal Title

      日本の社会教育

      Volume: 63 Pages: 154-166

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働に基づくケア・コミュニティの意義2018

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 6 Pages: 20-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共にはたらく協同労働の到達点2018

    • Author(s)
      大高研道
    • Journal Title

      協同の発見

      Volume: 304 Pages: 32-73

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developing critical education thought in community development: the Freirean approach in Japan2017

    • Author(s)
      Miyazaki Tkakashi
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: 18 Pages: 227-234

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子ども支援実践における専門性の現代的構造―学童保育実践を事例に2017

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      日本の社会教育:子ども・若者支援と社会教育

      Volume: 61 Pages: 223-234

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域学習論の構図2017

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      社会教育研究

      Volume: 35 Pages: 1-16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] From “Employed Work” to “Associated Work” in Diverse Society2017

    • Author(s)
      Otaka Kendo
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: 18 Pages: 235-242

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新自由主義の教育会改革と公教育のゆくえ2017

    • Author(s)
      照本祥敬
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 34 Pages: 43-50

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「土佐の教育改革」の継承と断絶2017

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 733 Pages: 48-52

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] TwoSides of awareness in conscientization with Health Learning : Rethinking Freire's Limit Situation Theory2021

    • Author(s)
      Miyazaki Takashi
    • Organizer
      International Conference on Education Ressearch
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Community Storyの再編集としての協働の成立条件2021

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      日本社会教育学会第68回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 限界状況における価値意識の再構成-地域健康学習における生命思想の生成に着目して2020

    • Author(s)
      宮崎隆志・内田純一・阿知良洋平・大高研道
    • Organizer
      日本社会教育学会第67回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 民衆思想における平等概念の構造と意義2019

    • Author(s)
      宮崎隆志、内田純一、阿知良洋平
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 暮らしの思想の生成論理―地域社会教育の学習論・試論2018

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Transformation of “Value consciousness” and Reconstruction of Norm2017

    • Author(s)
      Miyazaki, T. & Otaka, K.,
    • Organizer
      The 18th International Conference on Education Research
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2.Japanese Social Education System and ‘KOMINKAN’2017

    • Author(s)
      Otaka, K
    • Organizer
      Pre-conference workshop - National system of adult, higher & lifelong education: Asian comparative workshop, The 18th International Conference on Education Research
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] コミュニティ媒介者としての協同組合の位置と役割-協同組合研究の課題2017

    • Author(s)
      大高研道
    • Organizer
      日本協同組合学会第37回秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 社会教育と福祉と地域づくりをつなぐ(分担執筆:第二章 暮らしづくりの支援における価値とその意義)2019

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 街に出る劇場(分担執筆:第八章 アートによる日常性批判の可能性)2018

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515888
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Toweard Critical Social Pedagogy- New Perspective in transformative learning2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 東アジアにおける新たな教育思想の展開2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi