• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of longitudinal surveys of teachers to elucidate their workplace adaptations and professional development

Research Project

Project/Area Number 17H02664
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Kawakami Yasuhiko  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70436450)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中島 秀明  佐賀大学, 学校教育学研究科, 教授 (00762220)
町支 大祐  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (40755279)
橋野 晶寛  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60611184)
榎 景子  長崎大学, 教育学部, 准教授 (60813300)
梅澤 希恵  国立教育政策研究所, 国際研究・協力部, 研究員 (70770890)
神林 寿幸  明星大学, 教育学部, 講師 (70785279)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords教育学 / 教員の職能形成 / メンタルヘルス / 職場適応 / 教員人事 / 調査フィードバック / フィードバック / 教育政策 / 人的資源管理 / 初任期教員
Outline of Final Research Achievements

In this study, we conducted a longitudinal survey of teachers in three regions (a total of two cities, four towns, and eight villages) and constructed panel data on workplace adaptations and competency building. In Japanese public schools, teachers are transferred periodically, and each time they are required to adapt to a new workplace. By constructing and analyzing the panel data, we clarified how teachers adapt to their new workplaces, how they develop their competencies, and what organizational and individual characteristics influence their adaptation. Feedback of the study to school boards, school managers, and teachers was also discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の公立学校の教員は、都道府県・政令市等を単位に広域的な採用と異動が行われている。一般的には、広域的な人事配置と定期的な異動を通じて学校間の教育条件が均質化し、教員の力量形成が図られるとされているが、定量的な分析が行われてきたわけではなかった。本研究では、日本特有の教員人事制度が、教員のメンタルヘルスと力量形成という、キャリアの光と影の両面にどう影響するのか、といった点について、はじめて定量的なアプローチを試みた点に、学術的な意義と社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 12 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 教育時事レビュー 2019年下半期(7月~12月)2020

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 571 Pages: 72-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] <論文>校内研究の効果とその要因に関する検討―効果のレベルによる要因の相違に着目して―2020

    • Author(s)
      町支大祐,脇本健弘
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 11 Pages: 180-187

    • DOI

      10.18880/00012943

    • NAID

      120006798990

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10281

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立学校事務職員のメンタルヘルスを規定する環境要因―精神疾患による病気休職発生率の都道府県パネルデータ分析2020

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Journal Title

      明星大学大学院教育学研究科年報

      Volume: 5 Pages: 1-15

    • NAID

      120006813246

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育時事レビュー 2019年上半期(1月~6月)2019

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 565 Pages: 72-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育行政学における比較研究の意義と課題を考える2019

    • Author(s)
      榎景子,井本佳宏
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 45 Pages: 208-209

    • NAID

      130007922005

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会変動下における生活空間と学校の相互変容をいかに対象化できるか―「知的態度としての方法論」を意識しながら―2019

    • Author(s)
      榎景子
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 61 Pages: 102-103

    • NAID

      130007903793

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 公立小・中学校教員の業務負担研究を振り返る2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 22 Pages: 236-237

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 精神疾患事由による病気休職者数と病気休暇者数との関係性分析―病気休暇取得者に関する全国データか ら2019

    • Author(s)
      波多江俊介,川上泰彦,妹尾渉
    • Journal Title

      学校改善研究紀要2019

      Volume: 1 Pages: 6-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育政策分野における付加価値モデルの方法的論点2019

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育科学編

      Volume: 69(2) Pages: 59-72

    • NAID

      120006596088

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 管理職志望者の減少にどう対応するか2018

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 553 Pages: 98-99

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 校務分掌とその評価の考え方2018

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 550 Pages: 23-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中学校との関係でとらえる2019年(特集 2019年の高校教育)2018

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      高校教育

      Volume: 52(1) Pages: 44-47

    • NAID

      40021743515

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 神林寿幸著『公立小・中学校教員の業務負担』2018

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(3) Pages: 357-359

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 校内研究の推進に果たす教師教育研究者の役割 : 学校づくりを目指した校内研究の活性化に寄与する関与についての一考察2018

    • Author(s)
      坂田 哲人, 中田 正弘, 町支 大祐, 脇本 健弘
    • Journal Title

      帝京大学大学院教職研究科年報

      Volume: 9 Pages: 53-64

    • NAID

      120006528014

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 異動にともなう保護者との関係性の変化と教師効力感・バーンアウトとの関係に関する研究2018

    • Author(s)
      町支 大祐, 脇本 健弘, 讃井 康智, 中原 淳
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41(0) Pages: 165-168

    • NAID

      130006407884

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国地方教育行政における学校管理スキームの変容と特質 : 「ポートフォリオ・マネジメント」手法にみ る学校への環境管理型権力の予備的考察2018

    • Author(s)
      榎景子
    • Journal Title

      大学院教育学研究紀要

      Volume: 20 Pages: 111-129

    • NAID

      120006468972

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員の勤務状況改善のための課題と展望 (特集 教員の「働き方改革」を目指して)2017

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 50(11) Pages: 24-27

    • NAID

      40021332621

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 市町村合併による県費負担教職員人事行政の変容2017

    • Author(s)
      川上泰彦,小川正人,植竹丘,櫻井直輝
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 146 Pages: 125-138

    • NAID

      120006424357

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育にかかる資源調達・配分の多様化と教育行政改革≪趣旨≫2017

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 180-180

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 選挙公約から見た地方教育政治の変容2017

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 67(2) Pages: 33-44

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教頭による学校組織の多忙化対策―個人と組織の「働き方」のマネジメントに注目して―2017

    • Author(s)
      細畠昌大,川上泰彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 79-87

    • NAID

      120006368464

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教師の多忙と働き方改革2020

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第23回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 新任教員の勤務実態と職能成長―A 県初任者の 3 年間の追跡調査からわかること―2019

    • Author(s)
      妹尾渉, 梅澤希恵, 川上泰彦
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代米国における教員の職能成長と職場適応に関する研究動向2019

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      日本教育制度学会 第27回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中学校教員のワークライフバランスに関する国際比較―TALIS2018の分析を通じて―2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チーム学校における教員と職員の法制―教師の働き方改革とSSW―2018

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第13回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校組織や教員キャリアにおける「多忙問題」の影響2018

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の組織社会化とバーンアウトの関係に関する研究2018

    • Author(s)
      町支大祐,當山清実
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(18-1)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新任教員の勤務実態と職能成長-追跡調査からわかること-2017

    • Author(s)
      妹尾渉,波多江俊介,川上泰彦,梅澤希恵
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任期教員にとっての職場適応観と職業専門的な適応観との関係性考察2017

    • Author(s)
      波多江俊介,川上泰彦,妹尾渉,橋野晶寛,梅澤希恵
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 初めての異動後の困難に関する研究2017

    • Author(s)
      町支大祐
    • Organizer
      第27回日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員のポストエントリーショックに関する研究2017

    • Author(s)
      町支大祐
    • Organizer
      第32回日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職入門2020

    • Author(s)
      山崎準二,矢野博之
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029608
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 現代アメリカ学校再編政策と「地域再生」2020

    • Author(s)
      榎 景子
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029332
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育の行政・政治・経営2019

    • Author(s)
      青木栄一,川上泰彦
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      4595319223
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] データから考える教師の働き方入門2019

    • Author(s)
      中原 淳、辻 和洋、町支大祐
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      毎日新聞出版
    • ISBN
      4620325392
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育経営学の研究動向2018

    • Author(s)
      日本教育経営学会、林 孝、水本 徳明、貞広 斎子
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028137
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育経営ハンドブック2018

    • Author(s)
      元兼 正浩、北神 正行、日本教育経営学会、本図 愛実
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028151
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学校にゆとりを生み出す 副校長・教頭の多忙にならない仕事術2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      4873804868
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi