• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical study on public and private in promoting lifelong learning

Research Project

Project/Area Number 17H02666
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Seto Hirofumi  琉球大学, 地域連携推進機構 生涯学習推進部門, 教授 (50305215)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大桃 敏行  学習院女子大学, 国際文化交流学部, 教授 (10201386)
広井 多鶴子  実践女子大学, 人間社会学部, 教授 (90269308)
下村 一彦  東北文教大学, 人間科学部, 准教授 (40389698)
荒見 玲子  名古屋大学, 法学研究科, 准教授 (20610330)
柴田 聡史  琉球大学, 地域連携推進機構 生涯学習推進部門, 准教授 (40721882)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords生涯学習 / 公と私 / 家庭教育支援 / 社会教育 / 生涯学習政策 / 公共性 / 家庭教育 / 支援行政 / 多様なアクター
Outline of Final Research Achievements

As a common perspective of the research groups, transition of lifelong learning policies (SETO), public education policy and public nature (OMOMO), public and me in welfare/social security policy (ARAMI), state intervention to family (HIROI), school management and family education (SHIBATA), preschool education in public and private (SHIMOMURA) were theoraized and a dynamic survey was conducted.
As a method of avoiding public intervention in the private sphere, business development by "home education support team" and NPOs, etc., and further strengthening of home education are promoted in the context of "support".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

家庭教育支援施策を生涯学習政策の文脈から捉えた場合、従来までなされてきた個人に対する学習供給を主とする生涯学習政策は変容している。いわば、社会教育を包摂するかたちで進行した生涯学習政策が社会教育政策化する過程とその論理を明らかにした点で学術的意義がある。
一方、社会的意義としては、「地域学校協働活動」が進展し「学校」とともに「地域」と「家庭」が重要な教育主体として定位されるなか、家庭教育支援を含むさまざまな教育活動に住民参加が求められている。多くのアクターが教育参加する際、諸アクターがどのような論理と戦略で定位されているのかを問うた本研究は、住民や市民の教育理解を促す点で社会的意義を持つ。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] A Constitutional Study on Water Privatization : Through an Analysis of Flint Water Crisis2020

    • Author(s)
      荒見玲子
    • Journal Title

      名古屋大学法政論集

      Volume: 286 Pages: 69-87

    • DOI

      10.18999/nujlp.286.5

    • NAID

      120006877969

    • ISSN
      0439-5905
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/30366

    • Year and Date
      2020-07-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Position of Supporting Education in the Family within Regional Revitalization and the Role of Retired Teachers -From studies in Koriyama City and Kumamoto City-2020

    • Author(s)
      下村一彦、大桃敏行
    • Journal Title

      東北文教大学・東北文教大学短期大学部紀要 = BULLETIN OF TOHOKU BUNKYO COLLEGE TOHOKU BUNKYO JUNIOR COLLEGE

      Volume: 10 Pages: 1-14

    • DOI

      10.15058/00000115

    • NAID

      120006819479

    • ISSN
      2185-8918
    • URL

      https://t-bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/126

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育と家族論の現在-核家族・近代家族・家族の個人化をめぐって2019

    • Author(s)
      広井多鶴子
    • Journal Title

      日本教育学会『教育学研究』

      Volume: 86(2号) Pages: 300-309

    • NAID

      130007728459

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 義務教育としてのホームスクールの制度原理ー米国アイオワ州の規制制度と支援制度を事例としてー2019

    • Author(s)
      宮口誠矢
    • Journal Title

      『日本教育行政学会年報』

      Volume: 45 Pages: 103-119

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭教育支援チームによる家庭教育支援の意義と課題-北海道小樽市の事例を通して-2019

    • Author(s)
      背戸博史
    • Journal Title

      『琉球大学地域連携推進機構生涯学習推進部門研究紀要:生涯学習フォーラム』

      Volume: 2 Pages: 31-45

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭教育支援に関する国の政策動向と都道府県の役割2019

    • Author(s)
      柴田聡史
    • Journal Title

      『琉球大学地域連携推進機構生涯学習推進部門研究紀要:生涯学習フォーラム』

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 私立幼稚園における家庭教育支援の公共的な意義と課題―札幌トモエ幼稚園を事例として―2019

    • Author(s)
      宮口誠矢
    • Journal Title

      『琉球大学地域連携推進機構生涯学習推進部門研究紀要:生涯学習フォーラム』

      Volume: 2 Pages: 11-19

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 公私連携型認定こども園の環境整備を通した家庭教育支援-北海道安平町の事例を通して-2019

    • Author(s)
      下村一彦
    • Journal Title

      『琉球大学地域連携推進機構生涯学習推進部門研究紀要:生涯学習フォーラム』

      Volume: 2 Pages: 21-30

    • NAID

      120006862718

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭教育支援チームによる家庭教育支援の取組2018

    • Author(s)
      背戸博史
    • Journal Title

      『教育制度学研究』

      Volume: 25 Pages: 228-229

    • NAID

      130008103096

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 広域行政における家庭教育支援施策-北海道教育委員会における事業モデル形成の取組-2018

    • Author(s)
      柴田聡史
    • Journal Title

      『教育制度学研究』

      Volume: 25 Pages: 225-226

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 私立幼稚園における家庭教育支援の公共的な意義と課題2018

    • Author(s)
      宮口誠矢
    • Journal Title

      『教育制度学研究』

      Volume: 25 Pages: 226-227

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北海道安平町の公私連携型認定こども園の環境整備2018

    • Author(s)
      下村一彦
    • Journal Title

      『教育制度学研究』

      Volume: 25 Pages: 227-228

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Municipalities’ strategies on welfare mixes: Evidence from the implementation of Community-based Integrated Care Systems in Japan2019

    • Author(s)
      ARAMI Reiko
    • Organizer
      the workshop ‘Welfare State Governance and Professionalism’, EGPA Permanent Study Group XX, Annual Conference of the European Group for Public Administration (EGPA)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童福祉と教育の境界変容2019

    • Author(s)
      荒見玲子
    • Organizer
      行政共同研究会 第167回
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭教育支援法案を考える2018

    • Author(s)
      広井多鶴子
    • Organizer
      日本弁護士連合会両性の平等委員会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 親の「第一義的責任」論の戦後政策史― 国家と家庭の関係はどう変わってきたか ―2018

    • Author(s)
      広井多鶴子
    • Organizer
      日本教育法学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭教育支援法と親の第一義的責任2018

    • Author(s)
      広井多鶴子
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] "Municipalities’ management strategies on the welfare mixes in aging society: Evidence from the implementation of Long-Term Care in Japan"2018

    • Author(s)
      Arami, Reiko
    • Organizer
      Public Management Research Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "How gendered organizations in local offices impact the child care policy outcome?"2018

    • Author(s)
      Arami, Reiko
    • Organizer
      Public Management Research Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "How did the "coercive boundary" break the community ties? Evidence from the Fukushima evacuation case in Tomioka-machi,"2018

    • Author(s)
      Arami, Reiko
    • Organizer
      the International Workshops in Public Policy
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "How gendered organizations in local offices impact the child care policy outcome?"2018

    • Author(s)
      Arami, Reiko
    • Organizer
      the 25th IPSA World Congress of Political Science Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "How did the "coercive boundary" break the community ties? Evidence from Fukushima2018

    • Author(s)
      Arami, Reiko
    • Organizer
      the 114th APSA Annual Meeting, "Public Policy (iPoster)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカの家庭教育支援―政策対象の捉え方・供給主体に着目して2018

    • Author(s)
      荒見玲子
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 全戸訪問による家庭教育支援-和歌山県湯浅町事例-2018

    • Author(s)
      背戸博史
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国連邦教育政策における家庭教育支援と親の参加―「頂点への競争―早期学習チャレンジ(RTT-ELC)」を中心に―2018

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者体験による親育ち支援を推進する教育委員会の取り組みー長野県茅野市の事例を通してー2018

    • Author(s)
      下村一彦
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How did the coercive boundary break the community ties? Evidence from the Fukushima evacuation case in Tomioka-machi2018

    • Author(s)
      Arami Reiko
    • Organizer
      Conference Within a Conference (mini-conference) on "CW11 Disaster Resilience and Recovery" at the Annual Meeting of the Southern Political Science Association
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 家庭教育支援の動向2018

    • Author(s)
      柴田聡史
    • Organizer
      沖縄県生涯学習指導者協会第2回「生涯学習まちづくりセミナー」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地方創生を担う地域人材としての元教員の家庭教育支援への参画―郡山市と熊本市の調査を通して―2018

    • Author(s)
      下村一彦、大桃敏行、
    • Organizer
      東北教育学会第75回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭教育支援チームによる家庭教育支援の意義と課題~北海道小樽市の事例を通して~2017

    • Author(s)
      背戸博史
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 北海道安平町の公私連携型認定子ども園の環境整備2017

    • Author(s)
      下村一彦
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 広域行政における家庭教育支援施策~北海道教育委員会における事業モデル形成の取組~2017

    • Author(s)
      柴田聡史
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 私立幼稚園における家庭教育支援の公共的な意義と課題―札幌トモエ幼稚園を事例として―2017

    • Author(s)
      宮口誠矢
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] How encounters with frontline workers in the policy implementation reinforce the political inequality of ordinary people?: Survey Data of Care-Needs Certification for Long-Term Care Insurance in Japan2017

    • Author(s)
      Arami Reiko
    • Organizer
      The workshop ‘Equity Effects of Public Policies,' EGPA Permanent Study Group XIII on Public Policy, 2017 Annual Conference of the European Group for Public Administration (EGPA)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 多機関連携の行政学(第8章 地域包括ケアシステム─多層化・冗長化する多職種・多機関連携のマネジメント)2019

    • Author(s)
      伊藤正次・荒見玲子
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641149298
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 家族研究の最前線③子どもと教育(第4章 近代家族規範の形成と児童虐待問題の登場―1933年に児童虐待防止法が制定されるまで)2019

    • Author(s)
      小山静子・小玉亮子・ 広井多鶴子
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      日本経済評論社
    • ISBN
      9784818825154
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi