• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction Professional Capital through Lesson Study: An Empirical Research

Research Project

Project/Area Number 17H02674
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

CHICHIBU Toshiya  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (10258329)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小柳 和喜雄  関西大学, 総合情報学部, 教授 (00225591)
久野 弘幸  中京大学, 教養教育研究院, 教授 (30325302)
サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)
木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
木村 優  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 教授 (40589313)
柴田 好章  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywordsエージェンシー / リフレクション / 省察 / ソーシャルキャピタル / 社会関係資本 / 組織開発 / 教育委員会 / 指導主事 / 組織文化 / 意思決定 / 授業研究 / 校内研究 / 教育方法 / 教育経営 / 教員研修 / 授業分析 / ペダゴジー
Outline of Final Research Achievements

Following Hargreaves and Fullan's framework of professional capital, this study analyzes the structure of the organizational transformation of schools' human capital, social capital, and decisional capital through lesson study.
Various methods of lesson study have been proposed, but the key to any of them is the depth of reflection and agency of the teacher. In this study, we set up a framework in which the situation in which teachers' agency and the deepening of reflection mutually influence each other is defined as decisional capital, which is expanded in a cyclical manner with social capital and human capital. We analyzed cases in which school agency was exercised through the coaching by the educational committee, and at the same time, the level of reflection within the school was deepened.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業研究については教授学に焦点を当てたものと、それを技術的省察に偏ると批判して子どもの学びに焦点を当てたものに大別することができる。これまではこの二つの立場は対立概念でとらえられていたが、本研究の枠組みを使用するといずれの立場においても省察水準を深めることが重要と解釈可能になる。
また、教育委員会の指導行政は学校の主体性を阻害するという文脈で批判する先行研究が見られるところだが、本研究の枠組みを使用すると、学校のエージェンシーと省察を促進する文脈において教育委員会の指導行政は有効に働く、と解釈することが可能になる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (51 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (26 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 21 results,  Open Access: 9 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 多文化共生教育に関する現職教員向け研修プログラムの開発2022

    • Author(s)
      木原俊行, 田村知子, 岡田和子, 田中滿公子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 405-422

    • DOI

      10.32287/TD00032253

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32253

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Trial of the Online-Consultation for the School-based Action Researches2021

    • Author(s)
      木原俊行, 長谷川元洋, 山本朋弘, 中橋雄, 今野貴之, 関戸康友
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 105-108

    • DOI

      10.15077/jjet.S45056

    • NAID

      130008151095

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 表情分析の活用による授業分析の試み2021

    • Author(s)
      柴田好章, CAI Yuying
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2021 Issue: 4 Pages: 216-222

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2021.4_216

    • NAID

      130008124570

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2021-12-03
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Actual Situations of Educational Practice Research by Educator with Teaching Career of Graduate School of Practical Teacher Education2021

    • Author(s)
      木原俊行、小柳和喜雄、野中陽一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 235-245

    • DOI

      10.15077/jjet.45035

    • NAID

      130008090984

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-09-10
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン授業を対象とした双方向型演習における教師の授業力量形成に関する研究2021

    • Author(s)
      小柳和喜雄、後藤壮史
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2021 Issue: 2 Pages: 136-143

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2021.2_136

    • NAID

      130008062549

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2021-07-03
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校園長の役割と学びの実態 ─ある地域の幼稚園小中高等学校のリーダーに対する質問紙調査の結果から─2021

    • Author(s)
      木原俊行・島田希
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 69 Pages: 119-129

    • DOI

      10.32287/TD00031790

    • NAID

      120006979978

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/31790

    • Year and Date
      2021-02-28
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門職資本と授業研究の関係-カザフスタン調査を基に-2021

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 150 Pages: 7-21

    • NAID

      120007141441

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] STEAM教育を学校組織で進めていく際の研究主任チームの役割2021

    • Author(s)
      小柳和喜雄、杉本喜孝
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2021 Issue: 1 Pages: 14-19

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2021.1_14

    • NAID

      130008107404

    • ISSN
      2436-3286
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活科における体験 : 「小さな体験」が思考・表現を導く2021

    • Author(s)
      久野弘幸
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1011 Pages: 50-53

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 専門職の学び合うコミュニティPLCsの協働成熟を支える学校ネットワークとコンソーシアムの可能性2021

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討 : 中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子, 一柳 智紀, 木村優, 長谷川友香, 秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 663-681

    • NAID

      120007115859

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on Relationship Between Signature Pedagogy on Teacher Education and Teacher Educator Research: Methodology on Teacher Educator Research2020

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 69 Issue: 1 Pages: 243-257

    • DOI

      10.20636/00013394

    • NAID

      120006994663

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013394

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reexamining the Significance of “Lesson Analysis” and “Relativistic Relation Research Methods” in the Division of Methods of Education at Nagoya University as Educational Evaluation2020

    • Author(s)
      柴田 好章, 石原 正敬
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 139-155

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.2.139

    • NAID

      120006821458

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29539

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育委員会指導主事による校内研修のコンサルテーションの現状と課題2020

    • Author(s)
      木原俊行, 島田希
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 68 Pages: 123-132

    • DOI

      10.32287/TD00031585

    • NAID

      120006894308

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/31585

    • Year and Date
      2020-02-29
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development and Trial of a Course of Building Resilience for Teachers in Japan2020

    • Author(s)
      深見 俊崇,木原 俊行,小柳 和喜雄,島田 希
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 177-180

    • DOI

      10.15077/jjet.S43099

    • NAID

      130007814558

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメント概念の多様性について2020

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Journal Title

      九州教育経営学会研究紀要

      Volume: 26 Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Experiences of Curriculum Development in the Ministry’s Pilot Schools for Research and Development: Focusing on the Formation of the Teachers’ Professional Capital2020

    • Author(s)
      矢野 裕俊, 田村 知子, 森 久佳, 廣瀬 真琴, 深見 俊崇, 小柳 和喜雄 ,木原 俊行
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Curriculum Studies

      Volume: 29 Issue: 0 Pages: 29-42

    • DOI

      10.18981/jscs.29.0_29

    • NAID

      130008046113

    • ISSN
      0918-354X, 2189-7794
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の学校における教師の学びの場の意義と課題 : 国際比較授業分析の立場から2020

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 399 Pages: 2-7

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparison as a Lens: Interpretation of the Cultural Script of a Korean Mathematics Lesson through the Perspective of International Lesson study2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.; Shibata; Y.; Cheon H.; Sakamoto, M. and Kuno, H.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Practice and Theory

      Volume: 42(2) Issue: 2 Pages: 57-78

    • DOI

      10.7459/ept/42.2.05

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 地域の学校ネットワークに基づく社会に開かれた教育課程と学校組織の協働開発のアクション・リサーチ2020

    • Author(s)
      木村 優・永田卓裕
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 463-473

    • NAID

      120007034883

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] From “chalk and talk” to “guide on the side”: A cross‐cultural analysis of pedagogy that drives customised teaching for personalised learning2019

    • Author(s)
      Sarkar Arani, Mohammad Rea(Correspondence author; Bruce Lander; Yoshiaki Shibata; Christine Kim-Eng Lee; Hiroyuki Kuno;Andrew Lau
    • Journal Title

      European Journal Education

      Volume: 54 Issue: 2 Pages: 233-249

    • DOI

      10.1111/ejed.12340

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 一人一人の子どもに応じた教育実践を展開するために : 授業記録にもとづく授業研究による教師の発達2019

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 392 Pages: 22-28

    • NAID

      40021933433

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の実践と専門性開発における情動の役割:情動の認知・社会的構成主義に基づく教師の情動研究の概観を通して2019

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 4 Pages: 209-227

    • NAID

      120006778735

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門的な学習ネットワークが授業改善に向けた教員の指導 性と主体性の構築に及ぼす影響に関する基礎研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究 紀要 学校教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門的学習ネットワークが小中一貫教育校に持つ意味に関 する研究 : Professional Learning CommunityとProfessional Learning Networkの関係考察2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 129-138

    • NAID

      120006473672

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中等教育のカリキュラム・イノベーションを支えるプロセス・コンサルテーションの実践:OECD ISN福井クラスターの初期マネジメントの省察2018

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻・紀要)

      Volume: 10 Pages: 207-229

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究と実践研究の枠組みに関する考察2021

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団意志決定としての校内研修が教師の自己効力感に与える影響2020

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究とプロフェッショナル・キャピタルの関連-カザフスタン調査を元に-2020

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Thoughts on Teaching: Working alone and in teams in Germany and Japan2019

    • Author(s)
      Britta Klopsch、久野弘幸、千々布敏弥
    • Organizer
      WALS(アムステルダム)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業研究を通じたプロフェッショナル・キャピタルの構築に関する実証的研究(その2)3府県の教員意識調査を元に2019

    • Author(s)
      千々布敏弥、久野弘幸
    • Organizer
      日本教育方法学会(東海学園大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The prominence and sustainability of school as PLCs: A comparative study of system, culture and practice between Japan and US schools2019

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      International Congress for School Effectiveness and Improvement 2019 Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業研究を通じたプロフェッショナル・キャピタルの構築に関する実証的研究(その1)2018

    • Author(s)
      千々布敏弥、小柳和喜雄、木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会(和歌山大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How ‘Lesson Study’ Supports School to create Professional Capital in Practice: Lessons from Japan2018

    • Author(s)
      千々布敏弥、久野弘幸
    • Organizer
      APERA(シンガポールNIE)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How ‘Lesson Study’ Supports School to create Professional Capital in Practice: Lessons from Japan2018

    • Author(s)
      千々布敏弥、久野弘幸
    • Organizer
      WALS(北京師範大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting Teacher Collaborative Learning in Lesson Study: Exploring and Interpreting Leadership to Create Professional Learning Community2018

    • Author(s)
      千々布敏弥、小野由美子
    • Organizer
      Japan-U.S. Teacher Education Consortium Conference (仏教大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 専門職の学び合うコミュニティとしての学校組織メカニズムの解明2018

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育心理学会(慶應義塾大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門職の資本と学び合うコミュニティを育む授業研究の持続・発展・進化の道標2018

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会(和歌山大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究を通じたプロフェッショナル・ キャピタルの構築に関する実証的研究 -授業研究の類型化の試み-2017

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Revealing Diversity: Lesson Study as Platform of Teacher-Research Collaboration2017

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      World Association of Lesson and Learning Studies
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 専門職としての教師の資本2022

    • Author(s)
      アンディ・ハーグリーブス、マイケル・フラン著、木村優、篠原岳司、秋田喜代美監訳
    • Total Pages
      406
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760826823
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 先生たちのリフレクション2021

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      4865605460
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] OECD 2020年新型コロナウイルス感染症パンデミックへの教育における対策をガイドするフレームワーク2020

    • Author(s)
      木村 優・王林鋒・矢内琴江・半原芳子・高阪将人・宮本雄太・ヤスミーンモスタファ・ポリーンマングラブナン
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      https://www.fu-edu.net/sites/default/files/archives/2020/archive-20200423-13256.pdf
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学力がぐんぐん上がる急上昇県のひみつ2019

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605136
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Promoting Teacher Collaborative Learning in Lesson Study: Exploring and Interpreting Leadership to Create Professional Learning Community, Tony Townsend ed., "Instructional Leadership and Leadership for Learning in Schools: Understanding Theories of Leading"2019

    • Author(s)
      千々布敏弥、内崎哲朗、小野由美子
    • Total Pages
      421
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030237363
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ワードマップ授業研究:実践を変え、理論を革新する2019

    • Author(s)
      木村 優・岸野麻衣
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516314
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学校組織のアクション・リサーチ研究:高校における学校改革のアクション・リサーチを中心に, 秋田喜代美・藤江康彦(編著)『学校教育実践研究のためのはじめての質的研究法:事例から学ぶ』2019

    • Author(s)
      木村優
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489023073
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「カリキュラム・マネジメントの意義」高橋純(編)『教育方法とカリキュラム・マネジメント』2019

    • Author(s)
      木原俊行
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762026174
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「カリキュラムの教育工学的研究」日本カリキュラム学会(編)『現代カリキュラム研究の動向と展望』2019

    • Author(s)
      木原俊行
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「協働の学び」が変えた学校:新座高校学校改革の10年2018

    • Author(s)
      金子奨・高井良健一・木村優(編著)
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      大月書店
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 若手教師がぐんぐん育つ学力上位県のひみつ2017

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi