• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on tradition and innovation about the postwar Japanese school architecture

Research Project

Project/Area Number 17H02675
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo City University (2019)
National Institute for Educational Policy Research (2017-2018)

Principal Investigator

YASHIKI Kazuyoshi  東京都市大学, 工学部, 教授 (70150026)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 勝己  東京都市大学, 共通教育部, 教授 (30200611)
丹間 康仁  帝京大学, 教育学部, 准教授 (10724007)
藤原 直子  九州大学, 人間環境学研究院, 学術協力研究員 (70599795)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords学校統廃合 / スクールバス運行 / 地域教育体制 / カリキュラム・マネジメント / オープン・プラン・スクール / 多目的スペース / 教科教室制 / 学校建築史 / 教室空間 / スクールバス / 教育政策 / オープン型教室 / 学校建築 / 標準設計 / 戦後学校建築史 / 教育方法 / 授業運営方式 / 教育史 / 建築計画
Outline of Final Research Achievements

This study clarifies what kind of relationship a tradition and the innovation that an education side and a building side have each had in the change of the school architecture of our country after the war, and is intended to add new fact and knowledge to the history of the school architecture in our country.
Specifically, we analyzed the transportation of attending school with school consolidation, the transformation of the regional education system, the correspondence of the educational practice to the change of learning theory, result inspection of the advanced planning theory of school architecture, the specification of the utility space, the introduction process of the departmentalized classroom system to our country and the current enforcement situation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の学校建築の歴史は,その専門性のゆえに建築関係者による論述が常であり,作品重視の傾向及び建築技術史としての性格が強かった。本研究は,教育の視点から学校建築を捉え直すという学術的意義がある。また,建築と教育それぞれの伝統と革新の関係性を分析軸に据えて学校建築の成果・課題を解明することにより,建築と教育両分野の複眼的な視点の必要性を喚起し,学校建築行政や学校建築計画への貴重な示唆を提供するという点で社会的意義を持つ。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] M中学校における学年別教科教室制の成果検証 教科教室型中学校施設の利用状況と評価に関する研究 その182020

    • Author(s)
      屋敷和佳,山口勝巳
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の引き戸形式オープン型教室における授業展開と引き戸の活用 札幌市立N 小学校の事例について2020

    • Author(s)
      山口勝巳,屋敷和佳
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校統廃合に伴うスクールバス等の通学環境に関する研究 -秋田県における市町村調査-2019

    • Author(s)
      屋敷和佳,丹間康仁
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校統廃合にともなう地域教育体制の変容 -秋田県における公民館調査からみた動向-2019

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] オープンプラン・スクールの検証(その3) ─言説の整理を中心に─2019

    • Author(s)
      藤原直子
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科教室制の運営とアクティブ・ラーニングの取組 -教科教室型中学校施設の利用状況と評価に関する研究 その17-2019

    • Author(s)
      屋敷和佳,山口勝巳
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 政令指定都市における公立小学校のオープン型教室整備の変遷 -福岡市・仙台市について-2019

    • Author(s)
      山口勝巳,屋敷和佳
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新制中学校における学校施設マネジメント-教科教室制の分析を通じて-2018

    • Author(s)
      屋敷和佳
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] G中学校における学年別教科教室制に対する教員の評価-教科教室型中学校施設の利用状況と評価に関する研究 その15-2018

    • Author(s)
      屋敷和佳、山口勝巳、近藤涼
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] G中学校における学年別教科教室制に対する生徒の評価-教科教室型中学校施設の利用状況と評価に関する研究 その16-2018

    • Author(s)
      近藤涼、屋敷和佳、山口勝巳
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi