• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Quantitative and Qualitative researches on the transition of educational gaps utilizing academic ability surveys conducted by a local government

Research Project

Project/Area Number 17H02683
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Kawaguchi Toshiaki  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20551782)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土屋 隆裕  横浜市立大学, データサイエンス学部, 教授 (00270413)
垂見 裕子  武蔵大学, 社会学部, 教授 (10530769)
松尾 剛  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (50525582)
樋口 裕介  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80587650)
松岡 亮二  早稲田大学, 留学センター, 准教授(任期付) (80637299)
礒部 年晃  福岡教育大学, 教育総合研究所, 准教授 (20613491)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥15,210,000 (Direct Cost: ¥11,700,000、Indirect Cost: ¥3,510,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords学力格差 / 教育社会学 / 混合研究 / 学力 / パネル調査 / 量的・質的研究
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to tackle the problem that scholars had failed to analyze the transition of educational gaps in Japan due to the lack of continuous data. Focusing on the compulsory education stage, we reanalyzed the data of academic ability and life situation surveys collected by a local government in Western Japan. Besides, we conducted participant observation at schools and at homes of some pupils/students to examine why those educational gaps were maintained.
Consequently, we discovered that the academic disparity at grade 4 continued for grade 9. Gender roles, in addition to differences in parents’ economic and educational backgrounds, implicate maintaining the gaps.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

家庭環境によって子どもの育ちに差が生じる「教育格差」の問題が注目を集めている。格差の改善を図るには,まず実態の把握が欠かせない。本研究は,とくに学力に焦点を当て,学力調査の計量分析という量的分析と,学校・家庭での参与観察という質的分析の両面から,教育格差の実態を描いた研究であり,格差の実態把握に大きく貢献している。加えて本研究は,自治体が有する既存の情報をもとに格差を分析するというスタンスを取っており,教育行政が有するデータの利活用の具体例という点でも,実践的意義が大きい。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育行政が有するデータを利用したパネルデータの設計と分析2021

    • Author(s)
      川口俊明
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 70 Pages: 19-27

    • NAID

      120007002380

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学力調査の政治2020

    • Author(s)
      川口 俊明
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 106 Pages: 55-76

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多重対応分析による子育て空間の分析2020

    • Author(s)
      川口 俊明
    • Journal Title

      家族社会学研究

      Volume: 32(2) Pages: 156-168

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育行政が有するデータを利用した教育格差の実態把握2020

    • Author(s)
      川口 俊明
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 69 Pages: 17-25

    • NAID

      130007792447

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reanalysis of Local Authority Achievement Test with IRT and LCGA Trends of Mathematics Achievement Score Gap2019

    • Author(s)
      川口 俊明、松尾 剛、礒部 年晃、樋口 裕介
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 121-134

    • DOI

      10.24690/jart.15.1_121

    • NAID

      130007691337

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 項目反応理論と潜在クラス成長分析による自治体学力調査の再分析2019

    • Author(s)
      川口俊明,松尾剛,礒部年晃,樋口裕介
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の教育行政が実施する学力調査の特徴について2020

    • Author(s)
      川口 俊明
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The Inequality of Child-Rearing Field in Japan2019

    • Author(s)
      Toshiaki Kawaguchi & Miho Okumura
    • Organizer
      The World Education Research Association Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育行政が有するデータを利用した教育格差の実態把握2019

    • Author(s)
      川口俊明
    • Organizer
      日本教育学会 第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 行政が有する情報を活用した学力パネルデータの魅力と課題2019

    • Author(s)
      川口 俊明
    • Organizer
      日本教育社会学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生は学校へ通うことをどのように意味づけているか?2019

    • Author(s)
      奥村 美保
    • Organizer
      日本教育社会学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者たちのディスタンクシオン2018

    • Author(s)
      川口俊明,奥村美保
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 項目反応理論による学力格差の変容の分析2017

    • Author(s)
      川口俊明
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものジェンダーと親の教育期待2017

    • Author(s)
      奥村美保・川口俊明
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 全国学力テストはなぜ失敗したのか2020

    • Author(s)
      川口 俊明
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000614191
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育格差2019

    • Author(s)
      松岡 亮二
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480072375
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi