• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International collaborative development of geography/history/civics teacher education system based on the capability theory, and its results dissemination

Research Project

Project/Area Number 17H02695
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

SHIMURA Takashi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70345544)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 宏治  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)
金 ヒョン辰  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10591860)
井田 仁康  筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)
伊藤 直之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20390453)
茨木 智志  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (30324023)
永田 成文  三重大学, 教育学部, 教授 (40378279)
広瀬 悠三  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (50739852)
中平 一義  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50758597)
山本 隆太  静岡大学, 教職センター, 特任准教授 (80608836)
秋本 弘章  獨協大学, 経済学部, 教授 (90327015)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords社会科教育 / 教員養成 / 地理教育 / poweful knowlege / ケイパビリティ(capability) / カリキュラム / 知識 / 教科教育 / 地理ケイパビリティ / ペダゴギー / 教師教育 / 教員再研修
Outline of Final Research Achievements

In this research, in order to improve the education of subject teachers, we participated in the international joint development research project.
For four years, on the international level, we actively participated in the project, and the most representative achievements were the Japanese-style research achievement paper Kim et al. ( 2020) was accepted and published in the peer-reviewed journal IRGEE (International Research in Geographical and Environmental Education) Vol. 29, No. 3. On the domestic dimension, the most representative achievement is the publication of book "Capabilities Approach to Social Studies in Japan; Knowledge, Curriculum, Teacher education" (edited by Shimura, Kazama Shobo, March 2021), which includes overseas contributions. Through these efforts, we contributed to international projects and at the same time proposed the results and knowledge of international research in the context of Japanese subject education and teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科教育教員養成及び教員研修の改善を図るため,欧米を拠点にはじまった国際共同開発研究プロジェクトに日本から初めて本格的に参画した。研究成果では,欧米とは異なる日本型の研究結果を発信したことに大きな学術的意義がある。具体的には,日本の教師の高い教科専門性を背景とした主体的な教材作成・授業づくり(教科教員の専門職性)をヴィネット協働開発過程から見出し国際発信したことである。国際プロジェクトが,知識とペダゴギーとの関係性究明へと展開しつつある中,本知見は先駆的で重要である。研究成果は教師向けの雑誌論文・書籍でも発信したことから,学校教育現場・教員養成現場への成果還元としての社会的意義も高い。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (94 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (28 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 9 results) Presentation (40 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 8 results) Book (16 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Int'l Joint Research] イースト・アングリア大学(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] メイヌース大学(アイルランド)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ノッティンガム大学(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] エズキシェル大学(トルコ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ノッテインガム大学(英国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ロンドン大学教育研究院(IoE,UoL)(英国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 最近10年間の日本における教育発展の現状2021

    • Author(s)
      広瀬悠三
    • Journal Title

      現代日本の教育改革(論文集)京都大学教育実践コラボレーションセンター

      Volume: 1 Pages: 1-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development of the GeoCapabilities project in Japan: furthering international debate on the GeoCapabilities approach2020

    • Author(s)
      Kim H.、Yamamoto R.、Ito N.、Shimura T.
    • Journal Title

      International Research in Geographical and Environmental Education

      Volume: 29 Issue: 3 Pages: 244-259

    • DOI

      10.1080/10382046.2020.1749768

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] パワフル・ナレッジ(powerful Knowledge)論の生成と展開に関する教科教育学的覚書-地理教育からの書誌学的アプローチ-2020

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 40(1) Pages: 217-225

    • NAID

      120006884238

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] コンケーン大学とイサーン2020

    • Author(s)
      井田仁康・秋本弘章
    • Journal Title

      地理

      Volume: 65(1) Pages: 38-45

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員のためのESD実践講座―伊豆半島ジオパークの地域資源を活用した教員免許状更新講習2020

    • Author(s)
      山本隆太・梅澤収
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 226-233

    • NAID

      120006808698

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「地理総合」とは何か2019

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 24(11) Pages: 10-14

    • NAID

      130007818340

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリスにおける統合型教科「社会科」創設運動の盛衰-1970年代から1980年代を対象に-2019

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      日英教育誌

      Volume: 4 Pages: 40-59

    • NAID

      40021995020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Initial Teacher Training Reform in England on Subject Teacher Training: Example of Geography Teacher Training2019

    • Author(s)
      ビダフ メリー・志村 喬
    • Journal Title

      E-journal GEO

      Volume: 14 Issue: 2 Pages: 404-412

    • DOI

      10.4157/ejgeo.14.404

    • NAID

      130007775692

    • ISSN
      1880-8107
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Worldview-An Investigation of Japanese and Irish Children’s Geographical Knowledge and Understanding2019

    • Author(s)
      Shelagh WADDINGTON,Takashi SHIMURA
    • Journal Title

      Review of International Geographical Education Online

      Volume: 9(3) Pages: 493-522

    • DOI

      10.33403/rigeo.629090

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Prospect to the Future Geography Education by Establishment of a Compulsory Subject "Integrated Geography"2019

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      Geographical Space

      Volume: 12 Issue: 3 Pages: 179-191

    • DOI

      10.24586/jags.12.3_179

    • NAID

      130007817473

    • ISSN
      1882-9872, 2433-4715
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ケイパビリティ論に基づく公民教育におけるPDK-フェイクニュースに対する学生と教員の捉え方の差異から2019

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38(2) Pages: 375-386

    • NAID

      120006579501

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際地理オリンピックマルチメディア問題の出題内容―地理教育の内容と方法を考えるためにー2019

    • Author(s)
      秋本弘章
    • Journal Title

      環境共生研究

      Volume: 12 Pages: 57-69

    • NAID

      120006649807

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地理教育におけるAR(拡張現実)技術の有用性ー位置情報型ARに焦点をあててー2018

    • Author(s)
      井田仁康・伊藤悟
    • Journal Title

      GIS-理論と応用

      Volume: 26(2) Pages: 23-28

    • NAID

      130007964540

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新設科目「地理探究」と交通・通信、観光2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 66(3) Pages: 59-67

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公民的分野との連携を意図した地理授業の創造2018

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 714 Pages: 22-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーストラリアにおける米産業の動向2018

    • Author(s)
      佐々木緑・堤純・磯野巧・永田成文
    • Journal Title

      地理空間

      Volume: 11(1) Pages: 63-77

    • NAID

      130007537176

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現代インドを地理でどのように考えさせていくのか2018

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      地理月報

      Volume: 553 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育で「持続可能な社会づくり」を実現する教員養成のあり方-地理教員養成・研修をめぐる国際動向-2018

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      科学

      Volume: 88(2) Pages: 166-170

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリス発「地理的見方・考え方」に気づく1枚の図-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第1回-2017

    • Author(s)
      志村喬・山本隆太・廣瀬悠三・金ヒョン辰
    • Journal Title

      地理

      Volume: 52(6) Pages: 69-101

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地図・GISを活用した地理的見方・考え方-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第2回-2017

    • Author(s)
      大西宏治・山本隆太・高木優
    • Journal Title

      地理

      Volume: 62(7) Pages: 108-113

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理的見方・考え方にもとづく生活文化の多様性-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第3回-2017

    • Author(s)
      井田仁康・伊藤直之・佐々木拓也・吉田裕幸・清水さくら
    • Journal Title

      地理

      Volume: 62(8) Pages: 96-101

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] エネルギーをテーマとした地理ESD授業-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第4回-2017

    • Author(s)
      永田成文・金ヒョン辰・泉貴久・福井朋美・藤澤誉文
    • Journal Title

      地理

      Volume: 62(9) Pages: 100-105

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理的見方・考え方にもとづく防災についての考察-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第5回-2017

    • Author(s)
      秋本弘章・中村文宣・武者賢一・西川昌宏
    • Journal Title

      地理

      Volume: 62(10) Pages: 94-99

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] NIMBY施設の立地を地理的見方・考え方で検証する-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第6回-2017

    • Author(s)
      柴田祥彦・麻生慶彦・広瀬悠三・志村喬
    • Journal Title

      地理

      Volume: 62(11) Pages: 92-97

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「事象を地図的に見出す力」に気づかせる地図のない図表-シリーズ:世界の地理教師とつくる新しい教材 第7回(最終回)-2017

    • Author(s)
      志村喬・山本隆太・広瀬悠三・金ヒョン辰
    • Journal Title

      地理

      Volume: 62(12) Pages: 96-101

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理の教室では,誰が何を考えるのか?-力強い学問的知識とカリキュラムの未来-2017

    • Author(s)
      デビッド・ランバート著,広瀬悠三・志村喬訳
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 65(3) Pages: 1-15

    • NAID

      130007665732

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地理総合」における国際理解の授業-多文化共生に向けて異文化理解を深める-2017

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 65(3) Pages: 117-127

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 価値と態度の育成を視野に入れた思考・判断・表現2017

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      社会科教育(明治図書)

      Volume: 54(8) Pages: 30-33

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 〔趣旨説明〕グローバルにみた地理・社会科教員養成の現状と課題-シンポジウム「地理・社会科授業実践に必要な教師の力量とその養成-グローバルな教員養成論から考える」の背景2021

    • Author(s)
      志村喬・秋本弘章・永田成文
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会シンポジウム2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理教育における教員養成の国際的動向:カリキュラム・メイカーとしての教師と力強い授業づくり2021

    • Author(s)
      金 ヒョン辰
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会シンポジウム2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際的な視野からみた地理学と地理教員養成の関係―ケイパビリティとコンピテンシーの対比2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会シンポジウム2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科観の相対化を図る教員養成~地理で社会正義を教える場合~2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会シンポジウム2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理教育における教員養成の教育哲学的意味―ケイパビリティの創出がもたらすもの2021

    • Author(s)
      広瀬悠三
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会シンポジウム2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Geographical Trust for Constructing a Sustainable Developmental Society2020

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Association for Moral Education 46th Annual Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Powerful Knowledge/GeoCapabilities theory in Educational Research Circles in Japan2020

    • Author(s)
      Takashi SHIMURA
    • Organizer
      Geography Teacher Educators' (GTE) conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The Geographical Enquiry as a model for Curriculum Making in the Japanese Context2020

    • Author(s)
      Hyunjin KIM
    • Organizer
      GTE Conference 2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 汎用的な資質・能力の育成を担う地理授業-思考ツールの活用を通して-2020

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会2020年春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地理総合」―小・中・高校 のつながり2019

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2019年秋季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Transition of Description in Geography Textbook as far Natural Disaster,Japan2019

    • Author(s)
      Ida, Yoshiyasu
    • Organizer
      2nd International Congress on Geogaraphical Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Panel, Supprting Geographical Education:Perspective from Associations2019

    • Author(s)
      Ida, Yoshiyasu
    • Organizer
      2nd International Congress on Geogaraphical Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 英国イングランドにおける統合的教科「社会科」創設運動の教科教育学的検討-1970年代から1980年代を主対象に-2019

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1970-80年代イギリスにおけるラディカル地理教育論と社会科創設運動-J.ハックル編(1983)『地理教育:省察と行動』から-2019

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      日本地理教育学会第69回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1970年代英国にお ける中等地理カリキュラムGYSL開発の影響 ―「新しい地理教育」カリキュラム Geography for the Young School Leaverー2019

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      日本地理学会2019年秋季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Teachers' Conceptual Understanding of Geography and Curriculum Making : Prospective findings from the GeoCapabilities Project in Japa2019

    • Author(s)
      Hyunjin KIM
    • Organizer
      IGU CGE London 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツの地理教育研究の動向とコンピテンシー研究2019

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本地理教育学会第69回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理総合必修化と今後の地理教育2019

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      第12回地理空間学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英国地理教科書における「探究学習」はいかに作られるか2019

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Trust as a Matrix of Japanese Cultural Relationships2019

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Second Workshop on Educational Research between TU Dortmund and Kyoto University
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A GeoCapabilities Approach in Japan: International Collaborative Research for Pre/In-service Teacher Training Program and Expanding the Researc2018

    • Author(s)
      Ryuta YAMAMOTO,Takashi SHIMURA, Hyunjin KIM, Yuzo HIROSE
    • Organizer
      Annual Meegting American Association of Geographers
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カリキュラム理論におけるpowerful knowledge-その歴史的背景そして展開・拡張-2018

    • Author(s)
      柳田雅明・中野和光・志村喬・本田伊克・森岡修一
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The GeoCapabilities approach for In-service Teacher Training Program in Japan: Some High School Geography Teachers’ View2018

    • Author(s)
      Hyunjin KIM, Ryuta YAMAMOTO,Takashi SHIMURA
    • Organizer
      IGU・CGE Quebec Regional Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Characteristics of the geography curriculum in new course study in Japan2018

    • Author(s)
      Ida,Yoshiyasu
    • Organizer
      IGU-Commission on geographical education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校社会地理的分野における防災教育のモデル教科書2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Issue of multicultural education in Japan2018

    • Author(s)
      Ida,Yoshiyasu
    • Organizer
      International Symposium of Multicultural and Education Quality Assurance in the International Perspective
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中高接続を踏まえた中学校地理的分野、高校地理実践の在り方2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      人文地理学会第42回地理教育研究部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] International comparison of the subject didactics matters for teacher education and training2018

    • Author(s)
      Ryuta Yamamoto
    • Organizer
      Teacher Education in (Trans)Formation: Global Trends, National Processes and Local Factors
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 安定供給の認識形成を目指すESDとしてのエネルギー授業の開発-中学 校社会科地理的分野を事例として-2018

    • Author(s)
      永田成文・松村謙一
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Not Cosmopolitan Education, but Educational Cosmopolitanism: From and for Geographical Children2018

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      International Network for Philosophers of Education (国際教育哲学会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Moral Education with Religiosity? Rethinking Moral Education for a Caring Society2018

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Association for Moral Education(国際道徳教育学会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Trusting rather than Understanding Others: Another Intercultural Cosmopolitan Education2018

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      International Conference on Multiculture and Education 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ケイパビリティ論による力強い学問的知識に基づく地理カリキュラムの構築-地理教員養成・研修プログラムの国際的共同研究と日本での展望-2017

    • Author(s)
      金ヒョン辰・山本隆太・広瀬悠三・志村喬
    • Organizer
      2017年日本地理学会秋季学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Current Geography/Social Studies Education and Educational Policies Driven by Nature/Competency Focusing in Japan: Features of and Issues with the Fundamental Structure of the Next National Curriculum2017

    • Author(s)
      Takashi SHIMURA
    • Organizer
      The IGU-CGE 2017 International Symposium in Lisbon
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校教育で「持続可能な社会づくり」を実現する教員養成のあり方」2017

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム「持続可能な社会づくりに向けた地理教育の充実-SDGs実現における教育の役割-」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Geocapabilityと新学習指導要領2017

    • Author(s)
      秋本弘章
    • Organizer
      日本社会科教育学会・国際交流セミナー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地理総合」における国際理解の授業-多文化共生の視点から異文化理解を深める高等学校地理ESD授業-2017

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本地理学会地理教育専門委員会第32回地理教育公開講座
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Green and blue spaces and psycho-physiological adaptation in primary school children: The SOTOASOBI Project2017

    • Author(s)
      Mari Yoshinaga, Koji Ohnishi
    • Organizer
      The 20th IPA Triennial World Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Young people participation for city community renovation in Toyama city, Japan2017

    • Author(s)
      Koji OHNISHI
    • Organizer
      The 20th IPA Triennial World Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会科教育における「実践力」の捉え方を考える-国立教育政策研究所研究報告書「21世紀型能力」を緒に-2017

    • Author(s)
      志村喬・茨木智志・中平一義
    • Organizer
      日本社会科教育学会年第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育へのケイパビリティ・アプローチ-知識,カリキュラム,教員養成-2021

    • Author(s)
      志村喬編著;伊藤直之,中平一義,広瀬悠三,秋本弘章,茨木智志,永田成文,金ヒョン辰,A.キットソン,山本隆太,大西宏治,井田仁康
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923698
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 地理科地理と市民科地理の教育課程編成論比較研究2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923599
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 中等社会系教科教育研究2021

    • Author(s)
      中平一義、茨木智志、志村喬
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923681
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 中学校社会科教育・高等学校地理歴史科教育2020

    • Author(s)
      永田成文,ほか17人
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学術図書出版社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] シュタイナー教育100年―80カ国の人々を魅了する教育の宝庫―2020

    • Author(s)
      広瀬俊雄、遠藤孝夫、池内耕作、広瀬綾子、広瀬悠三
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812219317
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『地理学基礎シリーズ3 地誌学 概論[第2版]』(分担:「現代世界のグローバル地誌」)2020

    • Author(s)
      井田仁康(矢ケ 崎典隆・加賀美雅弘・牛垣雄矢編)
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『教育原論』 (担当個所「世界市民的子どもへの眼差し ルソーからカントへ」)2020

    • Author(s)
      山内清郎・原清治・春日井敏之(編)広瀬悠三ほか(著)
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081844
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『シュタイナー教育100年:88カ国の人びとを魅了する教育の宝庫』(担当箇所「シュタイナー学校の地理的教育:宇宙の現実の襞へと踏み入る世界市民の形成)2020

    • Author(s)
      広瀬俊雄(編)広瀬悠三ほか(編)
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812219317
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Human Geoscience.(分担:Education for a Sustainable Society)2019

    • Author(s)
      Ida, Yoshiyasu (Himiyama, Yukio, Satake, Kenji and Oki, Taikan (Eds.) )
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 初等社会科教育研究2019

    • Author(s)
      中平一義・茨木智志・志村喬ほか
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922806
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 平成30年版学習指導要領改訂のポイント 高等学校地理歴史公民2019

    • Author(s)
      原田智仁(編)・永田成文
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183305145
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「地理総合」で始まる地理教育―持続可能な社会づくりを目指してー2018

    • Author(s)
      碓井照子(編)・井田仁康・秋本弘章・志村喬ほか
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253178
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 地理オリンピックへの招待2018

    • Author(s)
      井田仁康・秋本弘章・山本隆太ほか
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253161
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 今こそ学ぼう 地理の基本2018

    • Author(s)
      長谷川直子・井田仁康ほか
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      山川出版社
    • ISBN
      9784634592018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 信頼を考える―リヴァイアサンから人工知能まで2018

    • Author(s)
      小山虎(編)・広瀬悠三ほか
    • Total Pages
      354
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326102709
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教職教養講座 第2巻 教育思想・教育史2018

    • Author(s)
      鈴木晶子・山名淳・駒込武(編)・広瀬悠三ほか
    • Total Pages
      338
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003235
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本地理学会2021年春季学術大会シンポジウム22021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本社会科教育学会第68回全国研究大会(課題研究5)2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本地理教育学会第67回大会特別講演会2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本社会科教育学会第2回国際交流セミナー2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-06-10  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi