Practical Research for the Art Appreciation Learning by Rubric Evaluation and the Spread of Lesson Models
Project/Area Number |
17H02698
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Shiga University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松岡 宏明 大阪総合保育大学, 児童保育学部, 教授 (10321184)
大橋 功 岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70268126)
藤田 雅也 静岡県立大学短期大学部, 短期大学部, 准教授 (80524339)
村田 透 滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30469473)
佐藤 賢司 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (10283045)
萱 のり子 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70314440)
大嶋 彰 立教大学, 文学部, 特任教授 (90176868)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
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Keywords | ルーブリック / 美術鑑賞 / 鑑賞学習 / 美術教育 / ルーブリック評価 / 鑑賞実践 / 海外調査 / 評価 / 指導案集 / 授業分析 / 教育学 / 芸術諸学 / 美学 / 美術史 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we asked research collaborators to teach art appreciation for elementary and junior high school students in Japan and Taiwan in order to verify the effectiveness of the "art appreciation rubric" created by the research team of Art Education Society of Japan. As a result, it was proved that "art appreciation rubric" is not only an index of appreciation learning goals and evaluations, but also a view point of reflection. Therefore, "art appreciation rubric would be expected to be a useful tool for improving appreciation learning and spreading practice. A future research subject is to upgrade the rubric while repeating the practice of appreciation learning utilizing the "art appreciation rubric".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究者と実践者が協働的にすすめた実践的研究で独自性のある鑑賞学習のルーブリックの活用により、学校教育における美術鑑賞学習の普及に寄与できる。また、実践面における美術鑑賞授業モデルの集約、発信、講習会による研修等によって図画工作科、美術科の目標と評価の質的改善が実現できる。特に、評価に関わり「観点を固定化させないこと」と「有効な指標をもつこと」の両面から「新しい学力観への提言」が美術教育から可能となる。
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Report
(4 results)
Research Products
(14 results)
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[Book] 美術教育概論(新訂版)2018
Author(s)
大橋功,新関伸也,松岡宏明,藤田雅也
Total Pages
238
Publisher
日本文教出版
ISBN
9784536601030
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