• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research for the Art Appreciation Learning by Rubric Evaluation and the Spread of Lesson Models

Research Project

Project/Area Number 17H02698
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Niizeki Shinya  滋賀大学, 教育学部, 教授 (80324557)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松岡 宏明  大阪総合保育大学, 児童保育学部, 教授 (10321184)
大橋 功  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70268126)
藤田 雅也  静岡県立大学短期大学部, 短期大学部, 准教授 (80524339)
村田 透  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30469473)
佐藤 賢司  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (10283045)
萱 のり子  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70314440)
大嶋 彰  立教大学, 文学部, 特任教授 (90176868)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywordsルーブリック / 美術鑑賞 / 鑑賞学習 / 美術教育 / ルーブリック評価 / 鑑賞実践 / 海外調査 / 評価 / 指導案集 / 授業分析 / 教育学 / 芸術諸学 / 美学 / 美術史
Outline of Final Research Achievements

In this research, we asked research collaborators to teach art appreciation for elementary and junior high school students in Japan and Taiwan in order to verify the effectiveness of the "art appreciation rubric" created by the research team of Art Education Society of Japan. As a result, it was proved that "art appreciation rubric" is not only an index of appreciation learning goals and evaluations, but also a view point of reflection. Therefore, "art appreciation rubric would be expected to be a useful tool for improving appreciation learning and spreading practice. A future research subject is to upgrade the rubric while repeating the practice of appreciation learning utilizing the "art appreciation rubric".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究者と実践者が協働的にすすめた実践的研究で独自性のある鑑賞学習のルーブリックの活用により、学校教育における美術鑑賞学習の普及に寄与できる。また、実践面における美術鑑賞授業モデルの集約、発信、講習会による研修等によって図画工作科、美術科の目標と評価の質的改善が実現できる。特に、評価に関わり「観点を固定化させないこと」と「有効な指標をもつこと」の両面から「新しい学力観への提言」が美術教育から可能となる。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] ルーブリック評価による美術鑑賞の実践と考察-フェルメール《青衣の女》を通して-2019

    • Author(s)
      新関伸也・村田透
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 51 Pages: 241-248

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ルーブリック評価による美術鑑賞の実践と考察Ⅰ -フェルメール《青衣の女》を通して-2019

    • Author(s)
      新関伸也,村田透
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 51 Pages: 241-248

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞学習指導に関する海外調査報告 -カナダ・オンタリオ州-2019

    • Author(s)
      新関伸也,村田透
    • Journal Title

      美術教育

      Volume: 303 Pages: 58-72

    • NAID

      40021883529

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞学習指導に関する海外調査報告-台湾-2019

    • Author(s)
      大橋功・藤田雅也
    • Journal Title

      美術教育

      Volume: 303 Pages: 44-47

    • NAID

      40021883514

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞学習指導に関する海外調査報告-米国・ポートランド-2019

    • Author(s)
      藤田雅也・松岡宏明
    • Journal Title

      美術教育

      Volume: 303 Pages: 48-57

    • NAID

      40021883523

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者・初等教育者に求められる幼児・低学年児の造形を『みる力』に関する研究2019

    • Author(s)
      松岡宏明
    • Journal Title

      博士(教育学)論文),大阪総合保育大学大学院児童保育研究科

      Volume: - Pages: 1-184

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州における芸術教育-芸術教育カリキュラムの特徴及び芸術学校と美術館調査を通して-2019

    • Author(s)
      新関伸也・村田透
    • Organizer
      美術科教育学会札幌大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 鑑賞ルーブリックを活用した図画工作科の実践と省察-フェルメール《青衣の女》を通して-2018

    • Author(s)
      新関伸也・村田透
    • Organizer
      日本美術教育学会三重大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「鑑賞学習ルーブリック&ガイド」の作成とその活用実践2018

    • Author(s)
      松岡宏明
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] A Report of the Current Situation of Art Appreciation Education in Schools in Japan and A Study of the Effect of Utilizing the Art Appreciation Rubric2017

    • Author(s)
      MATSUOKA Hirotoshi1, OHASHI Isao, NIIZEKI Shinya, FUJITA Masaya.
    • Organizer
      2017 InSEA World Congress /International Society for Education through Art
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ルーブリックで変わる美術鑑賞学習2021

    • Author(s)
      新関伸也、松岡宏明、大橋功、藤田雅也、村田透、萱のり子、佐藤賢司
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      三元社
    • ISBN
      9784883035182
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 美術教育概論(新訂版)2018

    • Author(s)
      大橋功,新関伸也,松岡宏明,藤田雅也
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536601030
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ルーブリックで変わる美術鑑賞学習のすすめ

    • URL

      https://www.kansyokyoiku.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 台湾教育部 實踐藝術教學研究中程計畫 2020視覺藝術欣賞教學公開授課研習会2020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi