• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japan-Germany Join Research of Curriculum Development on Science Education Corresponding to the Global Action Programme on ESD

Research Project

Project/Area Number 17H02700
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Fujii Hiroki  岡山大学, 学術研究院(教育学域), 教授 (30274038)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮野 純次  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00229874)
渡邉 重義  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00230962)
能條 歩  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20311524)
土井 徹  安田女子大学, 教育学部, 教授 (60782125)
加藤 内藏進  岡山大学, 学術研究院(教育学域), 教授 (90191981)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
KeywordsESD / 理科教育 / 教育課程 / ドイツ / SDGs / 教育課程開発 / 日独共同研究 / SDGs / SDGs / ESD
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a curriculum for elementary and junior high school science incorporating ESD in response to UNESCO's "Global Action Programme for ESD" and "ESD for 2030," which aims to promote ESD worldwide, through a joint research between Japan and Germany. We examined objectives of school science that incorporate the concept of sustainability, developed and implemented science learning units and lessons on climate change and energy, biodiversity, disaster prevention, and sustainable consumption and production, and analyzed and evaluated the development of competencies for sustainability in students. Based on these results, we identified curricular perspectives that could be adopted in elementary and secondary schools in both countries.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、第1に、日本とドイツの小・中学校理科においてESDを取り入れた教育課程を編成するうえでの視点を明らかにしたことである(社会的意義)。第2に、この視点を踏まえた教育課程の編成は、既存の単元の捉え直し-ESDの目標からの捉え直し-から出発するものであり、学校等において採用可能であることである(同前)。そして第3に、従来、教材や授業の開発が中心であった理科教育におけるESDの研究を、教育課程のレベルで具体化したことである(学術的意義)。

Report

(5 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (115 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (27 results) (of which Open Access: 25 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (74 results) (of which Int'l Joint Research: 22 results,  Invited: 8 results) Book (10 results)

  • [Int'l Joint Research] ベルリン自由大学/ブレーメン大学/ハノーファー大学(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン自由大学/ブレーメン大学/ハノーバー大学(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン自由大学/ブレーメン大学/ハノーバー大学(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン自由大学/ブレーメン大学/ハノーバー大学(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] For development of an ESD-based teacher training program on climate change : overlooking geo-phenomena on various timescales2021

    • Author(s)
      加藤爾悠、加藤内藏進
    • Journal Title

      Okayama University Earth Science Report

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 1-17

    • DOI

      10.18926/ESR/61954

    • NAID

      120007037387

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61954

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An Interdisciplinary Approach for ESD-oriented Understanding of Natural Environmental Systems through Collaboration between Meteorology and Botany: Practical Trials in University Classes2021

    • Author(s)
      原田太郎、加藤内藏進
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 149-163

    • DOI

      10.18926/CTED/61571

    • NAID

      120006999339

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61571

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 京都の自然を活かした自然体験と環境教育の推進(2)2021

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学宗教・文化研究所研究紀要

      Volume: 34 Pages: 101-118

    • NAID

      120007035238

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 環境教育としての自然体験-こどもの自然体験の重要性-2021

    • Author(s)
      能條歩
    • Journal Title

      北海道の自然

      Volume: 59 Pages: 5-10

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Effect of a Nature Experience Activity with a Forest Experience on <i>Ikiru Chikara</i> (Zest for Living) and Symbiotic Values with Nature on Elementary and Junior-high School Students Living in Fukushima2020

    • Author(s)
      山田亮, 白岡千帆里, 能條歩
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Forest Society

      Volume: 102 Issue: 1 Pages: 69-76

    • DOI

      10.4005/jjfs.102.69

    • NAID

      130007825408

    • ISSN
      1349-8509, 1882-398X
    • Year and Date
      2020-02-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生活科教科書における飼育後の外来種の扱いに関する記述の変遷と現状-アメリカザリガニに関して-2020

    • Author(s)
      土井徹
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 44(4) Pages: 375-383

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Synoptic climatological analyses on the seasonal variation of cyclone activity around the northwestern Europe2020

    • Author(s)
      桑名祐典、加藤内藏進
    • Journal Title

      Journal of Systematic Regional Geography

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 1-19

    • DOI

      10.24580/cck.25.1_1

    • NAID

      130007924913

    • ISSN
      2187-8277, 2433-460X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ヨーロッパ北西部における低気圧活動の季節サイクルに関する総観気候学的研究(2000年における事例解析)2020

    • Author(s)
      桑名佑典, 加藤内藏進
    • Journal Title

      地域地理研究

      Volume: 25(1)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツ初等理科における持続可能な開発のための教育(ESD)の構想と展開2020

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 49-58

    • NAID

      120006848650

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地震災害を経験した大学生による減災教育の評価-SDGsの達成に向けたクロスカリキュラムによる減災教育-2020

    • Author(s)
      能條歩, 岩崎裕
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 70(2) Pages: 187-197

    • NAID

      120006825397

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Pilot Study of Junior High School Students’ Awareness about Alien Species2019

    • Author(s)
      土井徹
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 2_44-48

    • DOI

      10.5647/jsoee.29.2_44

    • NAID

      130007775630

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SDGsのための教育の登場と理科教育の課題2019

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 68(10) Pages: 9-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツ・北欧と日本の「夏」の気候や季節感の違いに注目して音楽と連携した大学での学際的ESD授業開発2019

    • Author(s)
      加藤内藏進, 加藤晴子, 松本健吾, 大谷和男
    • Journal Title

      岡山大学地球科学研究報告

      Volume: 26 Pages: 25-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 熊本地震の被災中学校における地域の自然を活用した探究学習-自然の見方の変容を導く教材開発と授業実践-2019

    • Author(s)
      渡邉重義,宮村景
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 239-247

    • NAID

      120006780889

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ESD的視点の育成を意識した気候と文化理解教育との連携―北欧の気候と季節感を例とする大学での授業実践の報告―2019

    • Author(s)
      加藤内藏進・加藤晴子・赤木里香子・大谷和男
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 183-198

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 京都の自然を活かした自然体験と環境教育の推進(1)2019

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学宗教・文化研究所研究紀要

      Volume: 32 Pages: 37-49

    • NAID

      120006646038

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツの初等・基礎領域における科学教育カリキュラム改革―学びの連続性の観点から―2019

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 15 Pages: 55-68

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of Model Lesson using Folk Tales in Science Education:2018

    • Author(s)
      Karen Onodera, Hiroki Fujii
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 20 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.18993/jcrdaen.20.1_1

    • NAID

      130007840082

    • ISSN
      1344-4808, 2424-1415
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツ付近の冬における日々の大きな気温変動に関する総観気候学的解析(冬の追い出しの行事「ファスナハト」における季節感に関連して)2018

    • Author(s)
      濱木達也・加藤内藏進・大谷和男・加藤晴子・松本健吾
    • Journal Title

      岡山大学地球科学研究報告

      Volume: 25 Pages: 7-17

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の秋から冬への季節の変化を捉える学際的指導法の開発(初冬の時雨に注目した附属中学校での実践)2018

    • Author(s)
      加藤内藏進・西川紗里・中倉智美
    • Journal Title

      岡山大学地球科学研究報告

      Volume: 25 Pages: 19-30

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 対話的な学びのための自然体験教育による「建設的コミュニケーション力」の育成~集団宿泊学習における野外教育プログラムの検討~2018

    • Author(s)
      能條歩・中本貴規
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 69(1) Pages: 191-197

    • NAID

      120006531437

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東日本大震災以降の学生の防災・減災意識の変化と減災教育2018

    • Author(s)
      岩崎裕・能條歩・佐藤玲奈
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 69(1) Pages: 205-214

    • NAID

      120006531415

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性と共通性に注目したタマネギの表皮細胞の観察-細胞学習の教材研究からカリキュラム構想へ-2018

    • Author(s)
      鳥井元翔多・渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(2) Pages: 21-26

    • NAID

      130007522198

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 被災地における中学校理科地学領域の学習研究~地域を多面的に捉えるための単元構想と教材開発~2018

    • Author(s)
      宮村景・渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(2) Pages: 15-20

    • NAID

      130007521789

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー指向のドイツの初等理科-範例的な学習事例-2018

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 14 Pages: 19-27

    • NAID

      120006487987

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校理科・高等学校理科の学習内容の検討―防災に関する教科書の記述について―2018

    • Author(s)
      林武広・土井徹
    • Journal Title

      比治山大学紀要

      Volume: 24

    • NAID

      120006524477

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の気候環境と愛唱歌などにみる季節感に関する高校での学際的授業の開発(冬を挟む日本の季節進行の非対称性に注目して)2017

    • Author(s)
      加藤内藏進・加藤晴子・三宅昭二・森泰三
    • Journal Title

      岡山大学地球科学研究報告

      Volume: 24(1) Pages: 5-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 生徒のシステム思考の育成をめざした中学校理科の授業づくり-第2学年「気象とその変化」の内容において-2021

    • Author(s)
      坪田智行、岩田和徳、水沼夏希、藤井浩樹、小倉恭彦
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Vorstellungen zum Konzept der Radio-aktivitaet in Deutschland and Japan2021

    • Author(s)
      Guler, U., Schrader, N., Fujii, H., & Bolte, C.
    • Organizer
      Gesellschaft fuer Didaktik der Chemie und Physik - Jahrestagung 2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 森林を題材とした中学校理科の授業実践-自然環境の保全意識の向上を目指して-2021

    • Author(s)
      西原詩織、藤井浩樹
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第70回中国支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境教育の視座からみた放射性廃棄物問題2021

    • Author(s)
      能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会・北海道自然体験活動推進協議会合同シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Education for Sustainable Development Goals and Challenges of Science Education2020

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      International Conference of Mathematics and Science Education 2020, organized by Indonesia University of Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ドイツのハノーファー動物園における生物多様性教育の取り組み2020

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Organizer
      一般社団法人日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] SDGsの時代における理科教育への期待2020

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 予測的コンピテンシーを育成する気候変動教育の授業開発-中学校第2学年理科「気象とその変化」の単元において-2020

    • Author(s)
      宮井崇志、藤井浩樹
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校における外来種問題に関する授業開発と評価 ヌートリアとのつきあい方を考える2020

    • Author(s)
      土井徹、岸本年郎
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然体験活動が防災意識や畏怖の念の獲得に与える影響2020

    • Author(s)
      坂口昌也、能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究成果発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 歌や伝統行事からみるドイツ・北欧と日本の夏の季節や季節感-音楽と気候の学際的連携によるESD授業開発の視点から-2020

    • Author(s)
      加藤内藏進、加藤晴子
    • Organizer
      日本音楽表現学会第18回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching elementary pupils about alien species2019

    • Author(s)
      Doi, T., & Kishimoto, T.
    • Organizer
      The 13th Conference of the European Science Education Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Elementary school teachers’ awareness about disaster risk education - A case study in the area where natural disasters rarely occur -2019

    • Author(s)
      Doi, T.
    • Organizer
      2019 Global Conference of Teacher Education for Education for Sustainable Development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Innovative lesson plans in school for broadening sustainable society2019

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      The 7th Asia-Pacific Expert Meeting on ESD and the Seminar on ESD in Rural Areas
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Science lesson in junior high school focused on the relationship between global warming and heavy rainfall2019

    • Author(s)
      Namba, K., & Fujii, H.
    • Organizer
      The 13th Conference of the European Science Education Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Junior high school science lessons for fostering decision making: A focus on organ transplantation2019

    • Author(s)
      Maruyama, K., & Fujii, H.
    • Organizer
      The 13th Conference of the European Science Education Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Climate and music (Toward promoting the cultural understanding and ESD spreading from the “Doors of Song”)2019

    • Author(s)
      Kato, K., & Kato, H.
    • Organizer
      EGU General Assembly 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Further examination of the seasonal cycle of cyclone activity and climatological situation around the northwestern Europe (A case study for 2000)2019

    • Author(s)
      Kuwana, Y., & Kato, K.
    • Organizer
      EGU General Assembly 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Climate and music (Summary of our interdisciplinary lesson studies toward development of the climate and cultural understanding education in ESD spreading from the “Doors of Song”)2019

    • Author(s)
      Kato, K., Kato, H., & Kuwana, Y.
    • Organizer
      2019 Global Conference of Teacher Education for Education for Sustainable Development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Toward development of lesson plans on climate variability and disaster prevention education in ESD with attention to the great variety of heavy rainfall characteristics with respect to season and region in East Asia2019

    • Author(s)
      Kato. K., & Matsumoto, K.
    • Organizer
      2019 Global Conference of Teacher Education for Education for Sustainable Development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校における外来種問題に関する授業開発と評価-生物多様性に関する問題に対して適切に判断する力を高めるために-2019

    • Author(s)
      土井徹
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学校の教科書における野生動物保護管理の取り扱い2019

    • Author(s)
      高橋満彦, 大宅裕紀, 土井徹
    • Organizer
      第25回「野生生物と社会」学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの科学系博物館における気候変動教育のプログラム-「クリーマハウス・ブレーマーハーフェン 東経8度」の事例-2019

    • Author(s)
      藤井浩樹, 土井徹
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Society 5.0と持続可能な社会づくり-新学習指導要領における理科教育の課題-. シンポジウム「Society 5.0と新学習指導要領」2019

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 気候変動を題材とした中学校理科の単元開発-生徒のデータ分析力の育成をめざして-2019

    • Author(s)
      難波賢太, 藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 臓器移植を題材とした中学校理科の授業開発-生徒の判断力に注目して-2019

    • Author(s)
      丸山航平,藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プラスチックとのつきあい方について考える理科授業-中学校第1学年「マイクロプラスチック」をテーマとして-2019

    • Author(s)
      板谷拓海, 藤井浩樹
    • Organizer
      第68回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 歌から広がる学際的気候・文化理解教育とESD(日本やドイツ,北欧の季節サイクルと季節感を接点に)2019

    • Author(s)
      加藤内藏進, 加藤晴子
    • Organizer
      日本気象学会秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨーロッパにおける低気圧活動の季節サイクルとθeでみる日々の安定度の変動(2000年を例に)2019

    • Author(s)
      桑名佑典, 加藤内藏進
    • Organizer
      日本気象学会秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 冬をはさむ季節進行の中でみたドイツ付近の日々の気温変動に関連した総観気候学的解析(東アジアとの比較の視点から).2019

    • Author(s)
      三宅千尋, 加藤内藏進, 桑名佑典, 大谷和男
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ・北欧と日本の「夏」の気候と季節感の違いに注目した大学での授業実践-ESD的視点の育成へ向けた気候と音楽との学際的連携-2019

    • Author(s)
      加藤内藏進, 加藤晴子, 大谷和男
    • Organizer
      日本気象学会関西支部中国地区例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ初等理科における持続可能な開発のための教育(ESD)の構想と展開2019

    • Author(s)
      宮野純次
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境教育これからの30年を考える. 日本環境教育学会第30回記念大会公開シンポジウム「自然と教育・・・初心へ」2019

    • Author(s)
      高田研, 今泉吉晴, 能條歩, 原賀いずみ, 二ノ宮リムさち, 中村和彦
    • Organizer
      日本環境教育学会第30回記念大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 熊本地震の被災中学校における「大地の成り立ちと変化」の探究学習2019

    • Author(s)
      宮村景, 渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 熊本地震の被災中学校における「大地の成り立ち」の探究学習22019

    • Author(s)
      渡邉重義, 宮村景
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然現象としての地震と災害としての地震ー平成30年胆振東部地震をふりかえるー2019

    • Author(s)
      能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 洞爺湖有珠山ジオパークにおける災害教育ー事後学習から見る目的達成度ー2019

    • Author(s)
      近江美久・能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] SDGs達成を目指す授業づくりに向けた一考察ー小学校を例にしてー2019

    • Author(s)
      工藤瑠依・能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性と共通性の概念形成のためのカリキュラム・デザインとタマネギの細胞の観察に関する教材開発2019

    • Author(s)
      鳥井元翔多・渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] School-based ESD activity and professional learning community: Experiences in Japan2018

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      The 2018 the Teachers’Council of Thailand Symposium
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Development of science teachers’training programs focused on ESD: Experiences in the Asian countries2018

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      International Seminar of Mathematics, Science, and Computer Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Prospective science teachers' training programs incorporating ESD: Based on lesson study2018

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      The 4th Meeting of the Asian Network to Promote Teacher Education on ESD
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interdisciplinary collaboration among climate and cultural understanding education for promoting the fundamental ESD literacy (A report of the lesson practice in the university on climate and “seasonal feeling” in the northern Europe2018

    • Author(s)
      Kato, K., Kato, H. & Otani, K.
    • Organizer
      General Assembly 2019 of EGU (European Geosciences Union)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Seasonal cycle of the cyclone activity around Europe (A case study for 2000)2018

    • Author(s)
      Kuwana, Y. & Kato, K.
    • Organizer
      General Assembly 2019 of EGU (European Geosciences Union)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A trial of music composition on a theme of the marching season from spring to summer around the Japan Islands (An interdisciplinary class for the university students toward the cultural understanding in ESD)2018

    • Author(s)
      Kato, K & Kato, H.
    • Organizer
      The 4th Meeting of the Asian Network to Promote Teacher Education on ESD
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Toward the development of study programs on the seasonal cycles of weather and climate systems around Japan on ESD2018

    • Author(s)
      Kato, K, Kuwana, Y, Morishia, H., Kato, H. & Otani, K.
    • Organizer
      The 4th Meeting of the Asian Network to Promote Teacher Education on ESD
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Toward development of the lesson plans for promoting the ESD literacy in the teacher education on the climate systems including the interdisciplinary activity with cultural understanding2018

    • Author(s)
      Kato, K., Kato, H., Matsumoto, K. & Otani, K.
    • Organizer
      International Seminar of Mathematics, Science, and Computer Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison with the current state of the alien species problem and description of textbook in Japan2018

    • Author(s)
      Doi, T.
    • Organizer
      The 4th Meeting of the Asian Network to Promote Teacher Education on ESD
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Changes in students’ recognition through lessons about introduced species2018

    • Author(s)
      Doi, T.
    • Organizer
      International Seminar of Mathematics, Science, and Computer Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ESD的視点の育成のための気候と音楽との連携(北欧の気候と季節感を例とする大学での授業実践の報告)2018

    • Author(s)
      加藤内藏進・加藤晴子・大谷和男
    • Organizer
      地域地理科学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ESD的視点を取り込んだ音楽と気候との学際的連携-ドイツ・北欧と日本の夏の違いに注目した大学での実践を例に-2018

    • Author(s)
      加藤内藏進・加藤晴子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第49回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 低気圧活動からみるヨーロッパの季節サイクルに関する比較気象学的研究(2000 年を例に)2018

    • Author(s)
      桑名佑典・加藤内藏進
    • Organizer
      日本気象学会秋季全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校生活科教科書における“アメリカザリガニ”の記述の変遷2018

    • Author(s)
      土井徹
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外来種問題の現状と理科教科書の記載との比較2018

    • Author(s)
      土井徹・岸本年郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 防災教育に関する教師たちの実態-研修実施後の自由記述より-2018

    • Author(s)
      土井徹・林武広
    • Organizer
      日本地学教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの初等・基礎領域における科学教育カリキュラム改革―学びの連続性の観点から―2018

    • Author(s)
      宮野純次
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性と共通性に注目したタマネギの細胞の観察-器官・組織の細胞の比較観察-2018

    • Author(s)
      鳥井元翔多・渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性と共通性に注目したタマネギの細胞の観察2-根・茎・葉・花の細胞の比較-2018

    • Author(s)
      鳥井元翔多・渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性と共通性に注目したタマネギの表皮細胞の観察-細胞学習の教材研究からカリキュラム構想へ-2018

    • Author(s)
      鳥井元翔多・渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 被災地における中学校理科地学領域の学習研究~地域を多面的に捉えるための単元構想と教材開発~2018

    • Author(s)
      宮村景・渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境教育とSDGs2018

    • Author(s)
      能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災以降の学生の防災意識の変化と防災教育2018

    • Author(s)
      岩崎裕・能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of project-based lesson model in junior high school chemistry: Exploring desirable utilization of metals2017

    • Author(s)
      Onodera, K., Tanso, H., Umehara, N., & Fujii, H.
    • Organizer
      The 7th Conference of Network for Inter-Asian Chemistry Educators
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Place-Based Educationの視点に立った理科教育-小学校理科の授業づくりの構想-2017

    • Author(s)
      小野寺かれん・藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Use of folk tales in school science focusing on place based education2017

    • Author(s)
      Onodera, K. & Fujii, H.
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2017 Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共生についての理解を図るための小学校理科の実践研究-第3学年「こん虫のかんさつ」の単元において-2017

    • Author(s)
      草地大暉・小野寺かれん・藤井浩樹・土井徹
    • Organizer
      第66回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 四季の変化と生き物のつながりの理解を図るための授業研究-小学校第4学年「ツバメがやって来る時期」の授業実践を通して-2017

    • Author(s)
      樫原理貴・小野寺かれん・藤井浩樹・土井徹
    • Organizer
      第66回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 欧州のSAILSプロジェクトにおける探究学習-燃料の単元を事例にして-2017

    • Author(s)
      板谷拓海・川上真・藤井浩樹
    • Organizer
      第66回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 身近でない気候環境や文化の理解を促す学習へ向けた学際的取り組み(日本列島との比較の視点でみるドイツの冬の気候と季節感を例とする大学での授業実践)2017

    • Author(s)
      加藤内藏進・加藤晴子・濱木達也・大谷和男
    • Organizer
      日本地学教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 季節サイクルの中での日々の変動や降水特性にも注目した気象・気候の学習プラン構築に向けて(ESD的視点の育成の観点から)2017

    • Author(s)
      加藤内藏進・才野博紀・森下秀城・松本健吾・槌田知恭・桑名佑典・杉村裕貴
    • Organizer
      日本地学教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「大陸形成史の中でみる現在の日本の気候環境」に関する教育学部での学際的授業の試み(季節サイクルに関する比較気候学的視点も交えて)2017

    • Author(s)
      加藤内藏進・宇野康司
    • Organizer
      日本地学教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ESD教育を視点とした音楽科と理科の連携-小中学校や大学教員養成課程での実践に向けて-2017

    • Author(s)
      加藤晴子・加藤内藏進
    • Organizer
      日本音楽教育学会第48回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンシー指向のドイツの初等理科―範例的な学習事例―2017

    • Author(s)
      宮野純次
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災以降の学生の防災意識の変化と防災教育に対する評価2017

    • Author(s)
      岩崎裕・能條歩
    • Organizer
      日本環境教育学会第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Vorstellungen zum Konzept der Radio-aktivitaet in Deutschland and Japan. In GDCP (Eds.). Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen (4 pages)2022

    • Author(s)
      Guler, U., Schrader, N., Fujii, H., & Bolte, C.
    • Publisher
      Gesellschaft fuer Didaktik der Chemie und Physik (Online publishing)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Towards the identification of ESD competencies required for pre-service science teachers. In Isozaki, T., & Sumida, M. (Eds.), Science education research and practice from Japan (pp.155-171)2021

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811627453
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 種々の極端現象の季節的背景への視点も意識した「日本の気象・気候」の学習に向けて、藤岡達也(編集代表)近年の自然災害と学校防災(Ⅱ)-持続可能な社会をつくる防災・減災、復興教育-(pp.196-206)2021

    • Author(s)
      加藤内藏進
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な開発目標のための教育-学習目標-(翻訳書)2020

    • Author(s)
      ユネスコ著、藤井浩樹・柴川弘子・大安喜一訳
    • Total Pages
      62
    • Publisher
      ユネスコ・岡山大学・ACCU
    • ISBN
      9789230001216
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 増補改訂版 人と自然をつなぐ教育-自然体験教育学入門-2020

    • Author(s)
      能條歩
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      NPO北海道自然体験活動サポートセンター
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 気候と音楽 学際的学習実践ハンドブック-ESD的視点から文化や環境を見る眼・感じる眼を育てる2020

    • Author(s)
      加藤晴子, 加藤内藏進
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 気候と音楽-歌から広がる文化理解とESD―2019

    • Author(s)
      加藤晴子・加藤内藏進
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] はぐくもう!自立型災害ボランティアマインド~自然災害と被災地支援~2019

    • Author(s)
      能條歩
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      NPO法人北海道自然体験活動サポートセンター
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] とぎすまそう!安全への感覚~里山活動でのリスク管理~2018

    • Author(s)
      能條歩・田中住幸
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      NPO法人北海道自然体験活動サポートセンター
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] あなたにもできる!環境教育・ESD2017

    • Author(s)
      能條歩
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      NPO法人北海道自然体験活動サポートセンター
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi