• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive study on construction of working paces for learning promoting creation and evolution of knowledge in a classroom

Research Project

Project/Area Number 17H02701
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Kageyama Kazuya  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60432283)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山 正孝  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30186837)
川合 紀宗  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20467757)
永田 良太  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10363003)
森田 愛子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)
松宮 奈賀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習作業空間 / 共創発カリキュラム / 数学教育 / 創発カリキュラム / 障害と負荷 / 数学科 / カリキュラム / 数学 / エナクティビズム / 教育学 / 科学教育 / 学習環境 / 研究方法論 / エナクティヴィズム / 身体化
Outline of Final Research Achievements

In order to construct the learning workspace theory that explains and enhances learning in a classroom, this study has been conducted through a threefold project: (i) a core theory that explains the generation and existence of knowledge, (ii) a methodology for designing effective learning spaces, and (iii) curriculum evaluation involving collaborative learning by a teacher and students.
As a result of these projects, the study proposed a co-emergent curriculum in a school subject learning. This refers to a series of interactive processes that occur together between a teacher and students. The central idea is that learning takes place when they collaboratively inquire some effective problem-solving strategies. This idea implies the possibility of new learning that is not only the acquisition or exploration of knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の提起する共創発カリキュラムは,数学を含む今後の教科学習のあり方を転換させる可能性を持つ。それは探究というよりもむしろ,学びたい対象を教師と生徒との相互作用によって随時定めていくという,個人としても集団としても,学びの本来的な自律性を保証するものである。
また,共創発カリキュラムは,知識の複雑さや多様性,柔軟性を直視する。何にしたがって生徒は教室で行為するのか,この広義の経験カリキュラムは,生徒の行為についての説明力を持つ。故に,教師に対して,教室でのリアルタイムの授業評価を行う視点を与える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Usefulness of Curriculum and Pedagogy Research2022

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 109-114

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.44.4_109

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Year and Date
      2022-03-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Overview of Subject Pedagogy Research: Interaction of Theory and Practice2022

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 69-73

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.44.4_69

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Year and Date
      2022-03-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カリキュラムリソースの使用による授業構想・評価の差異の分析2022

    • Author(s)
      青谷章弘,天野秀樹,西宗一郎,影山和也,北臺如法
    • Journal Title

      学部・附属学校共同研究紀要

      Volume: 48 Pages: 107-115

    • NAID

      120007038339

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 身体行為と言語の使用によって特徴づけられる数学の授業における考察対象の存在論的様相の変容―記号論的視座から見た「平方根の大小と近似値」の中学3年生の授業分析―2022

    • Author(s)
      影山和也,上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,山口武志
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学学習における志向性の働き―共創発カリキュラムの概念化可能性―2020

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      第53回秋期研究大会発表集録

      Volume: 53 Pages: 9-16

    • NAID

      40022494000

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Conceptualization of co-emergent curriculum in a mathematics lesson2020

    • Author(s)
      Kazuya Kageyama
    • Journal Title

      Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education(TSG60)

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における学習作業空間論に関する総合的研究-有意味世界の生起としての数学学習を捉える中核理論の提案-2019

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 25 Pages: 91-100

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Criteria for knowing a geometrical object: the enactivist perspective2018

    • Author(s)
      Kazuya Kageyama
    • Journal Title

      Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 187-194

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Individual and collective aspects of students’ mathematical noticing2018

    • Author(s)
      Kazuya Kageyama & Masataka Koyama
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th ICME-East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Volume: 1 Pages: 485-492

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学的対象が身体化される様相:関数関係を巡るグループ活動の分析2018

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      第6回春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 113-118

    • NAID

      40022277787

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Conceptualization of co-emergent curriculum in a mathematics lesson2021

    • Author(s)
      Kazuya Kageyama
    • Organizer
      International conference of mathematics education 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の在り方―身体論的視座からみた記号のクラスの変動分析―2020

    • Author(s)
      影山和也,上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会第53回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The importance of an interpretative framework used during a post-lesson discussion in a Lesson Study cycle: The case of mathematics2019

    • Author(s)
      Kazuya Kageyama
    • Organizer
      the 4th Conference of the World Association of the Lesson Studies
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学教育における学習作業空間論に関する総合的研究2019

    • Author(s)
      影山和也
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 有意味世界の生起としての数学学習:数学の学習と指導への現成主義的アプローチ2017

    • Author(s)
      影山和也
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「研究が進む」ことの意味2017

    • Author(s)
      影山和也
    • Organizer
      平成29年度日本数学教育心理研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 新・教職課程演習 第19巻 中等数学科教育2021

    • Author(s)
      礒田正美・影山和也
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003608
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 第7章 対象概念として図形を捉える(『新しい算数教育の理論と実践』)2020

    • Author(s)
      影山和也
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • ISBN
      4623091074
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 第3節 算数・数学科とはどのような教科か(『教科とその本質―各教科は何を目指し,どのように構成するのか―』)2020

    • Author(s)
      影山和也
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      4316804839
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 算数科において「深い学び」を実現するための理論と方策2017

    • Author(s)
      影山和也
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      広島大学附属小学校学校教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi