• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the construction of a consistent curriculum for elementary and junior high schools based on the development of competencies through the method of Narrative-Approach

Research Project

Project/Area Number 17H02703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

YOSHIKAWA Yukio  山口大学, 教育学部, 教授 (40220610)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿濱 茂樹  山口大学, 教育学部, 准教授 (00361973)
佐伯 英人  山口大学, 教育学部, 教授 (30457296)
藤上 真弓  山口大学, 教育学部, 講師 (40737566)
吉田 貴富  山口大学, 教育学部, 教授 (50274147)
坂東 智子  山口大学, 教育学部, 准教授 (60634764)
岸本 憲一良  山口大学, 教育学部, 教授 (90437616)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥10,790,000 (Direct Cost: ¥8,300,000、Indirect Cost: ¥2,490,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywords小中一貫カリキュラム / 資質能力 / 授業研究 / ナラティブ / 小中一貫 / カリキュラム / 単元デザイン / コンピテンシー / ナラティヴ / 教育課程
Outline of Final Research Achievements

This study is a perspective for systematically nurturing the competencies that acquire at each stage of elementary and junior high school through continuous and continual talking between teachers of the Faculty of Education and teachers of their affiliated schools. By setting out the method, we tried to contribute to the construction of a consistent curriculum for elementary and junior high schools that is attracting regional interest today. It is clear that the curriculum concept can be developed by associating the general competencies of many subjects with the viewpoints or concepts peculiar to one subject through the method of continuous talking about the actual lesson practice inductively, without making a grand theoretical hypothesis in advance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義は次の2点である。第一に、附属学校の教育実践研究が地域に大きく貢献できる内容になった点が挙げられる。この点は2019年度、附属光小中学校研究大会に参加した現職教員への6ヵ月後のフォローアップ調査における高評価からもうかがえる。第二に、附属学校を活用して学部教員が科研の研究を相互の協議で行うことにより、学部教員は学校の実態に即した研究が可能になり、附属教員は自校のみで展開する理論仮説に振り回されず、より広い視野から自校の教育実践研究を位置付けることができた点である。これは今日求められている教員養成学部と附属学校との望ましい関係といえる。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (38 results) (of which Open Access: 31 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 社会科授業における「問いの深化」ー2つの授業事例から探る-2021

    • Author(s)
      吉川幸男
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 70 Pages: 117-126

    • NAID

      120006978905

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育実践研究への「周辺参加」的接近~教職大学院「学校実習」から社会科教育研究へ2021

    • Author(s)
      吉川幸男, 青木達也, 西村祐一郎
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 51 Pages: 33-40

    • NAID

      120007089754

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中高の定番文学教材の系統性に関する一考察2021

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 70 Pages: 137-146

    • NAID

      120006978886

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「見る」を含む学習の系統性(3) ―竹取物語「天の羽衣」―2021

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 70 Pages: 127-136

    • NAID

      120006978906

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間を担う教師に求められる資質・能力の育成に関する研究-教職志望学生・若手教師を対象とした研修プログラムの実践から-2021

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学大学院東アジア研究科 『東アジア研究』

      Volume: 19 Pages: 1-26

    • NAID

      120007046157

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「行為と構造」から探る社会科授業展開の方略2020

    • Author(s)
      吉川幸男, 才宮大明, 岩本正信
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 69 Pages: 99-108

    • NAID

      120006797979

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『ひと』を意識した説明的文章の指導ー『批判読み』から『提案読み』へー2020

    • Author(s)
      岸本憲一良
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 583 Pages: 44-51

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語化能力と連動する「見る」力の系統的な育成―君は『最後の晩餐』を知っているか(中二)―2020

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      解釈

      Volume: 66巻5/6月 Pages: 2-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ナラティブ・アプローチによる小中一貫国語科カリキュラム開発研究2020

    • Author(s)
      坂東 智子, 住江めぐみ, 田中 章憲, 吉田 充寿, 作花 麗美
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 69 Pages: 127-136

    • NAID

      120006797982

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「見る」を含む学習の系統性(2) ー写真や絵画を見るときにはー2020

    • Author(s)
      坂東 智子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 69 Pages: 117-126

    • NAID

      120006797981

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 資質・能力の育成を図る生活科・総合的な学習の時間の授業づくりに関する研究Ⅱ2020

    • Author(s)
      藤上真弓・大塚進真・志賀直美・小林弘典・浦田敏明・前田昌平・岡崎智利
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 50 Pages: 19-26

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学び」を保障する総合的な学習の時間のあり方-地域への愛着を深めるカリキュラムにおいて-2019

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      生活科・総合の実践ブックレット

      Volume: 13 Pages: 88-101

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 資質・能力の育成を図る生活科・総合的な学習の時間の授業づくりに関する研究2019

    • Author(s)
      藤上真弓・土井裕美・志賀直美・小林弘典・浦田敏明・前田昌平・岡崎智利
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 48 Pages: 19-28

    • NAID

      120006816938

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「深い学び」に導く総合的な学習の時間の授業づくりについての研究2019

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 48 Pages: 179-188

    • NAID

      120006816954

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科「学習指導」の地平~「授業実践研究」の視座から2019

    • Author(s)
      吉川幸男・才宮大明・関本努・岩本正信
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 135-144

    • NAID

      120006718531

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業実践から探る小中一貫社会科カリキュラム~山口大学教育学部附属光学園の場合~2019

    • Author(s)
      吉川幸男・才宮大明・関本努・岩本正信
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 47 Pages: 181-190

    • NAID

      120006776633

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育におけるICT活用支援の実践と課題2019

    • Author(s)
      伊達寛幸・田中良研・中田充・阿濱茂樹
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 191-198

    • NAID

      120006718536

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 形成的評価を用いた知的財産学習における教育実践2019

    • Author(s)
      阿濱志保里・阿濱茂樹
    • Journal Title

      産学連携学

      Volume: 15(1) Pages: 50-55

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小・中一貫を視野に入れた文学的文章の指導(2)2019

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 171-180

    • NAID

      120006718534

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理論を実践につなぐ初等科生活のあり方~気付きの質を高める生活科の授業~2019

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 47 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 木材加工におけるけがき作業の改善2018

    • Author(s)
      岡村吉永・阿濱茂樹・平田直樹・伊藤文雄
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 60-3 Pages: 143-148

    • NAID

      130007772311

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ものづくり教育におけるカリキュラムマネジメントに関する研究2018

    • Author(s)
      森岡弘・阿濱茂樹・岡村吉永・澤本章・平田直樹・原田正憲
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 46 Pages: 31-37

    • NAID

      120006537178

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育原理と実践をつなぐ初等科生活のあり方~小学校第2学年の「栽培活動」において~2018

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 46 Pages: 147-156

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 未知の課題にも果敢に立ち向かう子どもを育む算数科の授業デザインについての研究2018

    • Author(s)
      佐田尾和史・藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 46 Pages: 229-236

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科学習過程における「二項対立的場面設定」の思考深化機能2018

    • Author(s)
      吉川幸男
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 127-136

    • NAID

      120006410897

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業実践から探る社会科で育てる資質能力2018

    • Author(s)
      吉川幸男・才宮大明・関本努・岩本正信
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 45 Pages: 65-74

    • NAID

      120006466826

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小・中一貫を視野に入れた説明的文章の指導2018

    • Author(s)
      岸本憲一良・坂東智子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 69-78

    • NAID

      120006410891

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小・中一貫を視野に入れた文学的文章の指導2018

    • Author(s)
      坂東智子・岸本憲一良
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 87-97

    • NAID

      120006410893

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 伝統的言語文化の授業作り(1)―傍注テキストの作成―2018

    • Author(s)
      坂東智子
    • Journal Title

      山口大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 45 Pages: 11-20

    • NAID

      120006466820

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] キャリアデザインカリキュラムの開発Ⅰ -生活科・総合的な学習の時間・特別活動 を中心として-2018

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 99-108

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] キャリアデザインカリキュラムの提案Ⅱ~グランドスキルを身に付けるという視点 から~2018

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 109-118

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業改善に向けた校内研修のあり方2018

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 45 Pages: 21-29

    • NAID

      120006466821

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中一貫教育をめざした学校評価の取組について2018

    • Author(s)
      前原隆志
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 36

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『探究読み』の入り口としての比べ読み2017

    • Author(s)
      岸本憲一良
    • Journal Title

      国語教育探究

      Volume: 30 Pages: 26-31

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科の本質を追い求めてこそ2017

    • Author(s)
      岸本憲一良
    • Journal Title

      山口国語教育研究

      Volume: 27 Pages: 7-8

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『共創的対話』をこそ2017

    • Author(s)
      岸本憲一良
    • Journal Title

      山口国語教育研究

      Volume: 27 Pages: 26-27

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『総合学習開発演習』による総合的な学習の時間へのとらえの変化についての研究2017

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 44 Pages: 1-10

    • NAID

      40021377113

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中一貫教育の動向と課題2017

    • Author(s)
      前原隆志
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 44 Pages: 31-40

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小中一貫教育研究に関 する一考察‐理科の授業について‐2019

    • Author(s)
      宮﨑洸佑・赤星冴・平子道生・藤永啓吾・佐伯英人
    • Organizer
      日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「見る」を含む学習の系統性(2)―絵画や写真を見るときには―2018

    • Author(s)
      坂東智子
    • Organizer
      第134回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「見る」を含む学習の系統性(3)―君は最後の晩餐を知っているか―2018

    • Author(s)
      坂東智子
    • Organizer
      第135回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] キャリアデザインカリキュラムの提案~『基礎的・汎用的能力』の土台を育むために~2018

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的な学習教育学会第27会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 山口大学教育学部ちゃぶ台方式研修への参加者の意識調査2018

    • Author(s)
      鷹岡亮・横山誠・大塚祐亮・藤上真弓・長友義彦・霜川正幸
    • Organizer
      平成30年日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における遠隔合同授業で身に付ける力と態度の整理について2018

    • Author(s)
      鷹岡亮・横山誠・大塚祐亮・藤上真弓・長友義彦・霜川正幸
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「見る」を含む学習の系統性―小中国語科教科書(光村)を中心に―2017

    • Author(s)
      坂東智子
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] キャリア教育を充実させるためのワークシートや表現物の工夫~総合的な学習の時間の学びの中で~2017

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的な学習教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生と若手教員の満足度評価から見たピア・サポートのあり方について -協働型研修『ちゃぶ台次世代コーホート』のプログラムの改善に向けて-2017

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      平成29年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫教育をめざした学校評価の取組について2017

    • Author(s)
      前原隆志
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『提案読み』による説明的文章の授業デザイン2021

    • Author(s)
      岸本憲一良・中野登志美監修、花岡一平・住江めぐみ
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi