Project/Area Number |
17H02710
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Rikkyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮崎 隆志 北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10190761)
舘岡 洋子 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (10338759)
渡辺 貴裕 東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (50410444)
内田 祥子 高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 准教授 (60461696)
川島 裕子 大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (60824068)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | 移民 / こども / パフォーマンス・アート / 学習 / 言語的多様性 / 文化的多様性 / 社会関係 / アイデンティティ / 言語的文化的多様性 / パフォーマンス・アーツ / 国際移動児 / 学習活動 / 発達支援 / リテラシー / パフォーマンスアーツ / 発達 / パフォーマンスアート |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop a learning practice program for linguistically and culturally diverse children with roots overseas that will give them hope and lead to their future development. As a developmental support activity to enrich self-expressive activities by incorporating performance arts such as theater, this study conducted workshops as an intervention study in collaboration with learning support practice communities for linguistically and culturally diverse Japanese children with overseas roots in Japan and overseas. In addition, a theoretical study group was organized and discussed to deepen understanding of the relevant field and art. In addition, we were able to develop new research methods, such as conducting workshops online.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本では言語的文化的に多様性をもつ子ども達に対する学習支援は依然学校が中心であり、方針もまだ十分定まっていない。北米を中心に行われている自己表現活動研究は個人の内的変化を問うが、本研究は個人だけでなく、仲間や指導者と共にある学習コミュニティをも視野に入れている点が新しい。さらに造形、演劇などのパフォーマンス・アートを用いた自己表現活動を組織することに重点を置いた発達支援実践の構築と理論化は日本には類例がない。本研究では、自分を他者に向けて表現できることが生活適応や教科学習を支える基盤意識の形成に重要であると考え、新たな学習支援理論の構築を目指した。
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