• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of learning materials for programming with systematics and cross curriculum in primary education

Research Project

Project/Area Number 17H02712
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima Institute of Technology

Principal Investigator

TAKENO Hidetoshi  広島工業大学, 情報学部, 教授 (80344828)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 和重  広島工業大学, 情報学部, 准教授 (10796022)
青木 真吾  広島工業大学, 情報学部, 准教授 (80364024)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Keywords初等教育 / プログラミング学習 / 教材開発 / 評価 / 光トポグラフィ / 視線計測 / 教育学 / 教科教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a model curriculum for programming learning that clarifies the achievement goal according to the developmental stage of the child, and to demonstrate its effect.
The following results were obtained. (1) Organized the significance and role of programming learning in Japan. (2) We have developed the learning tasks and evaluation criteria expected for programming learning. (3) Developed a curriculum, content of teaching materials and teaching methods for systematic cross-curricular programming learning. (4) The effectiveness of the teaching material contents and the teaching method of the developed programming learning was verified. (5) The effectiveness of the curriculum, the contents of teaching materials, and the teaching method of systematic cross-curricular programming learning was obtained.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,学習者の学習過程を視線,脳血流計測結果をもとにしたタスク分析から,プログラミング学習教材の有効性を明らかにする研究であり,プログラミングのつまずきなどを深層心理の分析に踏み込んで,学習教材を検証することはこれまでに例がなく,学校教育におけるプログラミング学習の質を保証するための新しい実証方法のモデルとして期待される。
また,系統的な教科横断型プログラミング学習のモデルカリキュラムを検討する研究であり,我が国のプログラミング学習と諸外国における共通点や相違点を探ることで,これからの時代に求められる我が国のプログラミング学習のあり方に大きな示唆を得ることができる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Evaluation of programming learning materials by brain measurement and eye tracking analysis2019

    • Author(s)
      竹野 英敏、島田 陽介、有田 泰記
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 6 Pages: 5-8

    • DOI

      10.14935/jsser.33.6_5

    • NAID

      130007655460

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-06-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 視線,NIRSを用いたプログラミング教材SWITCHED ON Computing 日本版「うちゅうひこうしになってみよう」の評価2019

    • Author(s)
      竹野 英敏, 島田 陽介, 有田 泰記
    • Organizer
      日本科学教育学会中国支部
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 簡易脳波計による小学校プログラミング教材 「宇宙飛行士になってみよう」学習時の評価2019

    • Author(s)
      竹野英敏,戸崎聡
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 簡易脳波計による小学校プログラミング教材 「トレジャーハンターになってみよう」学習時の評価2019

    • Author(s)
      竹野英敏,戸崎聡
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Japan's junior high school technology education: history, present condition, and future2019

    • Author(s)
      Hidetoshi Takeno
    • Organizer
      2019 International Symposium on Technology Education in Schools
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 簡易脳波計による小学校プログラミング教材「宇宙飛行士になってみよう」学習時の評価2018

    • Author(s)
      竹野英敏,戸崎 聡
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 簡易脳波計による小学校プログラミング教材「トレジャーハンターになってみよう」学習時の評価2018

    • Author(s)
      竹野英敏,戸崎 聡
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi