Project/Area Number |
17H02713
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Seki Ayumi 北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10304221)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
橋本 竜作 北海道医療大学, リハビリテーション科学部, 教授 (00411372)
内山 仁志 島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (60348604)
谷中 久和 鳥取大学, 地域学部, 准教授 (60548907)
奥村 安寿子 東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任研究員 (60749860)
小枝 達也 国立研究開発法人国立成育医療研究センター, こころの診療部, 部長 (70225390)
柳生 一自 北海道大学, 大学病院, 特任助教 (90597791)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
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Keywords | 限局性学習症 / 発達性ディスレクシア / 縦断研究 / 脳機能計測 / 遺伝子 / 学習障害 / 縦断調査 / 事象関連電位 / 脳機能画像検査 |
Outline of Final Research Achievements |
Three groups of children, school-age, late school-age to junior high school (follow-up study after RTI-model intervention), and adolescents (college students) were investigated using questionnaires, literacy assessments, cognitive psychological tests, and neurophysiological methods. In addition, a genetic search was conducted to elucidate the biological background. In the school-age group, eye movement measurements and event-related potentials were used to confirm changes in brain function during reading proficiency in school-age period. The follow-up study revealed a relationship between pre- and post-intervention reading performance and improvement, as well as between Japanese and English phonological awareness and acquisition of English literacy. In the adolescent group, an association between English learning difficulties and Japanese reading difficulties was suggested. The genetic analysis revealed a gene mutation in one family, which has been reported in other foreign families.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通し、限局性学習症(発達性ディスレクシア)の学童期から青年期にかけての発達軌跡の一端を明らかとすることができた。このことは、学童期に発見された発達性ディスレクシアに対し長期的視点に立った支援を行う上で有用な知見を提供する。神経生理学的研究については、感染拡大のために困難のある群を対象とした研究が行えなかったが、困難のない日本人母語話者の仮名および第二言語である英語の読み習熟に関する脳機能の変化を明らかにすることができた。この点も本研究の学術的な意義である。
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