Project/Area Number |
17H03354
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Architectural environment/Equipment
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山口 容平 大阪大学, 工学研究科, 准教授 (40448098)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | スマートコミュニティ / シミュレーション / エネルギー計画 / 電気自動車 / HEMSデータ / 居住者特性 / ゼロエネルギーコミュニティ / スマートシティ / 住宅エネルギー / 都市エネルギー / 要件整理 / 事例調査 / 評価指標 / 都市計画 / 環境調和型都市基盤整備・建築 / 最終需要モデル / 多目的評価 / 都市エネルギーシステム |
Outline of Final Research Achievements |
The requirements that the smart community should have is defined and the planning procedure for the smart community is proposed. In addition, simulation model that can evaluate its energy performance is developed, and the effect of technologies, impact of changes of household members and impact of climate conditions on energy performance, and energy supply continuity in the event of a disaster, etc. were quantitatively evaluated. In addition, the energy performance of the smart community planned in Osaka prefecture was evaluated before planning, and detailed measurement data of actual energy consumption is acquired after completion. With the detailed energy utilization characteristics of each household obtained by interview, we conducted a detailed verification of the prediction model and examined the potential of further energy saving.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国際エネルギー機関による国際共同研究(IEA-Annex63)を通じて都市計画学の分野にエネルギー計画の要素を融合させるための要件表や計画プロセスを整理した点については学術的に大きな意義があると考えている。また、家庭用エネルギー最終需要モデルを改良し、コミュニティのエネルギー性能、電力ロードカーブを評価できるエネルギーシミュレーションモデルを構築し、燃料電池の効果、電気自動車の普及の影響、経年による居住者校正変化の影響、マイクログリッドによる電気自動車電力需要や太陽光発電の余剰電力の融通など、今後のスマートコミュニティ計画上重要な情報を提供できた点は社会的な意義が高い。
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