Project/Area Number |
17H03500
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Naval and maritime engineering
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Research Institution | National Institute of Maritime, Port and Aviation Technology |
Principal Investigator |
Fujiwara Tomo 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (70511591)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
和田 良太 東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 講師 (20724420)
尾崎 雅彦 東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 特任教授 (30529706)
正信 聡太郎 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (80373413)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | 水中線状構造物 / ライザー / 水槽実験 / 渦励振 / 挙動推定手法 / 2円柱 / 水槽試験 / 海中・海底工学 / 海洋開発 / 線状構造物 / 流力弾性現象 |
Outline of Final Research Achievements |
This project shows experimentally the behavior of two pipes when they were arranged close to each other by behavior measurement experiment and fluid force measurement experiment, taking the riser system of two main tubes whose application to the development of seafloor massive sulfide (SMS) was examined. In addition, the behavior estimation simulation based on the experimental result was made. As a result, it was shown that vibration and motion which can be generated when two pipes were arranged close to each other can be classified into four patterns of (1) predominant translational motion, (2) approaching and separation, (3) torsional motion, and (4) superposition of approaching and separation and torsional motions. The numerical simulations can be estimated the behavior of two pipes except for the case where the motion is superimposed.These results are expected to be used in the safety evaluation and basic design of the riser system using two main pipes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの研究では1本の管の挙動を推定することは可能であったが、本研究により2本の管が近接配置された場合に、特有の運動が発生することを実験的に示した。また、従来のシミュレーション手法を応用した挙動推定手法を開発し、部分的ではあるが適用可能であることを示した。 これらの成果は海底鉱物資源開発だけでなく、油・ガスの生産や洋上天然ガス生産システムなど海洋開発の分野において広く利用できることが見込まれる。また、線状構造物という観点であれば橋梁をつるすワイヤーや送電線なども含めて成果が利用できると考えられる。
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