Project/Area Number |
17H04432
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Yokohama City University |
Principal Investigator |
AKASE Tomoko 横浜市立大学, 医学部, 教授 (50276630)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐武 利彦 横浜市立大学, 附属市民総合医療センター, 准教授 (60271318)
槇原 弘子 横浜市立大学, 医学部, 講師 (00708696)
崔 吉道 金沢大学, 附属病院, 教授 (40262589)
寺内 康夫 横浜市立大学, 医学研究科, 教授 (40359609)
土肥 眞奈 (菅野) 横浜市立大学, 医学部, 准教授 (50721081)
柳田 俊彦 宮崎大学, 医学部, 教授 (60295227)
伊吹 愛 横浜市立大学, 医学部, 講師 (60738805)
叶谷 由佳 横浜市立大学, 医学部, 教授 (80313253)
柏木 聖代 東京医科歯科大学, 医学部, 教授 (80328088)
嶋田 努 金沢大学, 附属病院, 准教授 (90409384)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,730,000 (Direct Cost: ¥12,100,000、Indirect Cost: ¥3,630,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
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Keywords | 看護学教育 / 薬理学教育 / 看護薬剤学 / 与薬 / 看護学 / 薬理学 / 教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Now that nurses are required to have advanced knowledge of medication, we have established a systematized model of nursing pharmacy (educational content) from undergraduate to graduate school that integrates care and cure, and aims at practical ability to comprehensively view patients and consider optimal methods of administering medications. (1) Propose educational content on medication support that includes patients' lives and experiences and the lack of medication information and knowledge; (2) Basic pharmacology knowledge is necessary, and further education is needed to connect it to the knowledge needed in clinical practice and make it understood; (3) Continuing education in pharmacology is needed after university graduation;(4) Understanding and sufficient study of the need for pharmacokinetics to evaluate drug efficacy is necessary; (5) Build thinking skills through evidence generation on methods of drug administration and education on the methodologies used.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果より、看護師が患者個人の身体や生活状況等に応じた包括的な判断のもと、最大薬理効果を得ることができる個別に適した与薬ケアを行うことができる。また、看護師が患者の薬に対する理解と誤った対応の解離を埋めることができ、安全な服薬支援ができる。さらに本教育成果により、看護師の与薬方法に対する多彩な経験から自らエビデンスや新たな知見を生み出し医療に提案できる能力が身につく。
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