• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on processes and effects of elementary and secondary education for future social lives in Northern Europe

Research Project

Project/Area Number 17H04568
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Fujimura Nobuyuki  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (20270861)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺川 志奈子  鳥取大学, 地域学部, 教授 (30249297)
渡邊 あや  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (60449105)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥14,170,000 (Direct Cost: ¥10,900,000、Indirect Cost: ¥3,270,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords北欧 / フィンランド / 汎用的コンピテンス / 友人観 / 概念的理解 / 教育課程基準 / 教科統合型学習 / 初等中等教育 / 教科教育学 / 発達心理学 / 対人関係枠組み / 日常的事象 / 教科学習 / 比較教育学 / 社会性 / 社会生活 / 深い理解 / 授業観 / 面接調査 / 記述型課題 / 教育系心理学 / コンピテンス
Outline of Final Research Achievements

This study examined "Education for future social lives" in elementary and secondary schools in Northern European countries such as "Phenomenal learning across school subjects" in Finland from the viewpoints of comparative education, subject-matter learning, and social and cognitive development. It has been appeared that the education has been devised in each country's educational culture and has been introduced for the purpose of developing students' generic competences necessary for solving contemporary problems, that it has been embodied in classroom learning processes and textbooks which are characterized by utilizing and connecting students' various knowledge of different school-subjects and of everyday experiences, and that it has some effects on children's social development such as their views of friends and on their thinking processes and deep conceptual understanding.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在,OECD加盟国など多くの国で,多様な知識を関連づけた深い理解や,教科を越えた問題解決力や協調性,自律性など汎用的コンピテンスの育成が目指されており,日本でも2017年の学習指導要領改訂により子どもの資質・能力の育成を目標とした「主体的・対話的で深い学び」や教科横断的学習等が重視されている。フィンランドなど北欧における「社会生活に活きる教育」の背景,様相,効果に関する本研究の成果は,今後の国際的な教育動向や日本の教育のあり方に示唆を与えうるという社会的意義を有すると考えられ,また,比較教育学・教科教育学・発達心理学を統合した学際的研究の知見と方法論を示す点で学術的意義を有すると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Int'l Joint Research] Tampere University/University of Turku(フィンランド)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Future Prospect of "Nordic model" in Finnish Basic Education2020

    • Author(s)
      渡邊 あや
    • Journal Title

      Japanese Journal of Northern European Studies

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 27-38

    • DOI

      10.24579/janes.16.0_27

    • NAID

      130008060976

    • ISSN
      1880-2834, 2433-4596
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界の学力調査-諸外国の学力ガバナンスと学力調査-第5回フィンランドにおける学力調査2017

    • Author(s)
      渡邊あや
    • Journal Title

      シナプス

      Volume: 59 Pages: 32-37

    • NAID

      40021393345

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける 資質・能力の育成と 学習のアプローチ -学習の個別化と協働的な学びを中心として-2021

    • Author(s)
      渡邊あや
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 北欧の教育再発見(渡邊あや フィンランドの「村の学校」の行方 pp.45-48)2023

    • Author(s)
      中田 麗子、佐藤 裕紀、本所 恵、林 寛平、北欧教育研究会
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355634
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『諸外国の教育課程改革の動向』(渡邊あや「第2章 教育課程の概要 5フィンランド」)2022

    • Author(s)
      国立教育政策研究所編
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『諸外国の教育課程改革の動向』(渡邊あや「第3章 教育課程改革の諸課題 1カリキュラム・オーバーロード フィンランド」)2022

    • Author(s)
      国立教育政策研究所編
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『諸外国の教育課程改革の動向』(渡邊あや「第3章 教育課程改革の諸課題 4教科等横断的な学習・現代的な諸課題 フィンランド」)2022

    • Author(s)
      国立教育政策研究所編
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「知的障害のある子どもとともに学ぶ」を考える-北欧の実践を踏まえて-(渡邊あや「第4章 フィンランドにおける知的障害のある子どものインクルーシブ教育の実際」)2019

    • Author(s)
      国立特別支援教育総合研究所
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863714892
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 発達心理学[第2版]―周りの世界とかかわりながら人はいかに育つか―(藤村宣之「5章 児童期1:思考の深まり」)2019

    • Author(s)
      藤村 宣之(編著)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084630
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] カリキュラム・マネジメントと授業の質保証:各国の事例の比較から(渡邊あや「フィンランドのカリキュラム・マネジメントと授業の質保証」)2018

    • Author(s)
      原田 信之、田村 知子、森 久佳、冨田 福代、細尾 萌子、渡邊 あや、野澤 有希、池田 充裕
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830242
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 協同的探究学習で育む「わかる学力」-豊かな学びと育ちを支えるために-2018

    • Author(s)
      藤村 宣之、橘 春菜、名古屋大学教育学部附属中・高等学校
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082735
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 諸外国の教員養成における教員の資質・能力スタンダード』(平成29年度国立教育政策研究所プロジェクト研究調査研究報告書(「次世代の学校」における教員等の養成・研修、マネジメント機能強化に関する総合的研究))(渡邊あや「第4章 フィンランド」を単独執筆)2018

    • Author(s)
      国立教育政策研究所
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi