Multi-sensory display interface using percutaneous electrical stimulation.
Project/Area Number |
17H04690
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Human interface and interaction
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Research Institution | The University of Tokyo (2018-2019) Meiji University (2017) |
Principal Investigator |
Aoyama Kazuma 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 助教 (60783686)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
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Keywords | 経皮電気刺激 / バーチャルリアリティ / 前庭電気刺激 / 味覚電気刺激 / 嗅覚電気刺激 / 触力覚電気刺激 / ヒューマンインタフェース / インタフェース / 神経刺激 / 感覚提示ディスプレイ / 情動 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop the multi-sensory display interface using percutaneous electrical stimulation (PES). This study was targeting vestibular, visual, haptic, olfactory, and taste sensation. Through this study novel PES methods were developed, e.g., (i) taste stimulation which can continuously enhance and suppress taste about five basic taste, (ii) haptic PES system which can replicate the hard and soft object in the midair, (iii) VR application using muti-pole galvanic stimulation, (iv) galvanic sight stimulation which shows simple diagram, and face mask type multi-sensory display interface contains all of technologies developed in this study.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では独自で提唱している「電流経路仮説」に沿って電気刺激を設計し,その効果を心理物理実験によって検証するという仮説検証型のサイエンス研究により,工学的に意義のある刺激手法の設計を達成している.よって,この研究には電流経路仮説の妥当性を支持するという科学的意義と,その検証過程において得られた新たな刺激により,軽量・安価・小型な経皮電気刺激手法を用いた感覚ディスプレイ技術の高度化という工学的意義がある. また,本研究の成果が社会に認知され始め,学会の招待講演や国内外の技術シーズ展示会,ひいては,産業フェーズ展示会においてもPES技術のアウトリーチができたことには,社会的な意義があった.
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Report
(4 results)
Research Products
(20 results)