Advancement of Vision Augmentation via Optical See-Through Head-Mounted Displays and Vision-Adaptive Image Processing
Project/Area Number |
17H04692
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Human interface and interaction
|
Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Itoh Yuta 東京工業大学, 情報理工学院, 助教 (10781362)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥24,310,000 (Direct Cost: ¥18,700,000、Indirect Cost: ¥5,610,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
|
Keywords | 拡張現実感 / AR / HMD / 光学遮蔽 / 可変焦点 / 視覚拡張 / 光学透過型 / 光学シースルーHMD / ヴァーチャルリアリティ / 人間拡張 |
Outline of Final Research Achievements |
We have made the following major achievements toward the realization of visual augmentation technology using augmented reality (AR) with optical see-through HMDs. # A new spatial image projection technology using a Beaming Projector (Achievement 1).# New image presentation technology using color subtraction (2, 3, 15). # A new spatial calibration method using deep learning that takes into account the viewpoint position.(10). # Comprehensive survey papers and tutorials on spatial calibration methods(6,13). # Research on depth perception of retinal projection images(8). # Glasses that correct colors according to the color vision characteristics(Achievement 9). # Glasses that can be programmed to a specific power (4) # A new AR image expression method to realize HDR(4). # A new AR image expression method to realize HDR(5)# See-through HMD to realize optical cloaking in combination with the background(7)
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、AR技術を応用しウェアラブルディスプレイによって視覚を賢く補助する視覚拡張技術の基礎を開拓した。視覚拡張の研究ではディスプレイ技術の基礎研究から、実用を見越した応用的研究までを多岐に扱うことが望ましい。本研究ではARディスプレイ技術の根本的問題である位置合わせ問題に関しては、包括的サーベイから深層学習を用いた新しい校正手法の提案まで扱った。視覚特性推定関しては特に網膜投影ディスプレイに関する新しい知見を獲得した。最後に応用である視覚特性適応画像処理手は、色覚を始めとする様々な視覚機能を補助する技術のコンセプト実証を行った。こうした成果は今後の視覚拡張技術の発展に寄与すると考えている。
|
Report
(4 results)
Research Products
(19 results)