• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Self-licensing in everyday life: An analysis based on the implicit theory of willpower

Research Project

Project/Area Number 17H06494
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Social psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Sakurai Ryosuke  北海道教育大学, その他部局等, 特任講師 (20802961)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords自己制御 / セルフ・ライセンシング / 意志力 / 暗黙理論
Outline of Final Research Achievements

This research tested whether the individual differences of the implicit theories of willpower (lay theories about whether willpower is limited or non-limited) influence the occurrence of self-licensing (prior justification for self-control failure) in everyday life outside of the laboratory. Concretely, after developing a Japanese version of the Implicit Theory of Willpower for Strenuous Mental Activities Scale (ITW-M), panel surveys were conducted focused on procrastinations in a practice teaching. As a result, although the individual differences of the implicit theories of willpower were not significantly relevant to the actual procrastinations and performances in the practice teaching, the students who affirmed the limited theory about willpower had the general tendency to procrastinate more frequently than those who affirmed the non-limited theory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果としてまず、意志力の暗黙理論の日本語版尺度を作成し、オープンアクセスジャーナルにて発表したことが挙げられる。このことは、今後、意志力の暗黙理論研究を日本人を対象におこなう際の足掛かりを築いた点で学術的意義は大きいと言える。さらに本研究は、セルフ・ライセンシングの生起を生態学的妥当性の高い(日常場面に近い)形で検証するため、教育実習中の先延ばし行動に着目した調査を実施した。結果は予測を完全に支持するものではなかったものの、本研究の試みは、人々が、より充実した社会生活を営むために必要な自己制御過程の解明に対して一定の示唆を与えた点で学術的/社会的意義はあると考える。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 7 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Development of a Japanese Version of the Implicit Theory of Willpower for Strenuous Mental Activities Scale (ITW-M)2019

    • Author(s)
      櫻井良祐・渡辺匠
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 27 Issue: 3 Pages: 259-262

    • DOI

      10.2132/personality.27.3.9

    • NAID

      130007610847

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2019-03-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] やり抜く力は入学者選抜に応用可能か?―簡易版Grit Gridを用いた客観的なGrit測定の試み―2018

    • Author(s)
      櫻井 良祐・渡辺 匠
    • Journal Title

      第7回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 32-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成系大学における教員志望動機の回復と規定因2018

    • Author(s)
      渡辺 匠・櫻井 良祐
    • Journal Title

      第7回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 26-31

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The effect of goal attainability on conserving regulatory resources2017

    • Author(s)
      Ryosuke Sakurai, Takumi Watanabe, Kaori Karasawa
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 15 Issue: 2 Pages: 87-92

    • DOI

      10.4189/shes.15.87

    • NAID

      130006295373

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育場面における自由意志信念の効果:実習後の大学生を対象とした実証的検討2017

    • Author(s)
      渡辺 匠・櫻井 良祐・樋口 収・半澤 礼之・蛭田 眞一
    • Journal Title

      第6回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 106-111

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] やり抜く力が学びを促す:Gritが学業達成に与える影響2017

    • Author(s)
      櫻井 良祐・渡辺 匠・樋口 収・半澤 礼之・蛭田 眞一
    • Journal Title

      第6回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 112-117

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育実習生の学習意欲、ソーシャルスキル、メタ認知の経年変化と教育実習前検定の効果:教育実習前CBT教育実習前支援アンケートを用いた検討2017

    • Author(s)
      林 美都子・櫻井 良祐・半澤 礼之・蛭田 眞一・松橋 博美・渡辺 匠
    • Journal Title

      第6回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 128-133

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 活発な精神的活動に対する意志力の暗黙理論尺度(ITW-M)日本語版の作成2018

    • Author(s)
      櫻井 良祐・渡辺 匠
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] やり抜く力は入学者選抜に応用可能か?―簡易版Grit Gridを用いた客観的なGrit測定の試み―2018

    • Author(s)
      櫻井 良祐・渡辺 匠
    • Organizer
      第7回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成系大学における教員志望動機の回復と規定因2018

    • Author(s)
      渡辺 匠・櫻井 良祐
    • Organizer
      第7回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成大学におけるIRの開発と展開2017

    • Author(s)
      半澤礼之・武寛子・早坂めぐみ・城戸楓・蛭田眞一・松橋博美・林美都子・渡辺匠・櫻井良祐・京免徹雄・岩田康之・高橋登・辻岡強・仲矢史雄
    • Organizer
      教員養成ルネッサンスから教員養成イノベーションへーHATOプロジェクトの成果を問う!
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳ジレンマ問題で道徳判断と行動選択の差を生じる要因の検討:自己制御と共感2017

    • Author(s)
      榊原瑞清・櫻井良祐・橋本剛明・唐沢かおり
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第64回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成系大学における IR に基づく教育改善方策に関する一考察:HATO プロジェクト・IR 部門による調査結果から2017

    • Author(s)
      武寛子・蛭田眞一・松橋博美・半澤礼之・林美都子・渡辺匠・櫻井良祐・京免徹雄・岩田康之・早坂めぐみ・高橋登・辻岡強・城戸楓・仲矢史雄
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of trait self-control on people's decisions toward moral dilemmas2017

    • Author(s)
      Hashimoto, T., Sakurai, R., Shiraiwa, Y., & Karasawa, K.
    • Organizer
      The Asian Association of Social Psychology 2017 Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育実習前CBT教育実習前検定が教育実習の事前準備に与える影響:教育実習前CBT教育実習前支援アンケートを用いた測定2017

    • Author(s)
      林美都子・松橋博美・櫻井良祐・半澤礼之・蛭田眞一・渡辺匠
    • Organizer
      高等教育質保証学会第7回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習生の学習意欲、ソーシャルスキル、メタ認知の経年変化と教育実習前検定の効果:教育実習前CBT教育実習前支援アンケートを用いた検討2017

    • Author(s)
      林美都子・櫻井良祐・半澤礼之・蛭田眞一・松橋博美・渡辺匠
    • Organizer
      第6回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] やり抜く力が学びを促す:Gritが学業達成に与える影響2017

    • Author(s)
      櫻井良祐・渡辺匠・樋口収・半澤礼之・蛭田眞一
    • Organizer
      第6回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育場面における自由意志信念の効果:実習後の大学生を対象とした実証的検討2017

    • Author(s)
      渡辺匠・櫻井良祐・樋口収・半澤礼之・蛭田眞一
    • Organizer
      第6回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi