City Promotion and Awareness of New Residents in Local Governments
Project/Area Number |
17H06495
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Otaru University of Commerce |
Principal Investigator |
MASATERU NOGUCHI 小樽商科大学, アドミッションセンター, 准教授 (40808557)
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Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | シティプロモーション / パブリックリレーションズ / 行政広報 / 移住 / 愛着 / 地方創生 / シティパブリックリレーションズ / PR / 広報 / 関係人口 / 広報・PR / 広報評価 / 社会関係資本 / 広報効果測定 / 定住 |
Outline of Final Research Achievements |
This study has discussed the evaluation of city promotion. currently the evaluation of city promotion is commonly based on the number of new residents. However, is this approach to evaluation correct? This study raised the new evaluation by awareness of new residents.The research about Higashikawa Town and HIgashikagura have showed that new residents who used city promotion had relatively higher attachment to their community. In addition, attachment to their community had effect on awareness of social participation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地方創生が重視されるなか,移住者数を重視する従来のシティプロモーション評価とは異なり,どのような移住者を獲得したのか、それは地域の担い手となるような移住者なのかという移住者の質を重視した評価手法を提起し,かつ北海道東川町および東神楽町を対象に実践した。移住者数を重視したシティプロモーション評価は,今後人口が減少するパイの奪い合いの中では不毛であり,移住支援金などで移住者を釣っていては地域のフリーライダーを生み出す可能性もある。本研究成果は評価手法の提起という学術的意義のみならず,実務においてもPDCAの実践やより戦略性のあるシティプロモーションの実現につながるものである。
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Report
(3 results)
Research Products
(4 results)