A research on the teacher evaluation based on the MBO:The relevance of teachers capability improvement and personnel management
Project/Area Number |
17H06509
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
LAI YITING 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 助教 (80805341)
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Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 教員評価 / 目標管理手法 / 教育委員会 / 教員人事 / 成果主義 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we focused on the teacher evaluation based on the Management By Objectives(MBO) how it is operated for teachers capability improvement and personnel management. In the first year, we clarified the significance and issues of performance-based pay system for civil servant. In the final year, we investigated how a municipal board of education operated teacher evaluation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2014 年地公法改正によって、教員評価が人事管理に連結されたことで、日本の教職員人事評価制度は法的確立の段階に至ったと捉えられるので、この確立過程の実態に即して課題を析出することは大きな意義があると考える。追究の視点としても、目標管理手法による教員評価制度を人事管理ツールとしての運用に着目し、2016年11月には教育公務員特例法改正によって、各都道府県で「教員育成指標」の作成が課されることとなり、教職員人事評価における評価内容・項目のあり方も検討対象として、次の次ステージに入ることが予想される。そのため、本研究が進める教育委員会の実態に即した基礎的作業は、よりいっそう意義あるものと考える。
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Report
(3 results)
Research Products
(2 results)