• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Immigrant Integration in Germany : Focusing on Immigrant parent's aspirations for their children

Research Project

Project/Area Number 17H06667
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Fukawa Ayumi  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 助教 (80799114)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsドイツ / 移民の親 / 教育期待 / 受け入れ社会のまなざし / 教育社会学 / 移民の子ども / 排除 / 差別 / 世代間社会移動 / 社会統合 / 移民の統合 / 移民問題 / 比較教育学
Outline of Final Research Achievements

This research analyzes the integration problem of immigrants in Germany based on the field study in elementary school, from the perspective of immigrant parents' educational aspirations for children.
The school has newly cooperated with social education (outside the school area) and has implemented a project with parent-child participation(non-formal education). Through the facilitator, the scene is closed up, that the migrant parents suffering over their child education. As a result, this research was able to confirm the process of changing the negative view to the immigrants(“indifference to education”) from the receiving society (teachers) .

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでドイツでは「無関心な親」として、移民の親に対して学校現場では否定的なまなざしが向けられがちであり、統合問題は「移民の」問題として位置づけられる傾向がある。しかし、本研究を通して移民の親の教育をめぐる多様な姿が明らかとなり、移民家庭に対する教師のまなざしが刷新されていくプロセスの一端を示すことができた。
本研究からは、移民の子どものみを対象にするのではなく、その親をも議論に含みこむことで、受け入れ社会の姿勢を問い直すことにつながることが示唆される。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教育をめぐる学校・家庭・学校外の関係性の変容:ドイツ・ブレーメン州における移民集住地域の終日学校を事例に2018

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 102集

    • NAID

      130007808404

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ドイツにおける移民の社会統合をめぐる問題:中国系移民とベトナム系移民への着目から2018

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける教育と『多様性』:対応しなければならない課題としての『差異』に着目して2017

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける貧困・格差と学力をめぐる問題:進む学校の終日化と問い直される役割分担のあり方2017

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Organizer
      フォーラムドイツの教育
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 移民の子どもと世代間社会移動2018

    • Author(s)
      OECD編著、木下 江美、布川 あゆみ、斎藤 里美訳
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750347175
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現代ドイツにおける学校制度改革と学力問題:進む学校の終日化と問い直される役割分担のあり方2018

    • Author(s)
      布川あゆみ
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      4771029652
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 移民の子どもと学校:統合を支える教育政策2017

    • Author(s)
      OECD編著、布川あゆみ・木下江美・斎藤里美監訳
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      475034530X
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi