Empirical study on dynamics of product legitimacy
Project/Area Number |
17H06688
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Kyoritsu Women's University (2018) Hitotsubashi University (2017) |
Principal Investigator |
Iijima Sotaro 共立女子大学, その他部局等, 専任講師 (90801994)
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Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 商学 / マーケティング / 正当性 / 価値規範 / ことば / 経営学 / 消費者行動 / 価値 |
Outline of Final Research Achievements |
This study attempts to analyze the dynamic change process of both product legitimacy and industry-wide value norms. The conclusion is as follows. (1)In order to advance marketing research that clarifies the dynamic nature of the market, it is likely that analysis focusing on the discourses about products and value norms will be useful while adopting the perspective of market evolution.(2)Changes in the meaning of a new product may occur through interactions with existing value norms. And, the existing dominant value norms are revised throughout the industry through the interactions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果がマーケティングと正当性に関わる研究領域に対する貢献として期待されるのは,次の2点である。すなわち第1に,マーケティング研究やその他一部の経営学研究においてこれまで議論されてきた進化概念の貢献/限界について,近年の文化進化論をはじめとする領域の成果を視野に入れながら検討し,それらをふまえた新たな視角が市場における価値規範の変化という集合現象を捉える際の有用性を指摘した。第2に,既存研究で十分に分析されてきたとはいえない,製品に対する人々の認識を示すことばの変化に着目しながら,新製品の意味と業界全体の価値規範が変化していく過程について,実証的な手法に基づいて記述したことである。
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Report
(3 results)
Research Products
(4 results)