• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Possibilities and Challenges of Institutional Establishment in the articulation between upper secondary schools and universities:Focusing on Advanced Placement Program in the USA

Research Project

Project/Area Number 17H06781
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

GUO XIAOBO  京都大学, 教育学研究科, 助教 (90808396)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords高大接続
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the policy trends and the characteristics of Articulation between Upper Secondary Schools and Universities program in the USA. As a specific example, we focused on the Advanced Placement (AP) in Arkansas, USA. We examined support policies for districts, schools and students, and policies for improving the quality of AP teachers in Arkansas.
In addition, in order to investigate AP acceptance, we visited Utah University, which is an AP participating university, and also visited R High School in Salt Lake City, Utah, which is an AP implementation school.We examined the characteristics of AP system design, the way of policy support, and the role and function of universities for AP in Utah, USA.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が米国におけるAPの実施について、高校、大学、政策関係者などへの訪問調査を行った。本研究の成果は日本の高等教育政策に対する理論的示唆だけでなく、その成果を実践にも結び付けることができると期待する。本研究は、大学からの高大接続プログラムに対する評価を念頭に、教員研修を含めた組織の特徴全体を明らかにするものであり、日本に限らずアジア地域の高大接続研究において新規性がある。さらに本研究の成果は、中国、日本以外のアジア地域においても効果的な高大接続を検討する際に有用であると考えており、将来的には高大接続プログラムの国際化を通した留学生受け入れ政策の充実にも貢献するものとして期待できると考える。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 高大接続における大学の役割と機能―米国のAdvanced Placementプログラムに焦点を当ててー2019

    • Author(s)
      郭 暁博
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第65号 Pages: 429-441

    • NAID

      120006604556

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] <Notes>An Attempt to Realize the Future Reform of Articulation Between Upper Secondary Schools and Universities: Focusing on the introduction of AP in China2018

    • Author(s)
      郭 暁博
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: 3 Pages: 94-100

    • DOI

      10.14989/JERRA_3_94

    • NAID

      120006542083

    • ISSN
      2433-2356
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「米国における高大接続の促進政策 ―アーカンソー州のAdvanced Placementに注目して―」2018

    • Author(s)
      郭 暁博
    • Journal Title

      『地域連携教育研究』

      Volume: 第2号 Pages: 27-39

    • NAID

      120006497377

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「米国における高大接続を担当する教員の研修制度の役割と影響 ―AP(Advanced Placement)プログラムを対象とする事例調査から―」2018

    • Author(s)
      郭 暁博
    • Journal Title

      『教育行財政研究』

      Volume: 第45号 Pages: 13-23

    • NAID

      130007495724

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 米国における高大接続の教員研修制度の普及過程と要因―AP(Advanced Placement)プログラムに注目して―2017

    • Author(s)
      郭 暁博
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi