• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Public Sphere of Alliance between Alternative Schools and Public Education in Japan

Research Project

Project/Area Number 17H06831
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

FUJINE Masayuki  大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (40802947)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsオルタナティブスクール / フリースクール / 連携 / 不登校 / 多様な学び / 公共性 / オルタナティブ教育 / 教育機会確保法
Outline of Final Research Achievements

This study researched the state of alliance between alternative schools and national public education. The findings are follow. Firstly, it is not rerated to an achievement of alliance whether practice and a philosophy of an alternative school follow public education's one or not. Moreover, even though some children are in same alternative school, they receive different treatment in their school register according to a decision by a headteacher or a board of education of their registered school.
This study points out that the alliance is affected a decision by public education sector arbitrarily and incidentally and that these situation causes the problem of guarantee on lights to learn of children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで,オルタナティブな教育を受けている子どもたちの在籍校での学籍の扱いについて,全国的な状況を量的に把握した研究は限られていた。本研究は,不登校をめぐる議論においてフリースクール等での学びをどう制度上位置づけるかの議論が大きくなっている現在において,客観的なデータからその現状を明らかにしたこと,に学術的ならびに社会的意義がある。
本研究の知見は,様々な立場の論者から発せられる「学校に行かない生き方が認められてきている/認められていない」「学校外の学びの場が認められてきている/認められていない」といった現状認識の相違を乗り越えて,建設的な議論を進める上で必要不可欠な土台を提供した。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] オルタナティブスクール・フリースクールと学校教育の連携 : 現状把握と活動状況との関連の分析2019

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Journal Title

      教育科学セミナリー

      Volume: 50 Pages: 71-84

    • NAID

      120006600182

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オルタナティブスクール・フリースクール研究に関する文献検討 : オルタナティブ教育研究が位置づく知識構造と社会運動としての捉え直し2019

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 24 Pages: 97-110

    • NAID

      120006585450

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Why Do You Do Democratic Education?2017

    • Author(s)
      FUJINE Masayuki, HASHIMOTO Akane
    • Organizer
      Asia-Pacific Democratic Education Conference/Community
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会運動としてのオルタナティブスクールのネットワーク2017

    • Author(s)
      藤根雅之
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi