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The Search for Deviations between Marketing Research and Actual Purchasing Behavior and Improving Accuracy of Prediction for Purchasing Behavior

Research Project

Project/Area Number 17H07051
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Commerce
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

Takeuchi Makito  東北学院大学, 経営学部, 講師 (50805025)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsマーケティングリサーチ / メンタルシミュレーション / 解釈レベル理論 / コンジョイント測定法 / 二重過程理論 / 文脈効果 / 時間割引 / 行動履歴 / マインドセットの操作 / コンジョイント分析
Outline of Final Research Achievements

This study aims to understand the difference that occurs between marketing research responses and actual consumer behavior. Furthermore, it aims to improve the prediction accuracy of marketing research by improving this difference. In the study so far, the author has grasped the discussion from previous research on the difference between marketing research responses and actual purchasing behavior, and the changes in response behavior due to differences in presentation content, and so on. The author has also illustrated that manipulating the survey respondents' mind-set using process simulation improves the purchase prediction accuracy of conjoint measurement. The above papers are published in peer-reviewed journals, and other papers are going to be submitted to the journal.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マーケティングリサーチは日々多くの企業で商品開発や経営意思決定の支援に用いられており、こうした調査結果が実態に即していない場合、誤った商品開発や意思決定につながる恐れがある。そして、上市した商品やサービスが当初予想された需要を下回るなど企業活動に大きな影響を与えうる。そのため、本研究の実施及びその成果として、リサーチでの回答と実行動との差異を把握すること、その差異を低減して予測精度を向上させる方策を提案することは実務的に非常に重要であろう。また、調査や実験は学術研究にも広く用いられているため、調査回答に生じえるバイアスとその抑制方策についての知見は学術的にも大きな意義があるものと考える。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Marketing and Behavioral Economics: Review of Dual Process Theory and Context Effect, and Empirical Investigation Using Purchase History Data2019

    • Author(s)
      星野崇宏・竹内真登
    • Journal Title

      Journal of Behavioral Economics and Finance

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 51-61

    • DOI

      10.11167/jbef.12.51

    • NAID

      130007604038

    • ISSN
      2185-3568
    • Year and Date
      2019-02-25
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング教育の導入の取組-経営学教育の事例2019

    • Author(s)
      秋池篤・尾田基・竹内真登
    • Journal Title

      東北学院大学経営学論集

      Volume: 12 Pages: 35-43

    • NAID

      40021793174

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Time discounting in the presence of time constraints2018

    • Author(s)
      Makito Takeuchi and Masafumi Tsubuku
    • Journal Title

      Economics Bulletin

      Volume: 38 Pages: 1180-1186

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大規模調査データによる消費者の保険加入行動の理解 (1) ― 属性やリスク資産保有との関係 ―2018

    • Author(s)
      竹内真登・星野崇宏
    • Journal Title

      損害保険研究

      Volume: 79(4) Pages: 1-38

    • NAID

      130007629963

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Is It Possible to Improve the Accuracy of Marketing Research by Mind-set Manipulation?:2017

    • Author(s)
      竹内 真登
    • Journal Title

      Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)

      Volume: 44 Issue: 2 Pages: 151-165

    • DOI

      10.2333/jbhmk.44.151

    • NAID

      130006727042

    • ISSN
      0385-5481, 1880-4705
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 行動ログと調査回答の乖離及び行動経済学に基づく説明可能性2018

    • Author(s)
      竹内真登
    • Organizer
      日本行動計量学会 第46回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 実行動と調査回答の乖離に対する行動経済指標・心理尺度からの理解2018

    • Author(s)
      竹内真登
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会デジタルマーケティング研究部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲームアプリの利用行動に対する行動経済指標や心理尺度の影響 -行動ログと調査回答の比較及び課金行動に対して-2018

    • Author(s)
      竹内真登・星野崇宏
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第104回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理学に基づく操作介入や事後的な方法の調査への応用可能性 -操作介入や事後的方法のレビューと実験調査による検証-2017

    • Author(s)
      竹内真登
    • Organizer
      日本行動計量学会 第45回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 経済学モデルと行動経済学的知見のマーケティングサイエンスへの貢献2017

    • Author(s)
      猪狩良介・加藤諒・竹内真登・中川宏道・星野崇宏
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第102回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] リサーチマップ

    • URL

      https://researchmap.jp/makitotakeuchi/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

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Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

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