• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Political Philosophical Study of Education Focused on North American Educational Legal Cases and Policy Disputes

Research Project

Project/Area Number 17H07062
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education
Research InstitutionSurugadai University

Principal Investigator

UKAI MIYUKO  駿河台大学, 現代文化学部, 講師 (30802235)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords公教育と宗教 / 教育の政治哲学 / 熟議デモクラシー / 宗教的・道徳的不一致の調整 / LGBTQ / エイミー・ガットマン / ジョン・デューイ / 相互性 / 教育政策 / 教育機会の平等 / 政策思想 / 教育学 / 道徳的な不一致の調整 / 道徳的不一致の調整 / LGBTQ2
Outline of Final Research Achievements

This research has focused on some educational precedents and policy debates about educational injustice in Canada and the U.S. to sort out such policy debates, to offer those democratic interpretations, and to examine a deliberative democratic theory as a theoretical framework. This study clarified “reciprocity” in accommodating value conflicts throughout the case study. It made clear that Amy Gutmann’s and John Dewey’s deliberative theories had a significance as institutional thoughts of “continuities between theories and practices” and “accommodations of values” in a culturally diverse society, while education policies derived from deliberative democracies still have practical problems because of those controversial elements.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

北米における「公教育と宗教」をめぐる先行的な価値調整の在りようは、日本においても議論が高まるシティズンシップ教育やLGBTQ教育政策や性教育に対する「信教の自由」の射程を示唆し、関連する議論の交通整理と政策論争の活性化に資する点で社会的意義を有する。その際、教育判例の法理的ではなく政治哲学的な考察の提示は、少数派の権利保障や価値調整を、政策論争の次元においてもいっそう引き受ける民主的な方途の開拓として学術的意義を有する。熟議デモクラシー論の理論的検討は、通例の哲学的基礎づけではなく、教育政策にまつわる問題の解決度に応じて理論の鍛え直しを図る点で、独自の学術的意義を有する。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] スコープス裁判とその後をめぐる熟議的考察2019

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊

      Volume: 26-2 Pages: 37-44

    • NAID

      40021837184

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Tonya Callaghan. That’s so Gay! : Homophobia in Canadian Catholic Schools2019

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      駿河台大学教職論集

      Volume: 4 Pages: 91-93

    • DOI

      10.15004/00002004

    • NAID

      120006599596

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1307/00002004/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カナダの「憲法」・多文化主義と教育―宗教マイノリティの学校教育の視点から―2018

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      カナダ教育研究

      Volume: 16 Pages: 22-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「倫理と宗教文化」の教育的射程―S.L.判決とロヨラ判決における「承認の相互性」を中心に―2018

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      カナダ教育研究

      Volume: 16 Pages: 33-50

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デューイ思想と現代の非理想理論との比較考察2018

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 59

    • NAID

      40021721932

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] LGBTQ2教育政策の可能性と課題―アルバータ州を事例に―2018

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      カナダ教育学会第51回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の民主的再生2018

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      日本デューイ学会第62回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] LGBTQ2政策をめぐる不一致の調整―公教育と宗教との関連で―2018

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ERCの教育的な射程―ロヨラ判決とS.L.判決の比較考察2017

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      日本カナダ学会中部地区研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 宗教マイノリティの学校教育の視点から(指定討論)2017

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      カナダ教育学会第50回記念大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi