Qualitative Empirical Research on Formulation of High Schools Resisting Exclusion
Project/Area Number |
17H07149
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
FUTABA Yasuko 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (20802507)
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Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 排除と包摂 / インクルーシブな高校 / 共生教育 / 多様性 / 高校教育 / 多様な生徒の学び / 高校における多様な生徒の共学 / 高校 / 包摂 / 教育社会学 / インクルーシブ教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explores how Japanese high school can be inclusive for vulnerable people who have been easily excluded ordinary practice in the curriculum of high school. It analyzes three high schools, where students with intellectual disabilities learn together with other students. It found that ways to make inclusive schools are different in each school in accordance with their context, even though they have similar historical backgrounds.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ほぼ全員が高校へ進学するようになった現在、高校には共生社会への接続としての役割が求められている。通常高校のカリキュラムにおいて対象となっていない知的障害の人々も、共生社会の一員である以上、学力を理由に別学を継続するだけでは共生社会は実現しない。本研究では、これまで困難とされてきた高校での共生の多様なあり様を示すことによって、今後、多様なマイノリティとの共生を実現させていく方向性としていくつかの可能性を示唆した。
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Report
(3 results)
Research Products
(6 results)