Creation and Ethics in Theories of Action of the Kyoto School: "Nature" as Unpredictability and Uncontrollability
Project/Area Number |
17H07152
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Philosophy/Ethics
|
Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
INUTSUKA Yu 法政大学, 国際日本学研究所, 研究員 (80803626)
|
Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 和辻哲郎 / 西田幾多郎 / 三木清 / 京都学派 / 自然 / 主体 / 環境 / 技術 / 環境倫理学 / 近代日本哲学 / 近代日本思想 / 田辺元 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to reconsider the concepts of “human” and “nature” through an examination of modern Japanese philosophy. This research revealed three main points: first, based on Watsuji Tetsuro’s ethics, human beings are involved in both an individual and a social existence, in which their environment is an integral part. Watsuji’s ethics consider reproduction of social forms essential. Second, Nishida Kitaro, in contrast to Watsuji, from the perspective of evolution theory, thinks that the creative world lies at our foundation and that the good lies in taking part in the creation of this world. We can rename this unpredictable and uncontrollable foundation as “nature,” which destroys the repetition of existing social forms through individuals. Finally, Miki Kiyoshi’s philosophy contends that the human ethics shown in Watsuji and the natural creation shown in Nishida are fundamentally in conflict with each other.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、今日の環境倫理学や技術倫理学の議論に、日本思想から一視座を提供するものである。人間個人を主体とする近代倫理学に対し、今日の環境倫理学や技術倫理学は、環境を倫理の中に位置づけることは可能か、行為の主体は人間個人には限られないのではないかという問題を提起してきた。和辻・西田・三木らの哲学は、人間・環境複合体を主体とし、その形の維持・革新を善とする。この考えは、環境問題を人間と人間の外部としての自然との対立の問題として見るのではなく、人間・環境複合体としての社会の形を維持することとしての倫理と、革新への衝動をかなえることとしての創造との相克の問題として考察することを可能にするものである。
|
Report
(3 results)
Research Products
(5 results)