• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and implementing a user-friendly elementary school programming curriculum

Research Project

Project/Area Number 17H07214
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaruto University of Education (2018)
Tokoha University (2017)

Principal Investigator

BANDO Tetsuya  鳴門教育大学, 情報基盤センター, 研究員 (50802998)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校プログラミング教育 / プログラミング的思考 / 情報教育 / 技術リテラシー / 小学校 / プログラミング教育 / カリキュラム / 授業設計
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research has been to construct a programming education curriculum that can be practiced by elementary school teachers. It became clear as the problems of programming education, 1) the relation between the goal of each subject and programming education is unclear, 2) how to secure sufficient time for programming education. In order to solve these problems, I conducted an attitude survey of elementary school teachers and clarified that it is important to foster a social outlook on the introduction of programming education in addition to training about programming education. Based on the above, I proposed two learning models of programming education practice based on information literacy development. 1) a learning model that enhances programming thinking through problem solving learning in the field of information education, 2) a learning model that performs problem-solving learning by applying acquired programming thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の小学校プログラミング教育は,“未来の創り手”を育成することが期待されている。しかし,プログラミング教育で育成を目指すプログラミング的思考の概念は,ややもすると,単なる“手順”に分解できるようになるための教育と誤解が生じやすいものになっている。本研究は,小学校プログラミング教育を,技術・情報教育における一般教育と位置づけ,情報活用能力だけでなく,市民として必要な資質である技術リテラシー育成の観点から捉え直し,学習モデルを提案したことに意義がある。未来を切り開く人材育成に関する教育と,Society5.0の実現のための教育の一助となりうる。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 情報活用能力育成を基盤とした小学校プログラミング教育 カリキュラム・マネジメントの提案2019

    • Author(s)
      阪東哲也,藤原伸彦,曽根直人,長野仁志,山田哲也,伊藤陽介
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 16 Pages: 27-36

    • NAID

      120006731541

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on Personal Traits Influencing Class Design of Programming Education at Elementary School Level: Focusing on Cognitive Reflection-Impulsivity2019

    • Author(s)
      Tetsuya Bando
    • Journal Title

      Proceeding of The 13th International Conference on Technology Education in the Asia Pacific Region

      Volume: - Pages: 33-36

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 我が国の初等中等教育におけるプログラミング教育の制度化に関する批判的検討2017

    • Author(s)
      阪東哲也・黒田昌克・福井昌則・森山潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学 学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 173-184

    • NAID

      120006368476

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] プログラミングとプログラミング的思考の捉えに関する小学校教員の意識:教科の専門性による違い2019

    • Author(s)
      阪東哲也・大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会情報分科会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒の特性に応じたプログラミング教育の授業設計のための基礎的検討:コンピュテーショナルシンキングとGritに着目して2018

    • Author(s)
      阪東哲也・本沢彩
    • Organizer
      日本産業技術教育学会四国支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育のレディネス把握に関する基礎的検討:3年生と6年生の比較を通して2018

    • Author(s)
      阪東哲也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育の授業設計に関する小学校教員の意識調査2018

    • Author(s)
      阪東哲也・社浦竜太・佐藤和紀・大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回情報分科会研究発表会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教員におけるプログラミング教育の授業実践の意識に関する基礎的検討2017

    • Author(s)
      阪東哲也・大井雄平・佐藤和紀・社浦竜太
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会研究発表会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi