• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a Model Curriculum Connecting Elementary and Junior High School Instruction Using the CLIL Method

Research Project

Project/Area Number 17H07274
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

Ito Yukiko  大阪成蹊大学, マネジメント学部, 講師 (20804826)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsCLIL / 英語教育法 / 異文化理解 / 小中連携 / 伝統文化 / 伝統工芸 / 教員養成 / 小中学校 / カリキュラムの構築 / モデルカリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to propose a teaching model based on the CLIL Method, to gather CLIL teaching materials that teachers in the field can use as a reference, and to promote a teacher training program model for CLIL teachers. As a result, effective CLIL classes were performed for children and students aimed at learning about English, cultural heritage and gaining cultural experiences. In addition, teachers were given instruction and advice in creating CLIL classes through teacher training seminars.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実践を積み重ねることで、日本の伝統工芸・伝統文化を扱ったCLILの授業づくりのモデルを示し、現場の教員がCLIL授業を行う際の参考になるCLIL教材集を刊行することができた。また、CLIL教員養成に関して、CLILに対する現場の教員の期待や不安を明確にし、小中学校の教員が一人で指導できるようになるための、教員養成プログラムモデルを構築することができた。本研究成果は小中学校における教科連携授業実践の資料の蓄積となり、またCLILに興味・関心を抱く教員の助けとなり、社会的にも意義が深いと考える。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] CLIL in Practice in Japanese Elementary Classrooms: An Analysis of the effectiveness of a CLIL Lesson in Japanese Traditional Crafts2019

    • Author(s)
      Ito Yukiko
    • Journal Title

      English Language Teaching

      Volume: 11 Issue: 9 Pages: 59-67

    • DOI

      10.5539/elt.v11n9p59

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の伝統文化・伝統工芸を取り入れたCLIL授業の提案2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 48 Pages: 113-120

    • NAID

      130007807199

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on the Expectations and Anxiety of Elementary School, Junior High School, and High School Teachers Working on CLIL2019

    • Author(s)
      Ito Yukiko/ Nakata Hazuki
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association

      Volume: 1 Pages: 156-174

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] EFL学習者の英語発音と明瞭性の向上2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子・竹内ニコールマリー
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 5 Pages: 23-29

    • NAID

      40022337997

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公立小学校における日本の伝統工芸のCLIL授業実践―名画の鑑賞と和紙のちぎり絵の学習を通して―2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • NAID

      40021858923

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ハワイの文化・言語教育2019

    • Author(s)
      坂井純子・伊藤由紀子・佐々木緑
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 5 Pages: 55-64

    • NAID

      40022338008

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:日本の魅力を発信することも大切なグローバル教育2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 1 Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:話したい内容が自分の中にあるかどうかが一番大切なこと2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 2 Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:英語学習のゴール―中学校英語で英文学を取り入れる講習から2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 4 Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:日本の英語授業と教師の役割2018

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 18 Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Effectiveness of Formulaic Sequences on Acquisition of the English Passive Voice: Using Dictogloss Tasks in Form-Focused Instruction2018

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi/Lee Shizuka/Ito Yukiko
    • Journal Title

      The 2018 Hawaii International Conference on Education Conference Proceedings Publication

      Volume: ISSN#1541-5880 Pages: 167-197

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヨーロッパの英語教育事情2018

    • Author(s)
      伊藤由紀子・坂井純子・佐々木緑
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 4 Pages: 23-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] EFL Learners’ Grammatical Awareness through Accumulating Formulaic Sequences of Morphological Structure (-ing)2017

    • Author(s)
      Kashiwagi, K., & Ito, Y.
    • Journal Title

      English Language Teaching

      Volume: 10(11) Issue: 11 Pages: 60-75

    • DOI

      10.5539/elt.v10n11p60

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 感覚器官とうま味のCLIL(内容言語統合型学習)を通して得られる小・中学生の異文化に対する学びについての考察2017

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 20 Pages: 9-18

    • NAID

      40021514685

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 古都奈良の伝統工芸に取り組むCLIL授業実践とその効果―公立小学校における「奈良うちわ」づくりを通して―2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] CLILに取り組む小中高の教員の期待と不安についての一考察2019

    • Author(s)
      中田葉月・伊藤由紀子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 第1回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中高大の英語とCLIL―思考力と4領域5技能統合へのTrack―2019

    • Author(s)
      柏木賀津子・村上加代子・山野有紀・伊藤由紀子・李静香・森田琢也・工藤泰三
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effectiveness of Formulaic Sequences on Acquisition of the English Passive Voice: Using Dictogloss Tasks in Form-Focused Instruction2018

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi/Lee shizuka/Ito Yukiko
    • Organizer
      The 2018 Hawaii International Conference on Education Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] こころと言葉の発達から見る小学校英語―分のしくみへの気づき・音声から文字へ・CLIL―2017

    • Author(s)
      柏木賀津子・村上加代子・山野有紀・伊藤由紀子
    • Organizer
      第47回中部英語教育学会 長野大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学童保育における社会教育としてのCLIL実践―英語で一弦琴を作成する活動をとおして―2017

    • Author(s)
      伊藤由紀子・小林祐美子
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中連携の英語とCLIL―Focus on Form・Literacy Skillを取り入れて―2017

    • Author(s)
      柏木賀津子・村上加代子・山野有紀・伊藤由紀子・李静香
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語と他教科のつながりを重視したCLIL指導法の研究―英語による伝統工芸の指導をとおして―2017

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      第6回未来教育研究所 研究助成成果発表大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] はじめてのCLIL(仮題) 6月刊行予定2019

    • Author(s)
      柏木賀津子・伊藤由紀子
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi