• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Secondary Social Studies Teacher Training Curriculum to Prevent "Washed Out" in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 17H07290
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokuyama University

Principal Investigator

Osaka Yu  徳山大学, 経済学部, 講師 (30805643)

Research Collaborator Okada Ryosuke  お茶の水女子大学
Kawaguchi Hiromi  広島大学
Kusahara Kazuhiro  広島大学
Gotou Kenjirou  山梨大学
Saitou Jinichirou  東海大学
堀田 諭  東京大学
南浦 涼介  東京学芸大学
Murai Daisuke  静岡大学
Watanabe Takumi  広島大学
Hawley Todd S.  ケント州立大学
Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords社会科教師志望学生の成長 / Rationale Development / 理論的根拠 / セルフ・スタディ / 教師教育者 / 駆け出し期の教師 / 介入研究 / 教員養成 / 教師教育 / 社会科教育 / 洗い流し / 教師志望学生の力量形成 / 教員養成カリキュラム / 各教科の指導法 / 協同的な授業研究 / 教育学 / 教科教育学
Outline of Final Research Achievements

In order to prevent the preservice teachers' "washed out" of learning in their teacher training period and the return to the educational philosophy based on the experiences of the students, I carried out literature review about the research of "rationale development" and educational practice based on it.
In the literature review, it became clear that the active intervention of teacher educators to teachers from the teacher training stage to the initial stage was effective for the prevention of "washed out". Based on the result, I worked on reflection and lesson study using the methodology of the self-study in cooperation with teachers of other universities. As a result of the practice, the teacher education which supported the formation of the "rationale" had the positive effect on the acquisition of the new educational view of the students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究で,教師志望学生が教員養成期において大学での学びを捨て去り(洗い流し),自らが受けてきた教育にもとづく教育や授業のあり方へと回帰してしまう問題が指摘されてきた。本研究を通して,この問題を回避するためには,教師教育者である大学教員の教員養成期~初任期における積極的かつ継続的な介入が有効であることが明らかとなった。加えて,そのような介入を行う教師教育者の実践のあり方を模索するための方法論として,自らの実践を共同研究者とともに批判的に省察・改善していく営み(セルフスタディ)が有効であることが示唆され,実際に自らの所属校での実践を通して学生に一定の変容をもたらすことができた。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 8 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] How Should We Design a Professional Development Program for Textbook Developers? A Case of Social Studies Textbook Development Project for the Ministry of Education, Youth and Sport in Cambodia2019

    • Author(s)
      大坂 遊, 桑山 尚司, 守谷 富士彦, 草原 和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 93-108

    • DOI

      10.15027/47511

    • NAID

      120006621715

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018344

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域課題解決型PBLにおいて課題の発見を支援する手法の提案:基盤となる価値を発見・共有するための「構え」づくりに注目して2019

    • Author(s)
      井出野 尚, 大坂 遊, 玉利 祐樹, 竹村 和久
    • Journal Title

      徳山大学総合研究所紀要

      Volume: 41 Pages: 12-20

    • NAID

      40021877010

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 介護等体験における事前指導の「主体化」に向けた方法論の提案:徳山大学におけるアクティブ・ラーニング型授業科目「教職ボランティア実習」の取り組みを事例として2019

    • Author(s)
      小松 佐穂子, 大坂 遊
    • Journal Title

      徳山大学総合研究所紀要

      Volume: 41 Pages: 67-78

    • NAID

      40021877097

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 〈世界の研究動向から考える〉社会科授業の理解に役立つ12のキー概念(第12回)2019

    • Author(s)
      草原 和博, 大坂 遊
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 719 Pages: 124-125

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reproduction of Secondary School Social Studies Lessons in Cambodia2018

    • Author(s)
      守谷 富士彦, 大坂 遊, 桑山 尚司, 平田 浩一, 升谷 英子, 草原 和博
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域

      Volume: 67 Issue: 67 Pages: 75-84

    • DOI

      10.15027/46772

    • NAID

      120006549342

    • ISSN
      1346-5554
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2031667

    • Year and Date
      2018-12-21
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科教師教育者は駆け出し教師の成長をいかに支援しうるか:米国社会科における「Rationale Development」研究に注目して2018

    • Author(s)
      大坂 遊, 渡邉 巧
    • Journal Title

      徳山大学論叢

      Volume: 87 Pages: 97-110

    • NAID

      120006768669

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] わが国における中等社会科教員養成カリキュラムの仮説的類型化 : 3大学のカリキュラムの構造と学生への質問紙調査の分析を通して2018

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Journal Title

      徳山大学論叢

      Volume: 86 Pages: 21-44

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] The Characteristics of Spatial and Geographical Perspectives in Japanese Primary Education:Focused on the National Curriculum and Educators’ Thoughts2019

    • Author(s)
      Takumi Watanabe, Hiroaki Sakaue, Yu Osaka, Ryosuke Okada
    • Organizer
      EUROGEO2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成課程を通した学生の成長:教科指導の信念と授業構想の力量形成に注目して2019

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Organizer
      文部科学省委託事業「平成三〇年度教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業 教科教育コアカリキュラムの研究」成果報告会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 空間的・地理的な見方・考え方の育成を中心とした市民性教育:欧米地理教育界の潮流「Spatial Citizenship Education」 に注目して2019

    • Author(s)
      阪上 弘彬, 渡邉 巧, 大坂 遊, 岡田 了祐
    • Organizer
      社会系教科教育学会第30回研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師から教師教育者への移行に見られる非連続と連続:日本のベテラン教師教育者の事例研究2018

    • Author(s)
      川口 広美, 大坂 遊, 草原 和博
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター第10回研究拠点創成フォーラム「教師教育者に関する国際シンポジウム」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会科教師教育者は駆け出し教師の成長をいかに支援しうるか:米国社会科における「Rationale Development」と「Reflection」に注目して2018

    • Author(s)
      大坂 遊, 渡邉 巧
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] JSSEA刊行記念:変化する社会情勢にアジアの社会科はどう対応するか2018

    • Author(s)
      キム ヨンソク, Agcaoili Czarina, 峯 明秀, 川口 広美, 金 鍾成, 原田 智仁, 大坂 遊, 岡田 了祐, 後藤 賢次郎, 斉藤 仁一朗, 阪上 弘彬, 坪田 益美, 橋崎 頼子, 渡邉 巧
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科教育研究者として,また,教師教育者として,学校現場にどのように関わってきたか:「若手のなんでも屋さん」を期待される立場から2018

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Organizer
      社会認識教育学会2018年度研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教員養成は学生が直面する「洗い流し」や「回帰」に抗うことができるか?:X大学におけるケーススタディが示唆する中等社会科教員養成カリキュラム改善の視点2018

    • Author(s)
      大坂 遊
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 若手教師教育者の教育実践とその背景-大学院生はいかにして教師教育者になるのか-2018

    • Author(s)
      大坂遊,岡田了祐,川口広美,後藤賢次郎,斉藤仁一朗,堀田諭,南浦涼介,村井大介,渡邉巧
    • Organizer
      第4回広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI)研究拠点創成フォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師教育者の専門性開発とセルフスタディ-社会科教育学の研究成果と課題を踏まえて-2018

    • Author(s)
      大坂遊,斉藤仁一朗,村井大介,渡邉巧
    • Organizer
      第2回日本教師教育学会「研究推進・若手交流支援」企画
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師になるための授業力はいかに成長するか-教科の指導力を形成するために有用な「危機」について考える-2018

    • Author(s)
      大坂遊
    • Organizer
      教員養成カリキュラムの改善に関わる研修会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科教育学で創出された知を教員養成の場へ如何に還元するか-若手研究者による挑戦-2017

    • Author(s)
      大坂 遊,岡田了祐,斉藤仁一朗,村井大介,渡邉巧,川口広美,堀田諭,後藤賢次郎,南浦涼介
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究拠点創成フォーラム(10)「教師教育者に関する国際シンポジウム」を開催しました

    • URL

      http://evri.hiroshima-u.ac.jp/2697

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 「教育改革における教師と研究者の役割-社会と教育の多文化化のなかで-」を開催します

    • URL

      https://www.hiroshima-u.ac.jp/ed/news/43798

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 【成果報告】「教育改革における教師と研究者の役割」を開催しました

    • URL

      https://www.hiroshima-u.ac.jp/ed/news/44390

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi